Dziś w siedzibie Toyota Motor Poland w Warszawie, odbyła się prezentacja pierwszego w Polsce Land Cruisera 120 przygotowanego w rajdowej specyfikacji T2. Auto debiutuje w barwach teamu „Toyota Terratrek Competition” i jest obecnie jedynym tak profesjonalnie przygotowanym Land Cruiserem, który będzie reprezentować Polskę w światowym cyklu rajdów długodystansowych.
Samochód powstał we Francji, a jego budową zajęła się Toyota Competition. To specjalny dział Toyoty, który przygotowuje i obsługuje samochody w rajdach terenowych min.: Pucharu FIA i Rajdu Dakar.
Zespół Terratrek istnieje od 2003 roku. Brał udział w wielu rajdach Cross-Country m.in.: Cross Country Rally – Vsetin, Baja Slovakia, Drezno – Wrocław, Italian Baja, Erg Oriental i Dakar 2009. Twórcą Teamu, liderem, a zarazem kierowcą jest Olek Sachanbiński. Pilotażem i kwestiami regulaminowymi zajmuje się Arkadiusz Rabiega. Menagerem Teamu jest Piotr Domański (Enter), PR managerem – Michał Horodeński, a kwestiami technicznymi zajmuje się dwóch mechaników – Arkadiusz Święcicki (Święty) i Rafał Matyszkiewicz (Zorro).
Toyota Terratrek Competition ma w planach występy w całym cyklu eliminacji Mistrzostw Europy rajdów Baja, udział w Silk Way Rally oraz start w rajdzie Dakar 2010. Maraton w Kazachstanie, organizowany przez francuskie A.S.O., będzie najpoważniejszym sprawdzianem możliwości Teamu i sprzętu przed startem w Ameryce Południowej.
Samochody klasy T2 są ciekawą alternatywą dla zawodników i amatorów sportów motorowych, posiadających mniejsze budżety niż zespoły fabryczne. Rygorystyczny i ograniczający możliwości przeróbek regulamin pozwala zredukować koszty i wyrównuje szansę zawodników. Rozwiązania stosowane przez producentów poddawane są testom w ekstremalnych warunkach więc wybór odpowiedniej rajdówki jest trudniejszy i szczególnie ważny. Konstrukcje kategorii T2 nie są tak wytrzymałe i odporne jak prototypy, wymagają od kierowcy delikatniejszego traktowania i wybaczają mniej błędów. Zespół Terratrek po miesiącach poszukiwań postawił na niezawodność Toyoty. Testy przeprowadzone na Italian Baja wypadły bardzo pomyślnie i Land Cruiser KDJ 120 trafił do Opola.
Czym się różni Land Cruiser 120 T2 od modelu sprzedawanego w salonie?
|
Land Cruiser 120 T2 |
Land Cruiser 120 |
zawieszenie |
8 amortyzatorów ProFlex, 4 sprężyny, wzmocnienia
wahaczy, osłony manszet i mocowań amortyzatorów |
wahacze podwójne ze sprężynami śrubowymi (przód),
czterodrążkowe ze sprężynami śrubowymi lub aktywne zawieszenie TEMS (tył) |
bezpieczeństwo |
klatka bezpieczeństwa zgodna z załącznikiem „J” F.I.A.,
fotele rajdowe, pasy sześcio -punktowe, system gaśniczy, wyłącznik prądu |
6 poduszek
powietrznych, VSC, TRC, ABS+ EBD |
silnik
/ skrzynia |
3.0 D4-D, 225 KM
skrzynia M/T, 6 biegów |
3.0 D4-D, 173 KM, skrzynia MT 6 biegów lub A/T 5 biegów |
wyposażenie |
2 x kompresor, 4 trapy piaskowe, 2 do 4 kół zapasowych,
zbiornik paliwa FT3, interkom, pojemniki na wodę, olej, części zapasowe,
narzędzia, łopatki piaskowe, hydrauliczny podnośnik Hi-lift, wyposażenie
bezpieczeństwa, 2 x metromierz |
klimatyzacja,
nawigacja, radio CD |
spalanie
/ bak |
na odcinku specjalnym - 20 do 26 l/100 km. Pojemność
baku - 300 l |
7,9 – 11,1 l/100 km
pojemność baku – 87 litrów |
Dominacja Toyoty w klasie T2:
Toyota Motor Corporation nie prowadzi oficjalnego programu dotyczącego rajdów 4x4. Jednak wielu użytkowników, doceniając wysoką jakość i dużą trwałość terenowych Toyot, przygotowuje je do startów w klasie T2. Od kilkunastu lat samochody Toyoty wygrywają wspomnianą klasę w Rajdzie Dakar. Tak też się stało w roku 2007 oraz ostatnim rajdzie w Argentynie i Chile. Nicolas Gibon i Akira Miura (Toyota Auto Body) zwyciężyli klasyfikację T2, zajmując również wysokie 14. miejsce w klasyfikacji generalnej. Kolejne dwa miejsca także przypadły kierowcom Land Cruiserów: 2. miejsce dla załogi Xavier Foj i Joan Pujolar (KXR Team) z Hiszpanii, a 3. – Ronan Chabot i Gilles Pillot (Toys Motors – Paru Vendu) z Francji. Był to prawdziwy triumf zawodników i samochodów Toyota Land Cruiser.
Ostatni Dakar ukończyło w sumie 21 Toyot. Część z nich, w tym KXR i Toys Motors, były obsługiwane przez Toyota France Competition. Głównym kierowcą Toyota Competition jest wspomniany Ronan Chabot. W rajdach terenowych startuje od 2003 roku. Z dużymi sukcesami rywalizuje w klasie T2 zajmując m.in. 3. miejsce w Dakarze 2007 i 2009 oraz odnosząc spektakularne zwycięstwa w swojej klasie w rajdach Transorientale i Maroka w roku 2008.
Toyota Motor Poland jest patronem technicznym przedsięwzięcia i będzie wspierać zespół wiedzą techniczną podczas przygotowań i startów w kolejnych rajdach.
|