Akcesoria i wyposażenie
australijskiej firmy ARB znajdziesz w ofercie naszego sklepu 4x4.


Tuleje zawieszenia


Bagażniki dachowe

[2009-02-14]
Sezon 2009 - wyzwania dla Orlen Teamu.
 

Po historycznym wyniku, jaki osiągnęli zawodnicy ORLEN Team w ubiegłym sezonie oraz w Rajdzie Dakar 2009, zespół  „z marszu” rozpoczął przygotowania do nadchodzących, najważniejszych imprez w bieżącym sezonie. Motocykliści, z wyjątkiem Marka Dąbrowskiego, wezmą udział w eliminacjach Mistrzostw Świata FIM. Marek, po odnowionej podczas Dakaru kontuzji, podda się zabiegowi chirurgicznemu i na początku sezonu skupi na rehabilitacji. Kalendarz startów motocyklistów: 


22.03 – Rajd Desert Challenge, Zjednoczone Emiraty Arabskie (Dubaj)
22.04 – Rajd Tunezji
26.05 – Rajd Sardynii (Włochy)
23.06 – Rajd Dos Sertoes (Brazylia)
26.09 – Rajd Faraonów (Egipt)

Załoga samochodowa ORLEN Team w pierwszej części sezonu skoncentruje się na przygotowaniach do startu w najważniejszym rajdzie w kraju: Rajdzie Polski, który odbędzie się w czerwcu w Mikołajkach. Jego ranga  znacznie wzrosła, ponieważ został włączony do cyklu Mistrzostw Świata WRC. Kolejna część sezonu będzie poświęcona przygotowaniom do Rajdu Dakar 2010.

Historia zespołu Orlen Team.
Sukcesy rodzą się w bólach, a rzeczy wielkie czasem przez przypadek. I właśnie o takim przypadku można mówić przy okazji powstania najbardziej rozpoznawalnego w rajdowym świecie polskiego zespołu – ORLEN Team. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych do Jacka Czachora zgłosił się nieznany mu człowiek, prosząc o poradę przy zakupie terenowego motocykla. Urodzony gawędziarz Czachor roztoczył przed nim wizję startu polskich zawodników w Dakarze, największym i najtrudniejszym rajdzie świata. Opowiadał o pięknie, trudnościach oraz niepowtarzalnej rywalizacji motocyklistów i kierowców samochodów na piaskach Sahary. Wizje i opowieści nie zostały bez odzewu. Uważnym słuchaczem opowieści Czachora był bowiem jeden z pracowników PKN ORLEN, który szybko zaraził ówczesnych szefów koncernu entuzjazmem Jacka.

Początki ORLEN Teamu to przełom lat 1999/2000. Wtedy to Jacek Czachor i Marek Dąbrowski po raz pierwszy wystartowali w Rajdzie Dakar w barwach Polskiego Koncernu Naftowego. Wystartowali i ukończyli zawody, dokonując tej sztuki jako pierwsi polscy kierowcy jednośladów. Czachor już wtedy zaimponował niezwykłą wytrzymałością. Ostatni odcinek rajdu pokonywał bowiem z pękniętą kością dłoni. W klasyfikacji generalnej zajął 46. miejsce. Marek Dąbrowski był 52.

Rok 2001 to zmiana motocykli z Yamahy WR 400F na Hondę XR 650 i coraz większy profesjonalizm ORLEN Teamu. Czachor robi ogromny postęp, na mecie Dakaru zajmuje 24. miejsce. Dąbrowski na 10. etapie łamie nogę i niestety odpada z rywalizacji. Rok później Czachor kończy zawody na 20., a Marek Dąbrowski na 21. pozycji.

W roku 2003 do ORLEN Teamu dołączyła załoga samochodowa w składzie: Łukasz Komornicki i Rafał Marton. Start był pechowy. Problemy z samochodem Mitsubishi Pajero spowodowały, ze Komornicki z Martonem musieli się wycofać po siódmym etapie rajdu. Motocykliści udowodnili natomiast, że są w ścisłej czołówce światowej. Jadąc już na motocyklach KTM LC4 660 RALLY nawiązali walkę z najlepszymi: Dąbrowski był dziewiąty a Czachor trzynasty. W tej samej, 25. edycji rajdu Dakar, w barwach PKN ORLEN startowała też niemiecko-polska załoga ciężarówki: Klaus Bauerle i Jarosław Kazberuk, która do mety dojechała na 16. pozycji.

Kolejne lata to pasmo sukcesów i nowe twarze w zespole. W 2004 roku na starcie 26. Dakaru kontuzjowanego Marka Dąbrowskiego zastąpił Łukasz Kędzierski, najmłodszy w całej stawce zawodników. Czachor zajął 10 miejsce a debiutujący „Małolat” dojechał do mety na 38. pozycji! Ponadto za pomoc innym zawodnikom został uhonorowany pucharem „Total Fairplay”. Załoga samochodowa ORLEN TEAM, Łukasz Komornicki i Rafał Marton, ukończyła zawody na bardzo dobrym 14. miejscu. Ciężarówka z francusko-polską załogą Bernard Malferiol – Grzegorz Baran zajęła 28. lokatę.
 
W 2005 r. w 27. edycji Dakaru w barwach ORLEN TEAM debiutowali Krzysztof Hołowczyc i Jean-Marc Fortin. Częste awarie ich Mitsubishi Pajero sprawiły, że zajęli dopiero 60 miejsce. Ustanowili jednak równocześnie polski rekord Dakaru w kategorii samochodów, zajmując 8. miejsce na jednym z etapów. Dąbrowski zajął w „generalce” 11., a Czachor 12 miejsce.
 
Rok później załoga Hołowczyc – Fortin startowała już Nissanem T1 Rally-Raid, a Czachor i Dąbrowski wciąż na KTM-ach. Do mety, na 14. pozycji dojechał tylko kapitan ORLEN Team. W kolejnym roku niezawodny Czachor powtórzył swój największy „dakarowy” sukces i zajął 10. miejsce. Na 12. etapie rajdu był trzeci, dwa dni później drugi.

Rok 2007 to bezwzględnie rok należący do Jacka Czachora. Świetne występy w rajdach cross country zaowocowały zdobyciem tytułu Mistrza Świata w klasie 450. Był to pierwszy w historii tytuł mistrzowski, zdobyty w przez zawodnika z Polski. W 2007 roku, do załogi ORLEN Team dołączył Jakub Przygoński. Jego debiut w rajdach międzynarodowych był szeroko komentowany, ponieważ  bardzo dobrze radził sobie rywalizując z bardziej doświadczonymi zawodnikami. Wyniki osiągane przez ekipę ORLEN Team były bardzo obiecujące, więc wszyscy oczekiwali startu w nadchodzącym Dakarze. Niestety startujący na początku 2008 roku rajd został odwołany z powody zagrożenia terrorystycznego, a w konsekwencji rok później przeniesiony do Argentyny i Chile.

fot. Orlenteam.pl

<< powrót


KOMENTARZE Tylko zalogowani użytkownicy mogą
rozpoczynać nową dyskusję.






X