W dniach 5-18 stycznia 2014 roku na terenie Argentyny, Boliwii i Chile odbędzie się kolejna edycja Rajdu Dakar. Wśród startujących załóg znajdują się Adam Małysz i Rafał Marton z Orlen Teamu, którzy po raz kolejny pojadą Toyotą Hilux Overdrive. W porównaniu do zeszłorocznego auta, obecna wersja rajdówki jest jeszcze mocniejsza.
Dla Adama Małysza będzie to trzeci start w tej imprezie. Dwa lata temu, będąc debiutantem w Dakarze, najtrudniejszym rajdzie świata, ukończył rywalizację na 37. pozycji w klasyfikacji generalnej. Przed rokiem, kiedy po raz pierwszy wystartował Toyotą Hilux w specyfikacji T1, zajął doskonałą 15-stą lokatę, będąc najwyżej sklasyfikowanym polskim kierowcą samochodowym.
Po Rajdzie Dakar zespół kontynuował starty w rajdach terenowych, wykorzystując tę samą Toyotę. Cały rok, choć bogaty w starty, upłynął jednak w atmosferze przygotowań do kolejnego Dakaru. Zawodnicy skoncentrowali się na cyklu mistrzostw strefy Europy Centralnej (CEZ). Załoga Orlen Teamu wzięła udział w czterech z sześciu składających się na ten sezon eliminacji, dwukrotnie stając na najwyższym stopniu podium (Toolimpex Cup, Baja Carpathia) i raz zajmując trzecie miejsce (Baja Poland). Tym samym - rewelacyjnie radzący sobie w drugim pełnym sezonie startów - zespół zdeklasował konkurentów w punktacji, zdobywając mistrzostwo CEZ.
To niejedyny sukces zespołu. Małysz z Martonem zajęli swoją Toyotą Hilux także drugie miejsce w Rajdowych Mistrzostwach Polski Samochodów Terenowych.
Na zakończenie sezonu, Adam Małysz komentował:
" Mamy z Rafałem Mistrzostwo CEZ i wicemistrzostwo Polski. Jesteśmy zadowoleni z całego sezonu, dzięki któremu zdobyłem wiele cennego doświadczenia. Jednak to nie koniec pracy. Wciąż się uczę, więc przed nami jeszcze wiele treningów przed Rajdem Dakar 2014. Nie możemy się już doczekać.“
Samochód, którym Adam Małysz i Rafał Marton wystartują w Rajdzie Dakar 2014 jest kolejną odsłoną rajdowej Toyoty Hilux Overdrive. Zawodnicy wielokrotnie podkreślali, jak wielki skok w możliwościach ścigania się w Dakarze umożliwiła im zamiana poprzedniego auta na Hiluxa. Adam po pierwszych jazdach nową rajdówką powiedział:
„ Nie ukrywam, że jest to naprawdę rewelacyjny samochód, jesteśmy z niego bardzo dumni i zadowoleni. Przed tegorocznym startem został gruntownie przebudowany, wymieniliśmy większość części, powiększyliśmy silnik Toyoty do 5 litrów i dołożyliśmy 20 KM mocy. Ale to co cenię w tym samochodzie przede wszystkim, to niezawodność. Jest to marka i samochód
najwyższej jakości. Mam nadzieję, że i w tym roku, tak jak w ubiegłym spisze się na medal i znów będziemy mieli szanse przeżywać w nim niezmierne emocje.”
Tegoroczna Toyota Hilux, którą Adam Małysz i Rafał Marton wystartują w Rajdzie Dakar ma następujące parametry:
- 8-cylindrowy silnik TOYOTA o pojemności 5.0l
- Moc 370 KM
- Moment obrotowy 650 Nm
- Sekwencyjna 6-stopniowa skrzynia biegów
- Sprzęgło AP Racing Sinter metalik
- Felgi Evo Corse
- Opony BF Goodrich
- 2 koła zapasowe Evo Corse / BF Goodrich
- Amortyzatory Reiger
- Wymiary (dł. / szer. / wys.) 4900 mm / 2000 mm / 1750 mm
- Masa netto ok. 1937 kg
Toyota Hilux jest najczęściej wybieranym pick-upem na świecie. Model od 45 lat symbolizuje jakość, niezawodność i najwyższą wytrzymałość w motoryzacji. Do dziś z jego usług korzystają kierowcy w ponad 135 krajach świata, sprawdzając go w najtrudniejszych warunkach. Codziennie Toyoty Hilux są poddawane ciężkim próbom we wszystkich strefach klimatycznych, od arktycznych wypraw na bieguny czy Alaskę, przez skaliste rejony Australii, po piaszczyste wydmy Sahary.
Wśród licznych osiągnięć Hiluxa jest eskapada na wulkan Eyjarfjallajökull na Islandii, którego wybuch sparaliżował w 2010 roku ruch lotniczy w Europie. Kilka dni po erupcji, na zbocza wulkanu wyruszyła wyprawa naukowa, aby zainstalować aparaturę badawczą. Konwój poruszał się właśnie Toyotami Hilux, wyposażonymi w potężne, 38-calowe koła.
Legendę niezniszczalności Hiluxa potwierdził także brytyjski program motoryzacyjny BBC Top Gear, w którym używany egzemplarz terenowej Toyoty poddano licznym zniszczeniom, m.in. topieniu w oceanie. Redakcji Top Gear nie udało się jednak unieruchomić auta. Po wszystkich próbach zniszczenia Toyoty, silnik Hiluxa nadal pracował. Samochód ten do dziś jest ozdobą studia Top Gear.
Marka Toyota jest związana z Rajdem Dakar od początków istnienia tej imprezy. Już w latach osiemdziesiątych na afrykańskie trasy wyjechały pierwsze Land Cruisery. Największe sukcesy samochody Toyoty odnosiły i odnoszą w klasie aut produkcyjnych - obecnie T2. Od lat liderem jest japoński zespół Toyota Auto Body, który zajmuje pierwsze lokaty w swojej klasie.
W ubiegłorocznej edycji Rajdu Dakar, na drugim miejscu rywalizację zakończył zespół Toyota Imperial Team w składzie Giniel de Villiers i Dirk von Zitzewitz, podobnie jak Adam Małysz również jadący Toyotą Hilux. Było to drugie w ciągu ostatnich dwóch lat podium tej ekipy. Przed rokiem zespół Toyoty zajął trzecie miejsce w rajdzie.
Toyoty Hilux okazały się kluczem do sukcesu także dla dwóch pozostałych zespołów, które zakończyły rajd w pierwszej 15-stce. Duet Alvarez i Graue po 14 dniach zmagań zostali sklasyfikowani na 10. miejscu, a tuż za nimi znalazł się australijsko-brytyjski zespół Olholm i Aston, oba wykorzystujące Hiluxy.
Toyota zdecydowanie zdominowała Rajd Dakar 2013. Wśród 92 załóg samochodowych, które dojechały do mety (spośród 153 startujących), aż 29 jechało modelami Toyoty.
|