|
8 listopada 2003 |
VI Mazurskie Wertepy |
|
Trochę o idei....
Jednym z głównych założeń Mazurskich Wertepów jest dawanie uczestnikom wciąż nowego, atrakcyjnego dla nich terenu, z jak najmniejszą ilością powtórzeń. Dlatego na Mazurskich zawsze pojawiała się nowa trasa, minimalne ilości powtórzeń odcinków dojazdowych czy prób. Stąd też kierując się tą zasadą najbliższa edycja MW odbywać się będzie na zupełnie nowym terenie Warmii w okolicach Braniewa.
Mazurskie Wertepy były i są imprezą trudną, imprezą która stanowi coś w rodzaju wyzwania dla większości uczestników a szczególnie tych, którzy decydować się będą na zmagania w ramach klasyfikacji. Założeniem organizatorów jest dostarczenie uczestnikom takiej ilości terenu, przygotowania trudnych a jednocześnie możliwych do zrealizowania różnorodnych prób, przy takim zachowaniu odpowiedniej długości trasy, by każdy poczuł trud i zmęczenie w odpowiedniej dawce. Terminy poszczególnych edycji Mazurskich Wertepów dobierane są celowo w niesprzyjającej porze roku, gdyż pogoda, temperatura jak i długość dnia także wpływają pośrednio na stopień trudności imprezy. Słowem Mazurskie są imprezą dla twardzieli, ludzi którzy wiedzą że "psycha nie może klęknąć wcześniej niż samochód".
O czasie i przestrzeni...
Obecna edycja MW odbędzie się w dniach 8-10 listopada (sobota - poniedziałek) w szeroko rozumianych okolicach Braniewa. Baza imprezy zlokalizowana będzie w gospodarstwie agroturystycznym Rancho w Dolinie (GPS N 54 17.434 E 019 53.542) w Czosnowie k. Dąbrowy (gm. Płoskinia). Czas przeznaczony na pokonanie ok. 200 km trasy i zaliczenie prób wynosi tradycyjnie 48 godzin. Rozpoczęcie imprezy planowane jest 8 listopada (sobota) o godz. 9.00, start na trasę o godzinie 10.00. Zdanie kart drogowych do poniedziałku 10 listopada do godz. 10.00. Ogłoszenie wyników ok. godz. 16.00. W związku z wolnym od pracy następnym dniem 11 listopada, po ogłoszeniu wyników planowany jest towarzyski Podwieczorek Terenowca.
Na wszystkich uczestników imprezy (poza pucharami za miejsca punktowane) czekać będą podobnie jak przy poprzednich edycjach pamiątkowe statuetki.
W przypadku braku możliwości przyjechania na rozpoczęcie imprezy w sobotę rano, w związku z charakterem imprezy (w tym możliwością jazdy ciągłej, także w nocy) istnieje możliwość wyruszenia na trasę także w porze późniejszej. Przypadki takie muszą być jednak na minimum dzień przed imprezą zgłoszone organizatorowi.
Zalecane dojazdy do Bazy:
- z kierunku Warszawy przez Ostródę - Pasłęk - Młynary - Chruściel - do Czosnowa. Zmierzona odległość kołowa 281 km
- z kierunku Poznania przez Piłę - Jastrowie - Chojnice - Malbork - Elbląg - Chruściel do Czosnowa. Zmierzona odległość kołowa 379 km
- z kierunku Gdańska przez Nowy Dwór Gd. - Elbląg - Chruściel - do Czosnowa. Zmierzona odległość kołowa 98 km
Uwaga na rzece Pasłęce na drodze nr 22 obecnie brak jest zaznaczonego na mapach mostu. Najbliższe przejazdy to: na południe przez Chruściel do Dąbrowy lub na północ przez Braniewo. Ewentualnie objazd na północ przez Bemowiznę bardzo terenowy (absolutnie nie dla lawet), dodatkowo przez czynną linię kolejową.
O formule imprezy...
"Mazurskie" są imprezą turystyczno-przeprawową, co oznacza iż w trakcie jej trwania nie ma żadnych zmagań z czasem (uczestnicy są ograniczeni jedynie godziną określającą maksymalny czas zdania kart drogowych). W związku z przeprawowym charakterem imprezy uczestnicy w czasie jej trwania (poza bardzo poważnymi awariami samochodów) zdani są tylko i wyłącznie na własne siły lub pomoc innych uczestniczących załóg (np. w wyciąganiu aut, które ugrzęzły na trasie lub próbach). Możliwa pomoc organizatora dotyczy tylko i wyłącznie sytuacji skrajnych i wyjątkowych.
