Na ten dzień czekali zarówno
zawodnicy, jak i wszyscy dakarowi fani – 19. listopada podczas
konferencji prasowej w Paryżu przedstawiono szczegóły dotyczące
Rajdu Dakar 2105. Znana jest już trasa oraz lista zgłoszonych
zawodników. Sam rajd rusza 4. stycznia i potrwa do 17. stycznia.
TRASA
Ponad 9000km po bezdrożach Argentyny,
Boliwii i Chile – to czeka zawodników startujących w 37. edycji
Rajdu Dakar. Trasa Dakaru 2015 jest pętlą, która rozpocznie się i
zakończy w Buenos Aires. Jej przebieg jest zbliżony do tej z 2014
roku, ale są też pewne nowości. Organizatorzy stawiają na większe
rozdzielenie tras dla samochodów i ciężarówek od
motocyklowo-quadowych. W 2014 roku aż 40% tras było oddzielnych, w
2015 ma być jeszcze więcej, a na dodatek obie grupy pojazdów będą
miały inny dzień odpoczynku (10. stycznia odpoczywać będą
motocykliści i quadowcy, 12. stycznia natomiast załogi samochodowe
i ciężarowe). Biwak tradycyjnie ulokowany będzie w Iquique,
położonym nad brzegiem Pacyfiku. Kolejna nowość to etap
maratoński dla wszystkich. Dotychczas jedynie motocykliści i
quadowcy musieli się zmagać z tym wyzwaniem, natomiast w
najbliższej edycji Dakaru taka przygoda czeka także kierowców.
Etap maratoński powiedzie zawodników na tereny Boliwii – pierwsza
część etapu prowadzi z Iquique do Uyuni, druga z powrotem do
Iquique. Dzięki temu w nadchodzącym Dakarze także załogi
samochodowe i ciężarowe będą miały okazję przejechać przez
największy na świecie solny płaskowyż Salar de Uyuni (Boliwia).
Szczegółową trasę wraz z datami
poszczególnych etapów prezentuje mapka.
ZAWODNICY
414 pojazdów powiezie 665 zawodników
przez południowoamerykańskie trasy Dakaru 2015. Na liście zgłoszeń
widnieją 164 motocykle, 48 quadów, 138 samochodów i 64 ciężarówki.
W 37. edycji rajdu zadebiutuje aż 72 zawodników. Na starcie stawi
się 11 kobiet. Zgłoszeni do udziału w tej edycji rajdu
reprezentują 53 narodowości – o 3 więcej niż w 2014 roku
(Indie, Nowa Zelandia, Turkmenistan), oczywiście najliczniejszą z
nacji będą Francuzi (18%).
W stawce motocyklowej swojego tytułu z
tegorocznej edycji Dakaru bronić będzie Marc Coma, który
wystartuje z numerem 1. Kolejne pozycje na liście startowej nie
pozostawiają złudzeń – łatwo Coma nie będzie miał. Jego
rywalami będą m.in.: Joan Barreda Bort, Olivier Pain, Jordi
Viladoms, Helder Rodrigues, Sam Sunderland, Paulo Goncalves, Jeremias
Israel Esquerre, Ruben Faria, czy też polski zawodnik, Jakub
Przygoński. Ostrą walkę w najbliższym Dakarze zapowiada nowy
zespół Hondy, czyli HRC. Nowiutkimi, fabrycznymi Hondami CRF 450
Rally pojadą Barreda, Goncalves, Rodrigues, a dodatkowo Israel, a
także „Królowa Dakaru” Laia Sanz. Wśród motocyklistów
natomiast zabraknie jednego z najpoważniejszych kandydatów do
zwycięstwa – Cyrila Despresa, który w tej edycji Dakaru dwa koła
zamieni na cztery. Pełna lista startowa w klasie motocykli:http://www.dakar.com/dakar/2015/us/rider/rider-list-bikes.html
Wśród 48 quadowców, którzy widnieją
na dakarowej liście startowej, szczególnie dwaj będą mieli
chrapkę na zwycięstwo. Z numerem 201 pojedzie Chilijczyk Ignacio
Casale, który będzie starał się powtórzyć swój tegoroczny
sukces. Skutecznie zagrozić może mu natomiast numer 202, czyli
Rafał Sonik, który w tym sezonie ponownie pokazał świetną formę
w rajdach z cyklu Pucharu Świata (był w tym cyklu
bezkonkurencyjny). Zabraknie natomiast ich poważnych konkurentów,
jakimi zwykle byli bracia Patronelli – Marcos i Alejandro. Drugi z
braci odpuścił sobie już Dakar 2014, Marcos zaś w ostatniej
edycji rajdu uległ dość poważnemu wypadkowi. Zamierzają jednak
wrócić na dakarowe trasy w 2016 roku. W 2015 roku natomiast w
gronie pretendentów do dakarowego podium znajdą się m.in. Sergio
Lafuente, Mohammed Abu-Issa, czy Lucas Bonetto. Z numerem 259 z kolei
wystartuje dominująca wśród kobiet-quadowców Camelia Liparotti.
