|
[2013-05-21] |
Rajd Dakar - znamy już przyszłoroczną trasę... |
|
Za kilka miesięcy, jak zawsze w styczniu ponad 700 uczestników Rajdu Dakar wyruszy w niezwykłą podróż po bezdrożach kontynentu południowoamerykańskiego, z Rosario w Argentynie do Valparaiso w Chile. Dla entuzjastów takich jak my, start rajdu z miasta związanego z wybitnym podróżnikiem Ernesto Guevarą ma bardzo symboliczne znaczenie. To tutaj „Che” rozpoczął swą legendarną panamerykańską podróż motocyklem Norton 500, którą wiele lat później kontynuował w Afryce. Rosario to także miejsce urodzenia Lionela Messi, jednego z najlepszych piłkarzy świata. Historie czterokrotnego zdobywcy Złotej Piłki i Rajdu Dakar mają jeden wspólny element: każdy z nich, w poszukiwaniu nowej szansy musiał wyruszyć w podróż przez Atlantyk i zacząć swoją przygodę na innym kontynencie.
Od 35 lat duch przygody przyciąga jak magnes uczestników Rajdu Dakar. W 2014 roku, aby odnieść sukces i ukończyć rajd, zawodnicy będą zmuszeni dać z siebie naprawdę wszystko, ale także zachować spokój i rozsądek, gdy adrenalina sięga zenitu, a wola walki napędza do szaleńczego działania. Dłuższe odcinki specjalne i etapy maratońskie mają doprowadzić uczestników do skraju ich wytrzymałości. Wprowadzone zmiany oznaczają powrót do korzeni rajdów off-road. Zawodnicy staną przed szansą odkrycia kolejnego kraju – tajemniczej i pięknej Boliwii. To 28. państwo, które znalazło się na trasie Dakaru w trakcie całej jego historii. Wszystkich uczestników czeka pełna emocji, niepowtarzalna podróż.
Etienne Lavigne
Dyrektor Rajdu Dakar
Organizowany już po raz szósty w Ameryce Południowej Rajd Dakar kontynuuje eksplorację Argentyny i Chile. W tym roku odwiedzi także Boliwię. Trasę na rok 2014 wytyczono pomiędzy Rosario w Argentynie i Valparaiso w Chile. Celem jest wystawienie na próbę wytrzymałości zawodników i zespołów uczestniczących w Dakarze. Aby ułatwić logistykę i obieranie strategii zespołom, organizatorzy wprowadzili zmiany dotyczące długości odcinków specjalnych.
Wizyta w Boliwii
Organizatorzy Dakaru zawsze pragnęli odkrywać nowe miejsca i regiony. Zauroczyły ich boliwijskie krajobrazy, jedne z najwspanialszych na kontynencie południowoamerykańskim. Jednak marzenia o zabraniu tam uczestników kolejnej edycji rajdu były w praktyce trudne do zrealizowania. Problemem okazały się względy geograficzne i klimatyczne. To sprawia, że organizacja etapu w Boliwii jest prawdziwym wyzwaniem. Ale udało się! Zawodnicy przekroczą granicę Boliwii podczas długodystansowego etapu. Pojawią się na nim tylko motocykliści. Pozwoli to na przetestowanie nowej strategii organizacji rajdu, a tym samym otworzy nowe możliwości.
Więcej etapów maratońskich
Dobra znajomość Argentyny i Chile pozwoliła organizatorom na przemyślane wytyczenie trasy. Dla podkreślenia fizycznych i strategicznych aspektów rajdu, stanowiących esencję rywalizacji off-roadowej, Dakar będzie miał dłuższe odcinki specjalne, a jednocześnie krótsze sekcje dojazdowe. Charakterystyczne szlaki północnozachodniej Argentyny oraz wydmy będą wymagały od zawodników ciągłej koncentracji. Pustynia Atacama pokaże się im w całkowicie nowym świetle. Trudności będą towarzyszyły wszystkim startującym, bez względu na pojazd, którym pokonują trasę. Aby móc do końca uczestniczyć w wyczerpującej rywalizacji na tak wielu etapach długodystansowych, niezbędne będzie utrzymanie dobrego stanu technicznego maszyn. Będzie to prawdziwe wyzwanie dla kierowców, zespołów oraz pojazdów!