Załogi wyruszają na trasę zgodnie z naszym "patentem mazurskim" czyli z różnych miejsc startowych równocześnie, co dzięki dodatkowemu poprowadzeniu trasy w sposób okrężny umożliwia przejechanie całej trasy przez wszystkich uczestników bez korków na próbach. Pozwala to również na dotarcie do części prób jeszcze zanim zostaną one poważnie rozjeźdżone przez innych uczestników, czego nie udało by się uniknąć w przypadku poprowadzenia trasy dla wszystkich w formie liniowej. W porównaniu do poprzedniej edycji inaczej będzie zorganizowany moment samego startu, tak by ostatnie w kolejce załogi nie musiały wyruszać na trasę z bazy z kilkunasto minutowym opóźnieniem.
Przyjęty podział na grupy uczestników sprawia, że Mazurskie Wertepy" są imprezą przeznaczoną dla wszystkich miłośników off-roadu. Tak samo dla tych, którzy nie boją się dostać w kość i są w stanie pokonać zarówno trudy terenu jak i własnego zmęczenia jak i dla tych, którzy pragną po prostu poprzebywać w gronie dawno nie widzianych przyjaciół, którzy zjechali tu z różnych stron kraju. Każdy sam wybiera cel swej podróży, czas jazdy, sam decyduje czy wjeżdżać w próby czy może lepiej akurat zrobić sobie piknik i np. tylko popatrzeć jak "walczą" inni koledzy. Inaczej mówiąc, uczestnicy przez 48 godzin imprezy sami wybierają swą "drogę" i sami sterują swym "kursem".
O trasie i okolicy... i tak nie uwierzycie, póki nie zobaczycie...
W czasie układania trasy obecnej edycji MW stanęliśmy przed zupełnie nowymi problemami. Po raz pierwszy bowiem nasze działania musiały się koncentrować nie na szukaniu trudnego terenu, ale na szukaniu terenu taki, który da się przejechać! Specyfika przygranicznego regionu Braniewa jest bowiem zupełnie inna niż miejsc dotychczasowych edycji MW. Występuje tu zupełnie inne środowisko geologiczno-przyrodnicze. Lasy są praktycznie prawie tylko liściaste i w dużej mierze podmokłe przez cały rok. Są one najczęściej bardzo mocno pozarastane poszyciem, często niemalże zakrzaczone a ich gleby w wielu miejscach są mocno gliniaste, zaklejające pięknie nawet oponki MT. Sieć drogowa jest tak mała, że miejscami można nawet kilometrami jechać wzdłuż lasu i nie napotkać żadnej wchodzącej w nie drogi. Większość z dobrych dróg leśnych służących leśnikom przy ich pracach, zrobiona jest w formie nasypu z rowami odwadniającymi po bokach, za którymi w lesie między drzewami stoi najczęściej woda. Ilość rzek, rzeczek i strumieni jest wprost imponująca, nie brakuje oczywiście także zalanych wodą rowów. To samo dotyczy jarów i wąwozów, w niektórych z nich będą oczywiście umieszczone próby. Na to nakłada się dodatkowy klimat związany z pograniczem ("stąd nigdzie się już dalej nie jedzie, stąd można tylko wracać"), bieda, bardzo małe zaludnienie, duże obszary po upadłych PGR-ach i w wielu miejscach widoczne ślady przeszłości po poprzednich niemieckich gospodarzach tych stron...
Grupa Turystyczna jako jedyna otrzyma objazdy szczególnie trudnych miejsc trasy. Jednak mimo poruszania się objazdami istnieje duże prawdopodobieństwo porysowania lakierów pojazdów.
W przypadku przejechania całej trasy i zaliczenia wszystkich prób i punktów kontrolnych (po dokonaniu potwierdzenia tego faktu u organizatora) do godziny 20.00 w niedzielę 9 listopada, przez więcej niż 3 załogi w grupie, uczestnicy z grupy Wyczynowej będą mogli ponownie wyruszyć na trasę by zaliczać na niej próby grupy Ekstremalnej, zaś uczestnicy z grupy Ekstremalnej będą mogli zaliczać próby grupy Wyczynowej po uprzednim zaplombowaniu wyciągarek samochodowych.
