Rajd Dakar odkrył Amerykę Południową w 2009 roku. Odnalazł wspaniałą krainę, w której się rozwinął i zakorzenił. Odnalazł miejsce, w którym stale jest zaskakiwany czymś nowym. Przygotowania do imprezy w roku 2011 potwierdziły zachwycające właściwości południowoamerykańskich krajobrazów, a także sportowy potencjał niezbadanych dotąd terenów.
W części argentyńskiej rajd odbędzie się w pięciu nowych prowincjach. Trasa przebiegnie blisko granicy z Boliwią, a zawodnicy zawitają do Jujuy, Salty i Tucuman: w ostatnich trzech latach nasi najwierniejsi gaucho odwiedzili swoimi niezawodnymi rumakami 17 z 23 prowincji.
Rajd Dakar przekroczy również granice w Chile. W pobliżu Arici, na północnym krańcu pustyni Atakama, zawodnicy spędzą dzień odpoczynku na granicy z terytorium Peru.
Południowoamerykańskie doświadczenie jest nie tylko imprezą sportową. Oprócz sportowych zmagań i atrakcji związanych z różnorodnością tego regionu świata, ważnym aspektem rajdu Dakar jest wymiar ludzki. Pomiędzy organizatorami imprezy, jej zawodnikami i obydwoma goszczącymi krajami błyskawicznie nawiązują się spontaniczne przyjaźnie.
Po katastrofie, która dotknęła Chile w lutym, szok jakiego wszyscy doznaliśmy wkrótce złagodziła pokora i godność, którą okazali nasi latynoamerykańscy przyjaciele. Ochoczy i pełni energii mimo doznanego cierpienia, Chilijczycy liczą, że Rajd Dakar pomoże „osuszyć łzy”. Mamy nadzieję okazać się godni tak wielkiego zaufania.
Etienne Lavigne
Dyrektor rajdu Dakar
TRASA 2011: KASKADA KOLORÓW
Po dwóch edycjach rajdu w Ameryce Południowej, Dakar w 2011 roku kontynuuje eksplorację tego kontynentu, wyróżniającego się imponującym potencjałem. Zmierzając w kierunku północnej części Argentyny i Chile, trasa ociera się o granice krajów sąsiedzkich i prowadzi uczestników przez coraz bardziej zróżnicowane krajobrazy w kaskadzie kolorów.
Kraj kontrastów
Ogromna powierzchnia Argentyny pobudza wyobraźnię każdego, kto uwielbia wielkie otwarte przestrzenie. Rozpoczynająca się w Buenos Aires trasa prowadzi zawodników na północ przez kraj kontrastów, gdzie tego samego dnia, na odcinku stu kilometrów całkowicie zmienia się roślinność i krajobraz. Podczas jednego etapu kierowcy będą zmuszeni zmierzyć się z suchą oraz mokrą nawierzchnią. Zdolność adaptacji zostanie nagrodzona, a ci którzy lubią zmiany będą się czuć doskonale. Przez pierwsze dni argentyńskiego odcinka Dakar przejedzie przez prowincje Jujuy i Salta, zbliżając się do granicy z Boliwią. Rajd odbędzie się na nowych terenach, wytyczonych wokół słynnej Trasy 40.
Na północny kraniec
Zawodnicy wjadą do Chile nową trasą, równie niezwykłą jak podczas poprzednich edycji: el Paso de Jama.
Pustynia Atakama od razu przykuła uwagę uczestników Dakaru i stała się jednym z ważniejszych punktów imprezy. Jej wielkie połacie zadowolą wszystkich spragnionych wydm i piachu. Ważnymi punktami rajdu stały się Copiapo i Iquique. Po edycji 2011 na tę listę prawdopodobnie trafi również port Arica – najbardziej wysunięty na północ punkt Chile graniczący z Peru. Prawidłowe przejechanie pustynnych odcinków będzie miało bardzo duże znaczenie dla kształtu rywalizacji. Pokonując trudne piaszczyste etapy trzeba będzie podejmować niełatwe decyzje nawigacyjne. Tutaj dowiemy się, kto jest prawdziwym ekspertem w tej dziedzinie.
Inny rodzaj pustyni
Za wspaniałym przejściem granicznym w pobliżu Paso San Francisco wjeżdżamy na terytorium Argentyny, podążając gładko płaskowyżem Andes Cordillera. Po sesjach fotograficznych w centrum uwagi ponownie znajdzie się sport – zawodników czeka żywiołowy etap wśród białych wydm Fiambala. Na porządku dziennym będą zmiany scenerii wśród nieznanych uczestnikom kanionów i łożysk rzek, wcinających się głęboko w pustynię na trasie do San Juan.
NOWE ASPEKTY SPORTOWE
Motocykle: 450cc dla wszystkich
Zmiany wprowadzone w edycji 2010 będą kontynuowane w kategorii motocykli. Perspektywa stawki składającej się z motocykli o maksymalnej pojemności 450cc skłoniła kilku konstruktorów do zwiększenia zaangażowania w rajd.
-
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, od roku 2011 zawodnicy z listy Elite A.S.O. będą zobowiązani do jazdy pojazdami z silnikami o pojemności nie większej niż 450cc.
-
Dopuszczalna liczba silników to 3.
-
Pozostali zawodnicy mogą swobodnie wybrać typ motocykla.
-
W rajdzie Dakar 2012 wszyscy uczestnicy będą musieli jechać na motocyklach z silnikami o pojemności 450cc.
Samochody: lepsza równowaga między dieslami a benzynówkami
W 2010 roku A.S.O. postanowiła zwiększyć średnicę zwężki w silnikach benzynowych do 34 mm. Cel tej zmiany był jasny: zrównać szanse pomiędzy silnikami benzynowymi oraz dieslami. W rajdzie Dakar 2011 wszyscy kierowcy wszystkich zespołów (zarówno zawodowcy jak i amatorzy) będą mogli skorzystać z tej regulacji.
Ponadto zespoły używające pojazdów napędzanych silnikami benzynowymi będą mogły zastosować sześciobiegowe skrzynie, w przeciwieństwie do zespołów fabrycznych wykorzystujących silniki Diesla, które w dalszym ciągu muszą korzystać ze skrzyń pięciobiegowych.
Nawigacja: priorytet dla ksiązki drogowej
Od kilku lat organizatorzy Dakaru wprowadzają zmiany mające na celu ograniczenie wykorzystania systemów GPS i przeniesienie nacisku na nawigowanie za pomocą książki drogowej - umiejętności nawigacyjne są bowiem esencją rajdów cross-country. W 2011 roku zmiany dotyczą nawigowania do punktów kontrolnych (WPM). W ubiegłych latach zawodnicy byli prowadzeni przez GPS, gdy znaleźli się w odległości 3 kilometrów od way-point. W 2011 roku dystans ten zostanie skrócony do 400 metrów.
|