Rosario
Koszulki w biało-niebieskie pasy to symbol narodowych reprezentacji Argentyny w piłce nożnej i koszykówce, które zdobywały tytuły mistrzowskie na Mundialach i Igrzyskach Olimpijskich. Po raz pierwszy barwy te pojawiły się w Rosario w trakcie wojny o niepodległość w roku 1812. General Manuel Belgrano osobiście zaprojektował i wzniósł argentyńską flagę. Jako pierwszy wybrał kolory kokard noszonych przez rewolucjonistów, którym sam przewodził. Rosario to miasto leżące na prawym brzegu Rio Parana, w równej odległości od Buenos Aires i Kordoby.
Dziś Rosario jest centrum komunikacyjnym i ważnym ośrodkiem wymiany handlowej. Jednak to miejsce jest szczególne dla Argentyńczyków z innego względu. Tu urodzili się rewolucjonista Ernesto Guevara i piłkarz Lionel Messi. Te rozpoznawalne na całym świecie nazwiska przyniosły miastu sławę. Udzielając gościny karawanie Dakaru, Rosario będzie miało okazję stać się częścią świata sportów motorowych, podobnie jak wcześniej Buenos Aires i Mar del Plata. To dla miasta historyczna chwila.
Valparaiso
Rosario i Valparaiso to dwa miasta portowe, leżące po przeciwnych stronach kontynentu. Chociaż dopiero od dwudziestu lat są miastami siostrzanymi, to od stuleci wpływały na historię handlu. W 2014 zostaną symbolicznie zjednoczone trasą Rajdu Dakar.
Założone w XVI wieku Valparaiso, posiadając jeden z nielicznych portów zdolnych do przyjęcia największych statków w tej części Pacyfiku, rozwijało się dzięki handlowi. Dzięki załogom cumujących statków i handlarzom, było jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się miast Chile w XVIII i XIX wieku. Mimo iż od czasu otwarcia Kanału Panamskiego, Valparaiso nie jest już obowiązkowym przystankiem w drodze na Przylądek Horn, miasto zachowało kulturalną tradycję. Jej nieodłącznym elementem jest „El Mercurio de Valparaiso”, wydawana od 1827 roku, najstarsza hiszpańskojęzyczna gazeta, która przez lata towarzyszyła rozwojowi miasta. Jednak największym, literackim symbolem miasta jest Pablo Neruda - poeta, laureat nagrody Nobla, mieszkający w Valparaiso przez wiele lat.
Urok czterdziestu czterech wzgórz wznoszących się ponad linią brzegową oceanu jest niewiarygodny. Kolorowe domy, wzbudzające zachwyt malarzy i fotografików, czynią ten widok wyjątkowym. Dzięki swojej niepowtarzalnej scenerii, Valparaiso zyskało przydomek “Perły Pacyfiku”. Emocje uczestników Dakaru, którzy miło wspominają dzień odpoczynku w „Valpo” w 2009 roku, będą jeszcze bardziej niezapomniane, gdy po pięciu latach osiągną w tym miejscu metę.
Argentyna
Odległość blisko 3.500 kilometrów między granicą z Boliwią i krańcem Ziemi Ognistej czyni z Argentyny niemal kontynent. Jej rozległa powierzchnia sprawia, że Argentyna to kraj o wielu obliczach. Różnorodność klimatu, ukształtowania powierzchni czy sposobu życia, widać bardzo wyraźnie w poszczególnych regionach kraju. Mimo tej różnorodności, zamiłowanie Argentyńczyków do sportów motorowych jest widoczne w całym kraju. Od Buenos Aires, gdzie tłumy mieszkańców po raz pierwszy przyszły kibicować zawodnikom podczas ceremonii otwarcia, przez San Miguel de Tucuman, w którym dzień odpoczynku w 2013 był okazją do widowiskowej imprezy towarzyskiej, po Mar del Plata. W tym popularnym kurorcie, wczasowicze opuścili piękne plaże, aby pożegnać na starcie uczestników Dakaru 2012. Popularność rajdu nie słabnie. Od chwili, gdy pojawił się on w Ameryce Południowej relację z tej prestiżowej imprezy samej Argentynie obejrzało ponad 13 milionów widzów.
Reprezentujący Argentynę zawodnicy nigdy nie zawiedli swoich fanów, dostarczając im wielu powodów do dumy i radości. W ostatnich latach Argentyńczycy odnosili sukcesy niemal w każdej kategorii. W styczniu, Orlando Terranova podobnie jak wcześniej Lucio Alvarez, zajął 5. miejsce w klasyfikacji generalnej samochodów. Oczekiwania swoich rodaków spełnił również Javier Pizzolito, który uplasował się w pierwszej dziesiątce wśród motocyklistów. Na szczególną uwagę zasługuje rodzina Patronelli. Bracia Marcos i Alejandro to w Argentynie żywe legendy. W kategorii quadów nie mają sobie równych. Każdy z nich już dwukrotnie wygrywał Dakar.