Warto wspomnieć, że na Mazurskich Wertepach samo przejechanie całej trasy jest już naprawdę dużym wyczynem. W czasie ostatniej edycji nie udało się to nikomu, a standardem jest przejechanie jej co najwyżej przez kilka najlepszych załóg...
O nowym systemie punktacji...
Tak odmienny od poprzednich edycji Mazurskich Wertepów charakter samej trasy narzuca konieczność zmodyfikowania systemu punktacji (co było zresztą zapowiadane już na wiosnę na zakończeniu V Mazurskich). Rezygnujemy z umieszczania na trasie dotychczasowych punktów sprejowych, fotograficznych, kodowych i opisowych. Klasyfikacja opierać się będzie jedynie na zaliczeniach prób przejazdu (PP) oraz zaliczeniach punktów kontrolnych (PK), potwierdzających prawidłowość pokonywania trasy zgodnie ze szkicem drogowym. Punkty PP i sposób ich pokonywania będą podane na szkicu szkicu drogowym, punkty PK (wyraźnie oznakowane) uczestnicy będą zaś napotykać na trasie, tylko w przypadku pokonywania jej zgodnie ze wskazaniami szkicu. W związku z dużym stopniem trudności trasy, ilość zaliczonych PK może odegrać dużą rolę przy klasyfikacji końcowej uczestników. Jedno jest pewne, dla walczących o punkty jazda po nocy, minimalne ilości snu, brodzenie i zapadanie się w błocie i wodzie, poczucie na ciele niemiłego dotyku zimnego listopadowego powietrza będą zapewne koniecznością...
O PPO....
Sprawdzonym rozwiązaniem wprowadzonym na poprzedniej edycji jest są Próby Przejazdu Obserwowane, na których poszczególne załogi oceniane są indywidualnie. Do próby takiej załoga przystępuje jedynie z takim wyposażeniem jakie sama wiezie w aucie. Premiuje to załogi dobrze przygotowane i odpowiednio wyekwipowane. Ponadto daje możliwości bardziej wyrównanej rywalizacji o miejsca ze ścisłej czołówki także załogom jadącym pojedynczo a nie tylko tym, które jadą w ramach teamów. Dodatkowo nie uderzając w samą jazdę zespołami, system PPO pozwala na wyłonienie w ramach klasyfikacji najlepszej załogi a nie zespołu kilku załóg. Tym samym zmniejsza ilość zajętych równolegle miejsc egzekwo, często występujących w czasie poprzednich edycji MW. System PPO eliminuje także niezdrową możliwość zaistnienia sytuacji, w której w ramach zespołu np. dwa auta pracują z założenia na wynik auta trzeciego. Na próbie PPO podobnie do innych PP będzie także zawieszona pieczątka, jednak nad prawidłowością pokonania tej próby będzie czuwał sędzia.
Jak się przygotować...
Z uwagi na duży stopień trudności prób w autach o nadwoziu otwartym jadących w ramach klasyfikacji istnieje obowiązek posiadania pałąka lub klatki bezpieczeństwa. Poza kompasami pozostałe wyposażenie samochodu jest całkowicie dowolne ;-) Szczególnie, gdy jedzie się dla samej czystej przyjemności jazdy i chęci spotkania w terenowym gronie. Nie ma żadnego obowiązku wpychania się w miejsca, w których wyposażenie dodatkowe może odegrać bardzo dużą rolę. Każdy ocenia sam, na co on i jego samochód może sobie pozwolić. Dla wszystkich jednak a szczególnie dla tych, którzy jadąc będą mieć na względzie wynik w klasyfikacji polecane jest wyposażenie dodatkowe jak hi-lift, najazdy czy wyciągarka (w grupie Ex samochodowa). Na całej trasie dopuszczalna jest jazda zarówno indywidualna jak i w zespołach, które łączyć mogą się w dowolnym czasie i w dowolny sposób. Pozwala to na wzajemną pomoc, wspólną zabawę i zmagania, jak również może nieco wpłynąć na zmniejszenie znaczenia w różnicach wyposażenia poszczególnych uczestników.
Do której grupy....
