Mniej niż dwa miesiące pozostało do
najważniejszego rajdu w sezonie, południowoamerykańskiego Rajdu
Dakar. W styczniu tego roku MINI All4 Racing, zaprojektowane i
zbudowane przez X-raid, przekroczyło metę w roli zwycięzcy po raz
czwarty z rzędu! To pasmo sukcesów przypuszczalnie będzie
kontynuowane w 2016 roku. 12 pojazdów MINI All4 Racing, więcej niż
kiedykolwiek w historii tego sportu, zjedzie z rampy startowej Dakaru
2016 w Buenos Aires. 24 kierowców i pilotów, wśród których jest
5 zwycięzców Dakaru, reprezentuje 13 narodowości, a ten skład
łączy doświadczonych kierowców i dakarowych nowicjuszy.
Urzędujący mistrzowie, Nasser
Al-Attiyah (QAT) i Matthieu Baumel (FRA), zamierzają po raz kolejny
podbić legendarny rajd „Miniakiem”. Ta para ma za sobą wybitnie
udany sezon: po wygranej w Dakarze 2015 – to drugie zwycięstwo
Nassera Al-Attiyaha, który po raz pierwszy triumfował w 2010 –
ten duet zdominował także walkę o Puchar Świata FIA w Rajdach
Cross Country. „MINI All4 Racing jest bardzo konkurencyjną
rajdówką, pełną całego doświadczenia X-raid Teamu”,
mówi 44-latek. „I chyba nie trzeba mówić, że chcę wygrać
także Dakar 2016”.
W 2014 roku Hiszpan Nani Roma wygrał
x-raidowego hattricka. Dla samego Romy był to drugi tytuł, jako że
w 2004 wygrał w klasyfikacji motocyklowej. W 2016 roku wystartuje z
nowym pilotem – swoim rodakiem Alexem Haro. W trakcie przygotowań
do najważniejszego wydarzenia sezonu tych dwóch Hiszpanów wygrało
swój domowy rajd, Baja Aragon. „Dużo trenowałem, aby być
najlepiej, jak to możliwe przygotowanym do Dakaru”,
zdradza Roma. „Mając za sobą całego zeszłorocznego pecha,
z którym musiałem się zmagać, teraz chcę znów zmierzyć się w
walce o zwycięstwo”.
Dla Orlando Terranovy i Bernardo
„Ronnie” Graue Dakar 2016 będzie niemal całkowicie domowym
rajdem. Dakar opuszcza Argentynę tylko na trzy dni i przez te trzy
dni zawodnicy będą się zmagać z boliwijskimi wysokościami. „Z
MINI można być bardzo szybkim w każdym terenie”,
podkreśla Terranova: „na wydmach, otwartych przestrzeniach i
krętych ścieżkach. W dodatku stabilność samochodu jest wprost
niewiarygodna. Nadchodzący Dakar będzie rozgrywany głównie w
Argentynie. To oznacza dla mnie wielką presję, ale zdecydowanie
chcę się liczyć w walce o zwycięstwo”.
Mikko Hirvonen (FIN) w tym roku jeszcze
nie myśli o walce o wygraną. W końcu będzie to jego dakarowy
debiut! Czterokrotny rajdowy wicemistrze świata (WRC) został
sparowany z wybitnie doświadczonym pilotem, Michelem Perin. W swoim
pierwszym rajdzie za kierownicą MINI, Baja Aragon w Hiszpanii,
Hirvonen uzyskał bardzo dobre 3. miejsce. Natomiast swój pierwszy
pustynny rajd, OiLibya Rallye du Maroc, zakończył na 5. pozycji.
Jego cele na Dakar 2016 nie są aż tak ambitne, jak jego
wspomnianych kolegów z zespołu: „Dla mnie dotarcie do mety
– możliwie bez utknięcia na trasie – jest podstawowym celem”,
mówi Fin. „W porównaniu z wieloma innymi kierowcami,
brakuje mi niezbędnego doświadczenia”.
Dodatkowo kilku innych kierowców
zadebiutuje w styczniu na Dakarze za kierownicą MINI All4 Racing.