Boliwia
Otoczona przez góry Boliwia odegrała wyjątkową rolę w historii Ameryki Południowej. Rządy pierwszego prezydenta tego kraju, Simona Bolivara, miały wpływ na cały kontynent. Bolivar był nie tylko zwycięskim bojownikiem o wolność Górnego Peru, w 1925 ale też najbardziej aktywnym przeciwnikiem korony hiszpańskiej. „El Libertador”, bo tak nazywali go jego zwolennicy, odegrał decydującą rolę w usamodzielnieniu się Kolumbii, Ekwadoru, Panamy, Peru i Wenezueli. Wspierał również projekt politycznej konfederacji łączącej wszystkie kraje Ameryki Łacińskiej.
Nazwa kraju upamiętnia osobę wielkiego bohatera oddając mu symboliczny hołd. Ze względu na znaczenie, jakie odegrała przed laty, Boliwia nadal darzona jest szacunkiem na arenie międzynarodowej. Kraj stał się również wielką atrakcją turystyczną. Obowiązkowy punkt podróży odwiedzających Boliwię to La Paz - najwyżej położona stolica świata, jezioro Titicaca oraz Salar de Uyuni - największy, słony płaskowyż świata.
Chile
Długie i bardzo wąskie Chile, leżące pomiędzy Pacyfikiem i Andami, jest jednym z najdłuższych krajów świata. Liczy 4,300 km z północy na południe i prawie 5 400 km linii brzegowej. Szerokość kraju nie przekracza 349 km i zmniejsza się do około 15 kilometrów na południu. To sprawia, że Chile przypomina kształtem „wstążkę”. Ten „wąski” kraj może pochwalić się każdym rodzajem klimatu i wielką różnorodnością ukształtowania terenu.
W ostatnich czterech latach uczestnicy Rajdu Dakar doświadczali ogromnej różnorodności krajobrazu – od Pustyni Atacama, najbardziej suchego miejsca na ziemi po andyjską Kordylierę. Różnorodność jest wizytówką tego kraju. Jeśli chodzi o emocje sportowe, dla Chilijczyków najważniejszy jest Francisco „Chaleco” Lopez, zwycięzca dziesięciu etapów na południowoamerykańskim kontynencie. W 2013 roku walczył on o drugie miejsce, które pechowo stracił ostatniego dnia, ale ostatecznie wjechał na metę rajdu przed Palacio de La Moneda na trzeciej pozycji. Jego liczni fani mogą być pewni, że ich bohater narodowy będzie walczył o zwycięstwo w przyszłorocznej edycji Rajdu Dakar. Drugą ich nadzieją będzie młody kierowca quada, Ignacio Casale, który na jednym z odcinków specjalnych w 2012 roku zajął drugie miejsce, za Marcosem Patronellim.
DAKAR 2013: PODSTAWOWE DANE
745 uczestników, 53 narodowości
4,6 milionów widzów na trasie
373 miliony dolarów korzyści ekonomicznych (wyłączając Chile)
1 200 godzin transmisji telewizyjnych, miliard widzów
745 uczestników z rekordowej ilości, 53 krajów Zawody o międzynarodowym charakterze. Pięć krajów reprezentowanych po raz pierwszy: Zambia, Egipt, Salwador, Paragwaj i Mongolia 27% uczestników z Ameryki Południowej – w 2009 stanowili zaledwie 9%. Ten wzrost został spowodowany ogromną popularnością Dakaru na całym kontynencie 64% uczestników z Europy 67% uczestników na mecie – to rekordowa wartość, która jest wynikiem procedur selekcyjnych na etapie przyjmowania zgłoszeń oraz przygotowań do rajdu.