Klasyfikacja będzie dokonywana w dwóch grupach: Ekstremalnej (Ex) i Wyczynowej (W). Dla osób, które wcześniej nie miały doświadczeń w trudnym terenie lub po prostu dopiero zaczynają swą terenową przygodę, wydzielona jest grupa Turystyczna (T). Grupa ta, pomyślana jest jako najłatwiejsza i przewidziana jest dla załóg dopiero rozpoczynających przemierzanie swych pierwszych kilometrów w terenie. Ma ona umożliwić podglądanie innych bardziej doświadczonych kolegów i jednocześnie pozwolić na naukę terenowego rzemiosła. Jest to także grupa dla wszystkich tych, którzy nie myśląc o jakichkolwiek klasyfikacjach chcą po prostu pojeździć po "konkretnym" terenie. W jej skład wchodzą więc także auta z wyciągarkami samochodowymi, jadące poza klasyfikacją. Grupa ta posiadać będzie w szkicu drogowym objazdy wszystkich trudnych miejsc trasy.
Grupa Wyczynowa to auta nie posiadające wyciągarek samochodowych. Dopuszczone jest używanie wyciągarek ręcznych linowych (napędzanych ręcznie - typu tirfor). W grupie tej obowiązuje zakaz jazdy na oponach typu "jodła". Auta z takim ogumieniem mogą jednak startować w ramach grupy Ekstremalnej. Grupa ta będzie grupą z najtrudniejszymi próbami i do jazdy w ramach tej grupy zalecane jest posiadanie jak najlepszego wyposażenia, w tym wyciągarki samochodowej.
Na kwestię przydziału do danej grupy, wpływa także wielkość opon pojazdu. Auta z oponami do 90 cm włącznie mogą startować w ramach grupy Wyczynowej, powyżej tej wielkości do 95 cm w ramach grupy Ekstremalnej.
Czego/kogo nie lubimy...
Niektóre zapisy regulaminowe wynikają bezpośrednio z naszych starań o zabezpieczenie grona uczestników Mazurskich Wertepów, przed brakiem uczciwości czy głupotą ze strony występujących także w środowisku off-road oszustów i wandali. Stąd więc regulaminowy obowiązek wysyłania sms-ów z miejsc wskazanych przez szkic drogowy oraz obowiązek wpisywania na kartę drogową czasu pobytu na próbach. Dzięki sms-om jako organizatorzy mamy bezpośredni podgląd na trasę i wiemy gdzie konkretna załoga mniej więcej w danym momencie się znajduje. W zestawieniu z czasami zaliczeń prób z kart drogowych, z bardzo dużym prawdopodobieństwem jesteśmy też w stanie określić, która załoga oszukuje innych np. stemplując sobie urwaną przez siebie pieczątkę lub też kto jest wandalem, który bezmyślnie przejechał np. po szkółce leśnej czy polu. Takich ludzi dla dobra innych uczestników jak i samej imprezy będziemy eliminować i wskazywać ich publicznie, choćby po to by nie mogli w przyszłości postępować tak samo na innych imprezach.
To czego nie ma gdzie indziej...
W samochodzie może jechać dowolna ilość osób, nie przekraczająca wpisu w dowodzie rejestracyjnym. Wpisowe jest zbierane od załogi, rozumianej jako kierowca i pilot. Reszta to osoby towarzyszące, które nie wnoszą wpisowego. Kwota wpisowego wynosi 300 zł. Powyższe wpisowe nie obejmuje noclegów (te we własnym zakresie). Dostępne opcje noclegowe to kwatery agroturystyczne, hotele, czy nocleg w szkole (potrzebny własny śpiwór i materac). Kwestie wyboru opcji noclegowej pozostają do osobistej decyzji uczestników, tym bardziej, że istnieją możliwości takie jak: jazda non-stop po trasie (dzień i noc, z ewentualnym odpoczynkiem w samochodach lub namiotach) czy powrót na noc do uzgodnionych wcześniej kwater.
Organizator zapewnia dwa gorące posiłki dla załogi w czasie trwania imprezy (bezpośrednio w bazie imprezy). Dodatkowo będzie możliwość dokonania zakupu dodatkowych posiłków np. dla osób towarzyszących.
W czasie trwania imprezy czynny będzie sklepik terenowy, w którym będzie możliwość dokonania zakupu wyposażenia off-road w promocyjnych "mazurskich" cenach (taśmy, liny kinetyczne, hi-lifty, latarki Petzl?a, odbiorniki GPS). Sklepik zarządzany będzie przez firmę Moli Serwis ( www.moli.pl ).