Pełna lista startowa w klasie quadów:www.dakar.com/dakar/2015/us/rider/rider-list-quads.html
Listę startową w kategorii samochodów
otwiera MINI All4 Racing należące do tegorocznego zwycięzcy,
Naniego Romy. Hiszpan z pewnością będzie chciał powtórzyć swój
tegoroczny sukces (w którym dość mocno pomógł mu zespół
X-raid), ale chrapkę na zwycięstwo przed własną publicznością
ma także jego kolega z zespołu, Orlando Terranova (także pojedzie
MINI). X-raid z kolei na pewno będzie się starał znów „obstawić”
całe podium swoimi kierowcami. Tych będzie w nadchodzącym Dakarze
aż 9. Oprócz Romy i Terranovy za sterami „Miniaków” zasiądą:
Krzysztof Hołowczyc, Vladimir Vasiliev, Erik Van Loon, Boris
Garafulic, Aidyn Rakhimbayev oraz Stephan Schott. Do X-raidu wrócił
także Nasser Al-Attiyah, który po dość udanym sezonie (2.miejsce
w Pucharze Świata) także nie kryje swoich ambicji na zwycięstwo.
Katarczyka pilotować będzie Matthieu Baumel – w tym składzie
wystąpią na Dakarze po raz pierwszy. Ciekawostką jest natomiast
udział w X-raidzie Guerlaina Chicherita, który pojedzie buggy. W
niemieckim zespole zabraknie natomiast najbardziej utytułowanego z
jego kierowców – Stephane’a Peterhansela, który w Dakarze 2015
wystartuje w teamie Peugeot-Total. Kolejne dwa Peugeoty 2008 DKR
poprowadzą: dakarowy weteran Carlos Sainz oraz debiutujący w
samochodzie Cyril Despres. Ci trzej kierowcy mają na swoich kontach
łącznie aż 17 zwycięstw w Rajdzie Dakar, jednak wielką
niewiadomą są auta, którymi pojadą. 2008 DKR to zupełnie nowa
konstrukcja powracającego na dakarowe trasy Peugeota i pomimo
solidnych testów przeprowadzonych we Francji i Maroko jego
sprawdzian w tym rajdzie może się nie zakończyć pomyślnie. Całą
armadę swoich sprawdzonych Hiluxów wystawia w Dakarze 2015 zespół
Overdrive, który połączył siły z południowoafrykańskim
Hallspeed. Pod szyldem Imperial Toyota overdrive’owymi Hiluxem
pojedzie jedyny kierowca, który dotąd był w stanie zagrozić
„Miniakom”, czyli pochodzący z RPA Giniel de Villiers, a także
wspierający go Leeroy Poulter (również z RPA). W podstawowym
składzie Overdrive’u znajdą się także Marek Dąbrowski,
Bernhard Ten Brinke, Lucio Alvarez i Christian Laveille. Swój debiut
w Dakarze w barwach belgijskiego zespołu zaliczy natomiast
Saudyjczyk Yazeed Al-Rajhi, który świetnie się spisywał w tym
sezonie w rajdach z cyklu Pucharu Świata, jeżdżąc właśnie
Toyotą. Skład Overdrive’u uzupełnią: Geoff Olholm, Bauyrzhan
Issabayev, Peter Jerie. W zbliżającym się Dakarze nie zabraknie
także największego dakarowego showmana, Robby’ego Gordona, który
ponownie pojedzie swoim tylnonapędowym HST Gordini. Podczas Dakaru
2015 warto też będzie zwrócić uwagę na auto z numerem 369,
którym pojedzie Hiszpan Albert Bosch Riera. Jego buggy jest bowiem w
100% napędzane elektrycznie! Pełna lista startowa w klasie
samochodów:http://www.dakar.com/dakar/2015/us/rider/rider-list-cars.html
W klasie ciężarówek w Dakarze 2015
można tradycyjnie spodziewać się walki między Holendrami i
Rosjanami. Pierwszy na liście startowej w tej kategorii (numer 500)
jest tegoroczny zwycięzca, Andrey Karginov, kierowca Kamaza. W
zespole Kamaza pojadą także Eduard Nikolaev, Airat Mardeev oraz
Dmitry Sotnikov. Z tym składem ponownie powalczy Gerard de Rooy w
Iveco, który w 2014 roku przegrał z Karginovem niemalże o włos i
trochę przypadkowo. Holender tym razem pojedzie z nowym pilotem –
Belgiem Damenem Jurgenem, zaś jego pokładowym mechanikiem
standardowo będzie Polak Darek Rodewald. De Rooya w walce przeciwko
