Akcesoria i wyposażenie
australijskiej firmy ARB znajdziesz w ofercie naszego sklepu 4x4.
Tuleje zawieszenia
Bagażniki dachowe
[2015-09-24]
Lew coraz groźniejszy - przedstawiamy Peugota 2008 DKR 16
Ulepszona wersja tylno napędowej
bestii, która zadebiutowała w epickim Rajdzie Dakar w styczniu,
została właśnie ujawniona. Ta najnowsza odmiana dakarowego auta
Peugeota, nazwana 2008 DKR 16, której debiut rajdowy zaplanowany
jest jeszcze w tym roku, przed wyjazdem do Ameryki Południowej, jest
dłuższa, szersza, niższa i mocniejsza niż jej poprzednik. Ma
bardziej agresywną sylwetkę, z licznymi usprawnieniami także „pod
skórą”.
Zredukowany został zarówno przedni,
jak i tylny zwis, co poprawiło zdolność poruszania się auta w
dowolnym terenie. Jest to szczególnie ważne przy pokonywaniu
różnorodnych przeszkód, takich, jak piaszczyste wydmy, koryta
rzek, i wielkich skał, którymi charakteryzuje się Dakar, przez co
ten rajd jest jedną z niewielu na świecie prawdziwych sportowych
przygód.
Peugeot 2008 DKR 16 zyska także na
ulepszonej aerodynamice: umiejscowione na masce i na dachu wloty
powietrza zostały mocno zmienione po to, by uzyskać docisk bardziej
zbalansowany pomiędzy przód i tył. Nowy sposób poboru powietrza
ma także zapewnić jego lepszy przepływ.
Inne usprawnienia znajdują się pod
powłoką z włókna węglowego. Zawieszenie zostało tak
przeprojektowane, by efektywniej radzić sobie z różnorodnymi i
ciężkimi terenami. Auto zyskuje także na lepszym rozłożeniu
masy, a także na zastosowanych po raz pierwszy jednoczęściowych
obręczach kół wykonanych z magnezu, które są „obute” w nowe,
lżejsze opony Michelin. Zastąpiły one zeszłoroczne dwuczęściowe
obręcze z aluminium, a ta kombinacja pozwoliła na znaczny spadek
masy.
Ten nowy samochód był przedmiotem
ciągłej pracy, a jego udoskonalanie rozpoczęło się zaraz po
zjeździe „oryginalnego” auta z rampy w Buenos Aires kończącej
Dakar, czyli ponad 7 miesięcy temu. Inżynierowie Peugeot zabrali
się za swojego „Lwa” element po elemencie, analizując, co można
było zrobić lepiej. Pomagali im w tym dakarowi eksperci: Stephane
Peterhansel (jedenastokrotny zwycięzca tego rajdu), Carlos Sainz
(dwukrotny zwycięzca WRC, a także zwycięzca Dakaru), a także
Cyril Despres (pięciokrotny motocyklowy zwycięzca Dakaru).
Te usprawnienia były stopniowo
wprowadzane i sprawdzane w serii testów, mając swój finał w dwóch
pierwszych miejscach zajętych przez Peterhansela i Despresa w
niedawnym Silk Road Rally w Chinach, którzy jechali samochodami w
tymczasowej specyfikacji. Był to zasadniczo model z 2015 roku z
dodanymi licznymi usprawnionymi częściami na rok 2016.
Pod maską także kryje się kilka
niespodzianek. Pomimo zwężki, 3-litrowy dieslowski silnik V6
biturbo ma teraz więcej mocy. Zwiększony został także moment
obrotowy, co będzie szczególnie przydatne na krętych trasach.
Nadzorujący ostatnie testy w Maroko
dyrektor Peugeot Sport Bruno Famin, który zatwierdzał nowe
wcielenie dakarówki, komentuje: - Nie ma jednej dużej
zmiany, jakiej byśmy dokonali w naszym aucie. Jest za to wiele
małych usprawnień, jakie wprowadziliśmy w różnych obszarach,
dzięki którym mamy nadzieję osiągnąć ogólną poprawę.