Ponadto na uczestników Mazurskich Wertepów czekać będzie 20 szt. odbiorników GPS eTrex firmy Garmin. Zainteresowane załogi będą miały możliwość wypożyczenia odbiorników, zawierających wprowadzone do ich pamięci dane takie jak stacje benzynowe czy Baza. Skrócona instrukcja obsługi umożliwi opanowanie posługiwania się urządzeniem w ciągu zaledwie kilku minut. Koszt wypożyczenia odbiornika na czas całego rajdu pobierany w momencie zakończenia imprezy wynosi 50 zł. Warunkiem wypożyczenia jest wniesienie kaucji zwrotnej w wysokości 600 zł (opłata za wypożyczenie może być rozliczana przy zwrocie kaucji). Wypożyczenia odbiorników GPS prowadzić będzie firma Azymut (www.azymut.waw.pl) Zapisy na wypożyczenie tel. 0-502 293-110.
W przypadkach poważnego uszkodzenia aut, uczestnicy MW mogą liczyć na pomoc w transporcie pojazdów do najbliższego warsztatu lub miejsca noclegowego danej załogi. Załadunek uszkodzonego pojazdu będzie możliwy z drogi asfaltowej i bruku, ew. także z drogi gruntowej, o ile możliwy będzie na nią wjazd pojazdu platformy. Transportem tym zajmować się będzie firma Maćka Skury (www.4x4team.pl).
W ramach materiałów imprezy uczestnicy otrzymają także spis firm z Braniewa, powiadomionych o imprezie i deklarujących pomoc w naprawie nawet w godzinach nocnych (pomoce drogowe, wulkanizacja, mechanika pojazdowa). Spis ten zawierać będzie także stacje benzynowe, wraz z godzinami ich pracy i koordynatami GPS.
Ostatnie ważne uwagi...
Wszystkich bezwzględnie obowiązuje posiadanie ważnego dowodu rejestracyjnego pojazdu, ubezpieczenia OC i NW pojazdu a osoby prowadzące w czasie imprezy pojazdy muszą posiadać ważne prawo jazdy. Na załogę musi obowiązkowo przypadać minimum jeden działający telefon komórkowy.
W czasie trwania imprezy obowiązuje całkowity zakaz spożywania alkoholu. Organizator zastrzega sobie prawo do możliwości sprawdzenia zawartości alkoholu w organizmach uczestników. W przypadku uzyskania pozytywnego wyniku, uczestnicy tacy zostaną zdyskwalifikowani jak również nie zostaną w przyszłości dopuszczeni do udziału w innych imprezach organizowanych przez Wertep Klub.
Uczestnicy biorą udział w imprezie po zapoznaniu się z regulaminem, na swoją odpowiedzialność (co potwierdzają w stosownym oświadczeniu). W przypadku wystąpienia jakichkolwiek szkód organizator nie będzie ponosił za nie żadnej odpowiedzialności, również jeśli dotyczyć to będzie osób trzecich. W związku z ustaleniami z nadleśnictwem i ograniczoną zgodą na wjazd do lasu, na trasie imprezy mogą przebywać jedynie pojazdy biorące udział w imprezie, oznakowane naklejkami organizatora.
Ostateczny termin przyjmowania zgłoszeń upływa dnia 6 listopada. Uczestnicy zapisywani będą na listę startową wg kolejności zgłoszeń. Dla członków Wertep Klubu do dnia 2 listopada zarezerwowane zostaje na liście zgłoszeń 10 miejsc startowych. Zastrzegamy możliwość odmówienia udziału w imprezie w momencie przekroczenia limitu zgłoszeń jak również w znanych nam z przeszłości rażących przypadkach łamania regulaminów naszych imprez lub imprez organizowanych przez strony trzecie. Dlatego też załogi, które dokonywały w przeszłości takiego łamania regulaminu nie zostaną dopuszczone do udziału w imprezie.
Zobacz zdjęcia z układania trasy.
|
|
Organizator: Wertep Klub |
Miejsce: Czosnów k/Dąbrowy |
|
Kontakt: Paweł Kos |
Telefon: 0-502 29-31-10 |
e-mail: kosiak2@poczta.onet.pl |
WWW: http://www.wertep.pl/mazurskie_wertepyVI.html |
Dostępne galerie z imprezy: |
|
|
|
Wcześniejsze edycje: http://www.rajdy4x4.pl/rajdy/2002/4_mazurskie_wertepy/ - |
|
<< powrót |
|
|