Zaledwie kilka dni i troszkę ponad pół
tysiąca kilometrów dzieli nas od poznania ostatecznych wyników
całorocznej walki załóg startujących w Pucharze Świata FIA w
Rajdach Cross Country. Już 31. października rusza ostatnia, 10.
runda tych zmagań – Baja Portalegre 500. Wygląda jednak na to, że
portugalski rajd niewiele zmieni w dotychczasowym układzie sił.
Na starcie Baja Portalegre 500 stawi
się łącznie 49 załóg biorących udział w pucharowej rozgrywce.
Spośród tej liczby jednak tylko 12 zawodników to kierowcy
priorytetowi FIA, a zatem jeśli chodzi o światową czołówkę
cross country, to frekwencja jest niewielka. W Portugalii natomiast
powalczą 3 polskie załogi – Marek Dąbrowski z Jackiem Czachorem,
Piotr Beaupre z Jackiem Lisickim oraz Edgar Łukasiewicz z Piotrem
Brakowieckim, a także czesko-polski zespół w składzie Miroslav
Zapletal i Maciej Marton.
Wciąż otwarta pozostaje kwestia
zwycięstwa w tegorocznym Pucharze Świata FIA. Obecnego lidera,
Vladimira Vasilieva, oraz wicelidera, Nassera Al-Attiyaha, dzieli
bowiem 20 punktów, zaś do uzyskania w portugalskiej rundzie jest 30
punktów. Aby jednak nastąpiła zmiana na fotelu lidera, Al-Attiyah
musiałby wygrać Baja Portalegre 500 przy jednoczesnym zajęciu
przez Vasilieva co najwyżej 5. miejsca. Druga opcja takiej zamiany
ról to 2.miejsce Katarczyka i wypadnięcie Rosjanina poza pierwszą
dziesiątkę zawodników startujących w portugalskim rajdzie. Przy
takiej skromnej frekwencji najlepszych kierowców świata wydaje się
to jednak trudne, o ile nie niemożliwe. Co więcej, X-raid woli, aby
Puchar Świata FIA trafił w ręce jego „etatowego” kierowcy,
który cały sezon przejeździł MINI All4 Racing, czyli Vasilieva,
niż Al-Attiyaha, który to się z zespołem rozstaje, to wraca.
Dlatego też Katarczyk nie dostał MINI na ostatnią rundę Pucharu –
pojedzie Fordem HRX. Nie ma się co oszukiwać, że nawet w rękach
tak znakomitego kierowcy, jak Nasser Al-Attiyah HRX raczej ustępuje
niemieckiej myśli technicznej. Al-Attiyah może więc jedynie liczyć
na problemy Vasilieva i to, że jego żadne problemy nie dotkną –
krótko mówiąc do zdobycia Pucharu Świata FIA potrzeba mu dużo
szczęścia.
Również wiele szczęścia do awansu
na podium w pucharowej generalce potrzebowałaby polska załoga Marek
Dąbrowski / Jacek Czachor. Sytuację nieco ułatwia im kolejna
nieobecność zajmującego 3. miejsce w Pucharze Yazeeda Al-Rajhi,
ale to tylko minimalne ułatwienie, gdyż w Baja Portalegre 500
musieliby oni zająć 2.miejsce, by zrównać się z nim punktowo.
Natomiast będą musieli stoczyć bój o utrzymanie swojego obecnego
4. miejsca z Miroslavem Zapletalem i Maciejem Martonem, którzy mają
do nich zaledwie punkt straty. Z kolei swoje 6. miejsce z pewnością
utrzymają Adam Małysz i Rafał Marton, których zabraknie na Baja
Portalegre 500. Ta załoga skupiła się już na przygotowaniach do
Dakaru – obecnie swoim nowym SMG Buggy trenują w Maroko.
Bez zmian pozostaną 7. i 8. miejsce w
generalce Pucharu Świata FIA. Ani Erika van Loona (7. miejsce), ani
Orlando Terranovy (8. miejsce) nie zobaczymy w finałowej rozgrywce w
Portugalii. Na liście zgłoszeń do Baja Portalegre 500 jest
natomiast Reinaldo Varela, który zajmuje obecnie 9.miejsce. Do
Terranovy traci on jednak aż 24 punkty, więc aby zepchnąć
Argentyńczyka na 9.miejsce, musiałby w Portugalii zwyciężyć, co
wydaje się raczej mało prawdopodobne. Czołową dziesiątkę
klasyfikacji Pucharu Świata FIA zamyka Martin Kaczmarski, który
mimo nieobecności na Baja Portalegre 500 pozostanie na swojej 10.
pozycji.
Na Baja Portalegre 500 X-raid wystawia
3 auta. Za starami MINI All4 Racing, obok Vasilieva, zasiądą dwie
portugalskie załogi – Filipe Campos i Joana Sotto Mayor oraz
Ricardo Porem i Manuel Porem. O jedno auto więcej do Portugalii
przywiezie Overdrive Racing. Hiluxami z tej stajni pojadą: Marek
Dąbrowski i Jacek Czachor, Reinaldo Varela i Gustavo Gugelmin,
Bernhard Ten Brinke (nazwisko pilota na razie nie jest znane) oraz
Portugalczycy Joao Ramos i Vitor Jesus.
Baja Portalegre 500 rozpocznie się w
piątek 31. października odcinkiem super specjalnym o długości
5,52km. W sobotę 1. listopada zawodnicy pokonają dwa odcinki
specjalne – SS2 o długości 200,52km i SS3 liczący 248,11km.
Łączna długość trasy rajdu wynosi 512,82km, z czego 454,15km
stanowią oesy. Nieoficjalne wyniki rajdu opublikowane zostaną 1.
listopada ok. godz. 20:00. |