Sferami, nad którymi szczególnie się skupiliśmy, są karoseria i
aerodynamika – w rezultacie czego samochód wygląda nieco inaczej
niż w zeszłym roku – a także silnik i zawieszenie, co z kolei
kryje się „pod skórą”. Testy, które do tej pory
przeprowadziliśmy, a także niedawna podwójna wygrana w Chinach
wskazują, że zmierzamy w dobrym kierunku. Zupełnie nie da się
porównać stanu naszych obecnych przygotowań do tego samego momentu
w zeszłym roku, przed naszym pierwszym Dakarem, kiedy wszystko było
dla nas nowe! Oczywiście nigdy nie można powiedzieć, że jest się
całkowicie gotowym do Dakaru, bo nigdy nie wiadomo, co on
przyniesie, ale tym razem z całą pewnością jesteśmy bardziej
przygotowani.
Peterhansel i Sainz jeździli tym
samochodem w trakcie różnych faz jego rozwoju i uznali, że jest to
duży krok naprzód w porównaniu z jego poprzednikiem, zapewniający
lepsze prowadzenie, moc i trakcję. Peterhansel, który w Chinach
zapewnił Peugeotowi 2008 DKR pierwsze w historii zwycięstwo, mówi:
- Teraz, gdy auto jest dłuższe i szersze, z niższym środkiem
ciężkości, naprawdę czuć różnicę, bo samochód jest bardziej
stabilny, więc prędkości w zakrętach są wyższe. Czuć także
różnicę w silniku: nie tylko jest mocniejszy, ale też można
wykorzystywać całą jego moc nawet na niskich obrotach. Mieliśmy
niemalże „problem”, jak sobie radzić z tą mocą najbardziej
efektywnie, ale to jest bardzo miły problem. Wciąż nie jesteśmy w
maksimum naszych możliwości, ale testy do tej pory były bardzo
produktywne. Sainz pozostał w cieniu, koncentrując się na
pracach rozwojowych, a nie na konkurowaniu w Chinach. W wyniku tego
zgromadził wiele cennych doświadczeń związanych z nowiutkim
pojazdem. Hiszpan opowiada: - To były dobre testy, a samochód
sprawował się naprawdę dobrze. Potencjał tego auta jest o wiele,
wiele większy niż o tej samej porze rok temu, a jego niezawodność
także jest solidna. Zmieniliśmy całkiem sporo w kluczowych
obszarach samochodu, więc naprawdę można powiedzieć, że jest to
zupełnie nowe auto w porównaniu do zeszłorocznego. Jestem pełen
optymizmu.
PEUGEOT
2008 DKR16: Dane techniczne:
SILNIK
Typ:
V6 bi-turbo diesel
Pojemność skokowa: 2,993cc
Liczna zaworów:
24
Umiejscowienie: Środkowo-tylne
Liczba cylindrów: V6 (kąt
“widełek”= 60°)
Maksymalna moc: 350hp
Moment obrotowy:
800 Nm
Maksymalne obroty: 5,000rpm
Maksymalna prędkość:
200km/h
Olej: TOTAL QUARTZ 10 W 50
PRZENIESIENIE
NAPĘDU
Typ: Napęd na dwa koła (tył)
Skrzynia biegów:
Wzdłużnie zamontowana, sześciobiegowa, manualna, sekwencyjna
skrzynia biegów
Olej: TOTAL 755 HPX 80 W 140
RAMA
Typ:
Rurowa
Karoseria: Włókno węglowe
ZAWIESZENIE /
HAMULCE / UKŁAD KIEROWNICZY
Zawieszenie: Podwójne wahacze
poprzeczne
Sprężyny: Śrubowe (jedna na koło)
Amortyzatory:
Regulowane (dwa na koło)
Skok: 460mm
Stabilizatory: Przedni i
tylny
Układ kierowniczy i hamulcowy: Hydrauliczne wspomaganie
kierownicy, hydrauliczny dwuobiegowy układ hamulcowy
Tarcze:
jednoczęściowe z lekkiego stopu, cztery zaciski tłokowe, przednie
i tylne tarcze wentylowane
Tarcze przednie (średnica):
355mm
Tarcze tylne (średnica): 355mm
Felgi: Magnezowe
jednoczęściowe obręcze (17 x 8.5)
Opony: Michelin 37/12,5x17
WYMIARY
Długość:
4,284 mm
Szerokość: 2,200 mm
Wysokość: 1,794 mm
Przedni
zwis: 631 mm
Tylny zwis: 653 mm
Rozstaw osi: 3000 mm
Pojemność
zbiornika paliwa: 400l