4,6 miliona widzów Według krajów:
- Peru: 1,8 mln
- Argentyna: 1,5 mln
- Chile: 1,3 mln 15% wzrost w stosunku do 2009 roku Nowość 2013: 2. oficjalne wioski rajdu Dakar:
- startowa w Limie: 110.000 osób
- dzień odpoczynku w Tucuman: rozrywka i koncerty
Korzyści ekonomiczne i wizerunek dla współgospodarzy rajdu Bezpośrednie i pośrednie korzyści ekonomiczne w krajach gospodarzy wyniosły 373 milionów dolarów (wyłączając Chile). W 2013 roku przeprowadzono badanie świadomości społecznej na reprezentatywnej grupie w 7. krajach (Francja, Hiszpania, Holandia, Wielka Brytania, Meksyk, Australia i RPA). Wynik badania potwierdził wzrost rozpoznawalności Rajdu Dakar. Ponad 2/3 ankietowanych wykazało się znajomością rajdu. Ponad 50% z nich stwierdziło, że dzięki transmisjom z imprezy chcieliby w przyszłości odwiedzić jeden z krajów goszczących Rajdu Dakar.
Relacje w międzynarodowych mediach 70 nadawców przekazywało do 190 krajów relacje z rajdu, co dało łącznie 1 200 godzin relacji dla miliarda widzów 261 akredytowanych dziennikarzy ze 122 redakcji z 27 krajów.
Cyfrowy Dakar: strona internetowa, serwisy społecznościowe, aplikacje mobilne, udostępnianie video
Strona internetowa: 74 miliony odsłon – najwięcej z: Argentyny, Francji, Chile, Holandii, Hiszpanii Youtube: w trakcie rajdu obejrzano 5 milionów wideoklipów. Poza stroną dakar.com, oficjalna strona w serwisie Facebook zgromadziła ponad 750 000 fanów, a ponad 90 000 odwiedziło twitterowe konto Dakaru. 270 000 pobrań aplikacji mobilnych – w 2012 wartość ta wyniosła 92 000.
SERIA DAKAR 2013: DWUKROTNIE W AMERYCE POŁUDNIOWEJ
Od 2008 roku imprezy spełniające najwyższe standardy organizacyjne, a przede wszystkim respektujące podstawowe wartości rajdów terenowych zostały połączone w Serię Dakar. W 2013 roku w Ameryce Południowej zostaną zorganizowane dwie imprezy: druga edycja Desafio Ruta 40 w Argentynie oraz całkiem nowa Desafio Inca w Peru.
Desafio Ruta 40
Ruta 40 to szlak liczący 5.200 km, prowadzący przez północnozachodnią Argentynę. Pokonując tę trasę doświadcza się wyjątkowej różnorodności krain i krajobrazów. Szlak osiąga swój najwyższy punkt blisko granicy chilijskiej i wulkanu Maipu. Dalej prowadzi przez kaniony i skaliste wierzchołki regionów San Juan i La Rioja, aż do wydm Fiambali i miasta San Miguel de Tucuman.
Przez wiele lat rajd Desafio Ruta 40 czerpał inspirację z tego szlaku i stał się najbardziej znanym rajdem terenowym w Argentynie. W 2012 rajd nabrał jeszcze większego prestiżu stając się częścią Cyklu Dakar. Wysoki poziom zawodów potwierdziły zwycięstwa Cyrila Despres w kategorii motocykli i Orlando Terranovy w kategorii samochodów. W rajdzie wystartowali również amatorzy, którzy mogli sprawdzić swoje umiejętności w czasie rywalizacji z zawodowcami. Desafio Ruta 40 to dla wielu zawodników tygodniowa próba przed spektaklem głównym jakim jest Dakar.
Termin: 15 - 22 czerwca 2013
Rejestracja / Informacja: www.desafioruta40.com.ar
Desafio Inca
Uczestnicy Dakaru, podczas dwóch ostatnich edycji rajdu, odkryli w Peru rejony wręcz idealne dla rajdów terenowych – przecież jazda po wydmach to jeden z podstawowych elementów tej dyscypliny. Pod koniec rajdu w 2012 roku i w początkowych etapach edycji 2013, peruwiańska pustynia była wyzwaniem dla najlepszych kierowców świata – pozwalała im zabłysnąć, po czym wpędzała ich w potężne tarapaty. Wśród miejscowych zawodników fascynacja Dakarem była na tyle silna, że stworzyli oni zespół narodowy. W jego barwach, na starcie stanęło 25 pojazdów!
Przed powrotem na trasy, które odegrają kluczową rolę w rajdzie Dakar, organizatorzy skorzystali z okazji by stworzyć nową imprezę. Pozwoli ona podtrzymać w Peru entuzjazm dla rajdów terenowych. Gospodarzem Desafio Inca będzie region Pisco. To właśnie tu pojawią się zawodnicy z Peru oraz całej Ameryki Południowej. Będzie to kolejny test przed rajdem Dakar. Podczas trzydniowej rywalizacji zarówno najlepsi specjaliści od rajdów terenowych, jak i amatorzy pragnący sprawdzić swoje możliwości będą rywalizować na krótkiej, ale wymagającej trasie Desafio Inca.
