Ubiegłoroczny zwycięzca Pucharu
Świata FIA w Rajdach Cross Country, Nasser Al-Attiyah, powraca do
Toyoty Hilux Overdrive. Wraz ze swoim pilotem, Matthieu Baumelem, tym
autem wystartuje w dwóch najbliższych rundach Pucharu – Abu Dhabi
Desert Challenge i Sealine Cross Country Rally.
Tuż po tym, jak w tegorocznym Rajdzie
Dakar Nasser Al-Attiyah zajął 2. lokatę, zapowiedział on, że w
związku z kończącym mu się kontraktem z X-raidem będzie testował
różne samochody pod kątem startu w przyszłorocznej edycji tego
supermaratonu. Był on nieco zawiedziony faktem, że mimo iż ze
swojego MINI All4 Racing „wyciskał” ile się dało, nie był w
stanie dogonić Peugeotów. Przyznał, że auto bawarskiego zespołu
„zatrzymało się w rozwoju” w stosunku do innych marek.
Decyzja Katarczyka o wyborze Toyoty
Overdrive na drugą i trzecią rundę Pucharu zapadła pośród
negocjacji tego kierowcy zarówno z X-raidem, jak i zespołem Peugeot
Sport co do startu ich pojazdami w kolejnych pucharowych rajdach.
Spekuluje się, że tymczasowy mariaż Al-Attiyaha z zespołem z
Belgii jest próbą wywarcia nacisku na X-raid, by zatrudnił go jako
etatowego kierowcę, a nie – jak to było do tej pory – klienta.
Dla Nassera Al-Attiyaha start w
pucharowych rajdach za kierownicą overdrive’owego Hiluxa nie
będzie nowością. Tym autem przejeździł bowiem cały sezon 2012,
a w 2014 z tego pojazdu skorzystał na kilku rundach, w tym Baja
Poland. Z powrotu katarskiego kierowcy do Overdrive cieszy się szef
tego zespołu, Jean-Marc Fortin:
- Jestem szczęśliwy, że
będziemy współpracować z jednym z najlepszych kierowców świata.
Jest to kolejna okazja, by sprawdzić nasze postępy po Dakarze.
Belg dodaje, że ma bardzo dobre wspomnienia z współpracy z
Katarczykiem.
Na pytanie o możliwość rozciągnięcia tej
kooperacji poza Abu Dhabi Desert Challenge i Sealine Cross Country
Rally odpowiada:
- Zobaczymy po tych dwóch rajdach. Jeśli
dobrze będzie nam się współpracowało, będziemy kontynuować.
Nasser Al-Attiyah za cel na zbliżający
się Abu Dhabi Desert Challenge stawia sobie jasny cel – wygraną.
Triumfował w tym rajdzie w 2008 roku wraz z pilotką Tiną Thorner
za kierownicą BMW X-3. W ubiegłym roku jadąc MINI All4 Racing
również okazał się najszybszym kierowcą w tych pustynnych
zmaganiach, jednak zwycięstwo odebrali mu sędziowie, którzy
podczas końcowego badania technicznego dopatrzyli się większego
skoku zawieszenia niż jest to dopuszczalne. Pomimo, iż uznali oni,
że nie było to efektem celowego działania, a jedynie szybkiej
jazdy, to zadecydowali o wykluczeniu załogi Al-Attiyah / Baumel z
rajdu. Odwołania od tej decyzji nie pomogły. Tegoroczna edycja ADDC
rozpocznie się już 2. kwietnia. Podobnie, jak przed rokiem,
zainauguruje ją prolog rozgrywany na torze wyścigowym Yas Marina
Circuit. Rajd potrwa do 7. kwietnia. A już 18. kwietnia kierowców
czeka starcie z katarską kamienistą pustynią. Sealine
Cross Country Rally to dla Nassera Al-Attiyah “domowa” runda
Pucharu Świata.
Co ciekawe, a Abu Dhabi Al-Attiyah po
raz drugi zmierzy się w terenie ze swoim największym dotychczasowym
rywalem z rajdów płaskich (Mistrzostw Bliskiego Wschodu), Khalidem
Al-Qassimi ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. W ubiegłym roku to
reprezentant „gospodarzy” startował Hiluxem z Overdrive’u,
podczas, gdy Al-Attiyah jechał MINI All4 Racing. W tym roku role się
odwróciły – to Katarczyk pojedzie belgijską Toyotą, a
Al-Qassimi zasiądzie za sterami „Miniaka”. Rywalizacja tych
dwóch kierowców zapowiada się zatem ciekawie.
AM
Fot. Nasser
Al-Attiyah Racing, RedBull Content Pool, AM |