armadzie Kamazów wspierać będzie jego kuzyn, Hans Stacey, który
także poprowadzi Iveco. Zarówno Rosjanom, jak i Holendrom, plany
pokrzyżować będą chcieli kierowcy Tatr, którzy w Dakarze 2015
wystawiają swoją nową broń – Tatrę Jamal. Przewodzić im
będzie tym razem Martin Kolomy. Dotychczasowy lider zespołu, Ales
Loprais nie pojedzie bowiem swoją Tatra Queen 69. „Królewny”
wyposażonej w nowy silnik Gyrtech delegat techniczny nie dopuścił
do startu w nadchodzącej edycji Dakaru. Ten czołowy czeski kierowca
„dogadał” się natomiast z holenderskim zespołem Veky i w jego
barwach wystartuje MANem TGS. Pełna lista startowa w klasie
ciężarówek:http://www.dakar.com/dakar/2015/us/rider/rider-list-trucks.html
POLACY
Polska delegacja na Dakar 2015 będzie
mniej liczna niż tegoroczna – na starcie w Buenos Aires stanie 16
naszych rodaków (w 2014 roku było ich 18). Wyjątkowo dużo, bo aż
pięciu Polaków zobaczymy tym razem w klasie motocyklowej. Jakuba
Przygońskiego (nr 8) wspierać będzie czterech polskich dakarowych
debiutantów. Wśród nich jest Jakub Piątek (36), który wywalczył
w tym roku Mistrzostwo Świata Juniorów. Pozostali polscy
motocykliści, których nazwiska widnieją na liście startowej
Dakaru 2015, to Paweł Stasiaczek (70), Michał Hernik (82) i Maciej
Berdysz (147). W quadowej stawce tradycyjnie zobaczymy największą
polską nadzieję na dakarowe podium, czyli Rafała Sonika, który na
swoją Yamahę naklei numer 251. Mniej niż w tym roku będzie z
kolei polskich załóg samochodowych. Z numerem 307 pojedzie
Krzysztof Hołowczyc, który zaliczy swój 10. Dakar. Ponownie
zasiądzie on za kierownicą MINI All4 Racing. Natomiast po raz
kolejny nastąpi zmiana na prawym fotelu MINI „Hołka” – tym
razem będzie to Xavier Panseri, z którym Hołowczyc miał już
jednak okazję wygrać tegoroczną Baję Poland. Pomimo tego, iż
Panseri z pochodzenia jest Francuzem, można go traktować jako
pół-Polaka, gdyż od 8 lat mieszka on w Warszawie i bardzo dobrze
mówi po polsku. Będzie to jego debiut w Rajdzie Dakar, choć nie
jest on nowicjuszem w rajdach cross country – ma na swoim koncie
m.in. udział w wymagającym Silk Way Rally. W niezmienionym składzie
natomiast wystartuje polska załoga Hiluxa z Overdrive’u, czyli
Marek Dąbrowski i Jacek Czachor. Byli motocykliści w swoim drugim
Dakarze na pokładzie samochodu pojadą z numerem 311. Adam Małysz i
Rafał Marton numer 318 nakleją zaś na swoją nową broń – SMG
Buggy. Dość krótki czas, jaki mieli na testy nowego auta,
wykorzystali solidnie i liczą na to, iż buggy dowiezie ich do mety
z lepszym niż dotychczasowe rezultatem. 368 to z kolei numer załogi
NeoRaid, czyli Piotra Beaupre i Jacka Lisickiego. Standardowo pojadą
oni BMW X3 CC. W Dakarze 2015 zabraknie natomiast Martina
Kaczmarskiego. Uraz kręgosłupa, którego doznał podczas OiLibia
Rallye du Maroc, uniemożliwił mu udział w najbliższej edycji
Rajdu Dakar. Nie zobaczymy także jednej z polskich ciężarówek –
pomarańczowego MANa Grzegorza Barana, Pawła Jachacego i Pawła
Grota. Natomiast nowiutką, niemal 1000-konną Tatrą Jamal pojadą
Robin Szustkowski i Jarosław Kazberuk, którym ponownie towarzyszyć
będzie czeski mechanik Filip Skrobanek. Wystartują oni z numerem
539. Szesnastym Polakiem w stawce 665 zawodników Dakaru 2015 jest
polski mechanik holenderskiego kierowcy ciężarówki Gerarda de
Rooya – Darek Rodewald (załoga nr 501). To do tej pory jedyny z
naszych rodaków, który miał przyjemność stawać na najwyższym
stopniu dakarowego podium.
|