Termin: 3 - 6 października 2013
DAKAR CHALLENGE 2013: DZIESIĘĆ WOLNYCH MIEJSC
Cykl Dakar Challenge 2012 pozwolił sześciu kierowcom doświadczyć, jak smakuje rywalizacja w najbardziej wymagającym rajdzie świata. W tym roku aż dziesięciu zawodników otrzyma szansę darmowego uczestnictwa w Dakarze. Selekcja odbędzie się w Botswanie, Argentynie, Peru, Australii, Meksyku i Stanach Zjednoczonych.
Ucz się, ucz…
Dakar Challenge wspiera młode talenty, pozwalając im stawić czoła najlepszym w największej imprezie. Tegoroczny rajd był dla młodych adeptów rajdowego rzemiosła chwilą prawdy. Choć dla Egipcjanina Tareka El Eriana i Paragwajczyka Roberto Recalde’a przygoda nie trwała zbyt długo, bo obaj wycofali się po drugim etapie rajdu, to dla motocyklistów Bretta Cummingsa i Jeremiasa Esquierre’a tegoroczny Dakar był o wiele bardziej udany. Reprezentant RPA miał trudny początek, ale każdego kolejnego dnia uzyskiwał coraz lepsze czasy i ostatecznie ukończył rajd na 43. miejscu. Młody Chilijczyk dzielnie rywalizował z elitą rajdu przez większą część imprezy. Na trzy etapy przed metą był nawet w pierwszej dziesiątce. Niestety, wypadek i problemy z motocyklem zepchnęły go na 57. miejsce. Jego przyszłość wygląda jednak obiecująco.
Dwa rajdy w Ameryce Północnej
W roku 2013 Dakar Challenge nabiera rozpędu. Dziesięciu uczestników wywalczy zwolnienie z wpisowego do udziału w Dakarze w trakcie pięciu różnych imprez. W każdej z nich wybrany zostanie motocyklista i kierowca samochodu. Wszyscy muszą spełnić odpowiednie kryteria*. Nowy rajd Serii Dakar, Desafio Inca, organizowany w Peru, znajduje się w kalendarzu Dakar Challenge podobnie jak Desafio Ruta 40. Na kontynencie północnoamerykańskim nazwiska zwycięzców ogłoszone będą w oparciu o łączne wyniki osiągnięte w dwóch rajdach – Baja 500 w Meksyku i kilka tygodni później w Reno 500, jednym z czołowych rajdów terenowych w USA.
Kalendarz Dakar Challenge
- 31 maja - 2 czerwca: Tecate Score Baja 500 (Meksyk)
- 15 - 22 czerwca: Desafio Ruta 40 (Argentyna)
- 20 - 23 czerwca: Toyota Kalahari Botswana 1000 Desert Race (Botswana)
- 12 - 14 czerwca: Reno 500 (USA)
- 20 - 27 września: Australasian Safari (Australia)
- 3 - 6 października: Desafio Inca (Peru)
(*) Warunki uprawniające do startu: uczestnik nie mógł brać wcześniej udziału w Dakarze; nie znajduje się na żadnej liście priorytetowej FIA ani na listach ASO Elite; nie może być sklasyfikowany w pierwszej dziesiątce jakiegokolwiek rajdu terenowego FIM.
Dakar 2014 – najważniejsze daty
- Otwarcie zgłoszeń: 15 maja
- Zamknięcie zgłoszeń w kategorii motocykli: 7 lipca
- Dzień treningowy zawodników z Europy (Paryż): 11 października
- Zamknięcie zgłoszeń: 1 listopada
- Dzień treningowy zawodników z południowej Ameryki (Buenos Aires): 9 listopada
- Wysyłka pojazdów z Europy: koniec listopada
- Odbiór pojazdów w Argentynie: 31 grudnia 2013 do 2 stycznia 2014
- Kontrola techniczna w Rosario: 2 do 4 stycznia 2014
- Ceremonia startu: 4 stycznia 2014
- DAKAR: 5 do 18 stycznia
- Dzień odpoczynku: 11 stycznia w Salta (Argentyna)
|
<< powrót |
|
|
|