Będzie to na przykład Adam Małysz, który przesiadł się do
rajdówki z Treburu na początku tego sezonu. Były skoczek
narciarski wystartuje w tym rajdzie z Xavierem Panseri, który u boku
Krzysztofa Hołowczyca ukończył Dakar 2015 na 3. miejscu. Nowi w
obozie MINI All4 Racing są także Argentyńczyk Nazareno Lopez i
jego pilot z Urugwaju Sergio Lafuente. Lopez zadebiutował w Dakarze
w tym roku i ukończył rajd na 48. pozycji.
Polak Jakub Przygoński do tej pory
ścigał się na motocyklu i po raz pierwszy wystartuje w Dakarze na
czterech kółkach. Jego pilotem będzie Białorusin Andrei
Rudnitski. Tymczasem Brytyjczyk Harry Hunt wejdzie na zupełnie
dziewiczy teren: będzie to jego pierwszy w życiu udział w Dakarze.
Jednak 27-latek może polegać na swoim bardzo doświadczonym
pilocie, dwukrotnym zwycięzcy Dakar, Andreasie Schulzu. Całkowitym
debiutem Dakar 2015 będzie dla dwojga Chińczyków: Guo Meiling i
jej pilota Min Liao.
Boris Garafulic (CHL) i Filipe Palmeiro
(POR) mają z kolei całkiem sporo dakarowego doświadczenia na swoim
koncie. To samo tyczy się niemieckiej pary, Stephana Schotta i Holma
Schmidta. Dotychczas tych dwóch Niemców ukończyło wszystkie
edycje Dakaru w Ameryce Południowej i są jednym z dwóch duetów,
którym się to udało. Dla holenderskiej pary Erik van Loon / Wouter
Rosegaar Dakar 2015 był wyjątkowo udany. Kończąc go na 4. miejscu
zapewnili sobie najlepszy wynik, jaki kiedykolwiek mogli świętować
Holendrzy w kategorii samochodów.
Początkowo Dakar miał startować ze
stolicy Peru, Limy, aby wiodąc przez Peru i Boliwię dotrzeć do
Argentyny i mety w Rosario. Jednak ze względu na zjawisko El Nino,
które w tym roku ma być wyjątkowo silne, rząd Peru opowiedział
się przeciwko zaangażowaniu tego kraju w rajd. W związku z tym
Dakar 2016 będzie rozgrywany tylko w Argentynie i Boliwii. Ceremonia
startu w Buenos Aires odbędzie się 2 stycznia, a następnego dnia
zawodnicy wystartują do pierwszego etapu. Piątego dnia przekroczą
granicę z Boliwią, a trzy dni później wrócą do Argentyny. Po
dniu odpoczynku w Salcie, drugi tydzień Dakaru poprowadzi zawodników
do mety w Rosario.
Szczególnym wyzwaniem będą
boliwijskie wysokości. W poprzednim Dakarze wielu zawodników
zmagało się tam z problemami takimi, jak ból głowy. W 2014 i 2015
roku tylko pojazdy ścigające się w rajdzie wjeżdżały do
Boliwii, a w Dakarze 2016 po raz pierwszy pojawi się tam cała
dakarowa karawana.
Trochę liczb:
- najliczniejszy skład MINI All4
Racing w historii tego sportu
2016
12 pojazdów MINI ALL4 Racing
2015
10 pojazdów MINI ALL4 Racing
2014
11 pojazdów MINI ALL4 Racing
2013
6 pojazdów MINI ALL4 Racing
2012
4 pojazdy MINI ALL4 Racing
-
13 narodowości: Argentyna, Białoruś, Chile, Finlandia, Francja,
Niemcy, Wielka Brytania, Holandia, Polska, Portugalia, Katar,
Hiszpania i Urugwaj
-
4 dakarowe zwycięstwa MINI All4 Racing: 2012 i 2013 – Stephane
Peterhansel, 2014 – Nani Roma, 2015 – Nasser Al-Attiyah
-
5 zwycięzców Dakaru w składzie zespołu: Nasser Al-Attiyah, Nani
Roma, Matthieu Baumel, Michel Perin, Andreas Schulz
|