Akcesoria i wyposażenie
australijskiej firmy ARB znajdziesz w ofercie naszego sklepu 4x4.


Tuleje zawieszenia


Bagażniki dachowe

[2009-01-16]
Budapeszt - Bamako. Ze stolicy Węgier na Wschodnią Saharę wyruszą 252 załogi.
 

Budapeszt-Bamako 2009

17 stycznia w stolicy Węgier rozpocznie się czwarty rajd Budapeszt-Bamako. Na trasie: Słowenia, Włochy, Francja, Hiszpania, Maroko, Mauretania i Mali. Zawodnicy oczekiwani są na mecie w Bamako 31 stycznia.

Historia rajdu zaczęła się w 2005 roku, kiedy grupa 40 samochodów i motocykli opuściła Budapeszt, kierując się w stronę wschodniej Afryki, by przeżyć przygody dostępne do tej  pory tylko dla profesjonalnych zespołów rajdowych. Cztery lata po pierwszej imprezie, jest największym off-roadowym wyścigiem wiodącym z Europy do Afryki. W tym roku Budapeszt-Bamako zainteresował już ponad 400 osób w 160 pojazdach . Trasa rajdu liczy sobie prawie 10,000 kilometrów i wiedzie przez osiem krajów na dwóch kontynentach. Załogi muszą pokonać drogę z serca Europy do Wschodniej Afryki, mierząc się  z trudnym pustynnym terenem, jak również etapami w Afrykańskim buszu.

W tym roku rajd będzie trudniejszy niż kiedykolwiek wcześniej” mówi Andrew G. Szabo, założyciel rajdu. Odcinki specjalne liczą sobie  ponad 3000 kilometrów a pierwszy z nich zacznie się już 140 kilometrów za Budapesztem. Załogi przemierzą trasę z Węgier do Słowenii jadąc po leśnych drogach wschodnich Węgier. Przed przeprawą do Afryki pokonać będą musiały trasę biegnącą przez Francuskie Alpy i Pireneje. Ze względu na niedawne powodzie w Maroku, wyścig stanie się jeszcze bardziej wymagający. Wiele mostów i dróg zostało zerwanych.
Częścią trasy jest odcinek Atar-Tidjikja, jeden z trudniejszych etapów wcześniejszych rajdów Dakar. Dodatkowym utrudnieniem będą kwestie nawigacji. Uczestnicy nie otrzymają szczegółowych roadbooków, wystarczyć będzie musiał GPS, mapa i pomoc lokalnej ludności.

Jazda w trudnych warunkach i nawigacja nie będą jedynymi problemami. Zespoły mogą spotkać się z efektami politycznych zamieszek w Mauretanii i Wschodniej Saharze. To właśnie gorąca sytuacja w tych rejonach zaważyła na decyzji o przeniesieniu Rajdu Dakar w inne miejsce. Szczególnie niebezpieczny jest odcinek Assa-Smara. Na terenie wokół trasy, będącym miejscem niedawnych walk mogą ciągle znajdować się miny przeciwpiechotne.

Pomimo wielu trudności w tym roku zgłosiła sięrekordowa liczba uczestników. Na starcie w  Budapeszcie oczekuje się ponad 400 osób z 45 krajów. Nie licząc wielu załóg z Europy, obecne będę zespoły reprezentujące Indie, Iran, USA, Kanadę, Nową Zelandię, Australię i  Północną Afrykę. W Budapeszt-Bamako weźmie udział 212 samochodów, 31 motocykli, 6 ciężarówek i 3 autobusy. Oprócz świetnie przygotowanych samochodów zobaczyć będzie można relikty z Europy Wschodniej, Citroena DS, Mini Morrisa, 40 letniego Peugeota 504 organizatora rajdu,  węgierski wóz strażacki z 1961 roku i rzadkiego Austina Montego. Polską myśl motoryzacyjną zaprezentuje  załoga w starym ambulansie Poloneza. Rajd w poprzednich latach uświetniały takie okazy jak samochód-lodziarka, trzy kołowy Velorex i autobus Ikarusa.

Bardzo ważnym elementem rajdu  jest jego charytatywna strona. Z pomocą wartą ponad pół miliona Euro, Budapeszt-Bamako jest największym charytatywnym rajdem w Afryce. W zeszłym roku uczestnicy dostarczyli pomoc medyczną do wielu wiejskich szpitali, w tym inkubator dla  niemowląt. W tym roku każda załoga zobowiązana jest do zasadzenia drzewa w Mauretanii, by zatrzymać rozprzestrzenianie się Sahary. Pomoc otrzymają również wioski, w których nie ma elektryczności- dostarczone im zostaną panele słoneczne. Wiele załóg, po zakończeniu rajdu oddało swoje samochody, które teraz służą miejscowej ludności jako ambulanse czy szkolne autobusy. Team, który w danym roku wykaże się najbardziej znaczącym gestem pomocy otrzymuje nagrodę Mother Teresa Charity Award.


Trasy:
W tym roku będą dwie, kompletnie oddzielne trasy. Kategoria touring i Bamako Spirit będzie miała do pokonania lżejszą, mniej wymagającą drogę. Kategoria racing będzie ciężka ale również bardzo efektowna. To będzie typowy rajd przez Saharę. Z wyjątkiem 2-4 etapów, trasę jest w stanie przejechać każdy pojazd. Najtrudniejsze etapy można jednak pominąć wybierając asfaltowy objazd.


 
Kategoria Racing:

1. Budapest-Brescia 851 km
2. Brescia-Montpellier 731 km
3. Montpellier-Almeria 1140 km
4. Almeria-Merzouga 750 km
5. Merzouga-Foum Zgid 410 km
6. Foum Zgid-Tadalt 450 km
7. Tadalt-Smara 437 km
8. Smara-Tropic Of Cancer 770 km
9. TOC-Bou Lanoar 370 km
10. Bou Lanoar-Atar 480 km
11. Atar-Tidjikja 450 km
12. Tidjikja-Kiffa 400 km
13. Kiffa-Korera Kore 450 km
14. Korera Kore-Banamba 375 km
15. Banamba-Bamako 250 km

Kategoria Tuoring:
1. Budapest-Venice 705 km
2. Venice-Meyreuil 776 km
3. Meyruil-Murcia 1102 km
4. Murcia-Tanger - 559 km
5. Tanger-Ait Bennadhou 660 km
6. Ait Bennadhou-Tatooine 680 km
7. Tatooine-Tropic Of Cancer 860 km
8. Tropic Of Cancer-Nouadhibou 330 km
9. Nouadhibou-Beach Party 355 km
10. B2 Beach-Nouakchott 180 km
11. Dzień wolny 0 km
12. Nouakchott-Mbout 560 km
13. Mbout-Aouru 180 km
14. Aouru-Tambaga 360 km
15. Tambaga-Bamako 220 km

Start: Budapeszt, 17 stycznia, 9:00
To będzie największa impreza otwierająca rajd samochodowy. W noc poprzedzającą wyjazd przewidziana jest całonocna impreza z muzyką serwowaną przez Europejskich i Afrykańskich Dj-ów. Następnego dnia załogi obydwu kategorii wystartują razem, otoczone tłumem kibiców z centrum Budapesztu.

fot. Marek Jaźwiecki


Strona organizatora:
http://www.budapestbamako.org/en/sajto.phtml

Zobacz zdjęcia z poprzedniej edycji:
http://www.rajdy4x4.pl/index.php/ida/9/?y=2008&galeriaID=101972&p=1

<< powrót


KOMENTARZE Tylko zalogowani użytkownicy mogą
rozpoczynać nową dyskusję.






X