Akcesoria i wyposażenie
australijskiej firmy ARB znajdziesz w ofercie naszego sklepu 4x4.


Tuleje zawieszenia


Bagażniki dachowe

[2014-02-18]
Rajdowy Puchar Polski Samochodów Terenowych - gdzie, czym i jak...
 
Opadł już Dakarowy kurz, warto więc wrócić na nasze podwórko.

W tym roku sezon RMPST zaczyna się dosyć wcześnie bo już w 2 kwietnia od Baja Drawsko.
Podczas tej samej imprezy zainaugurowany zostanie 2gi sezon Rajdowego Pucharu Polski Samochodów Terenowych. Z tego miejsca zawczasu chciałem przypomnieć tym co zapomnieli albo uświadomić tych co nie wiedzieli...

NIE Taki Diabeł/PUCHAR straszny jak go malują.

W sezonie 2014 odbędzie się 5 eliminacji RPPST. Większość z nich będą odbywały się równocześnie z eliminacjami Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych czyli, zawodnicy Pucharu będą mogli sprawdzić swoje siły na tych samych trasach co Małysz, Zapletal, Komornicki i cała reszta doskonałych kierowców. Będą ich obowiązywały te same zasady, podporządkowanie harmonogramom, regulaminom  panującym podczas profesjonalnych rajdów rangi Mistrzostw Polski. Zawodnicy będą mogli porównać swoje czasy osiągane na odcinkach z zawodnikami startującymi w profesjonalnie przygotowanych rajdówkach. RPPST daje możliwość obserwowania od środka i nauki zasad , które panują w profesjonalnym sporcie motorowym.

Kalendarz :

04.04.2014 do 06.04.2014 Baja Drawsko
1 RMPST   1 RPPST
gdzie: Drawsko

02.05.2014 do 04.05.2014 Baja Carpathia + FIA-CEZ
2 RMPST   2 RPPST
gdzie: Stalowa Wola

04.07.2014 do 06.07.2014 Baja Centrum
3 RMPST   3 RPPST
gdzie: Bełchatów

19.09.2014 do 21.09.2014 Master Race Nowy Sącz
4 RPPST
gdzie: Nowy Sącz

24.10.2014 do 26.10.2014 Baja Żagań
6 RMPST   5 RPPST
gdzie: Żagań

Naprawdę nie ma się czego obawiać, obsługa rajdu, sędziowie czy inni zawodnicy chętnie pomogą, odpowiedzą na pytania. Strach ma tylko wielkie oczy. Może dzięki temu unikniecie bolesnych kar czasowych jeśli zapragniecie w przyszłości powalczyć o tytuł Mistrza.
A co najważniejsze  każda z eliminacji to ponad 200 kilometrów ostrego ścigania, długie i szybkie OSy, profesjonalnie przygotowana i zabezpieczona trasa, prawdziwe Rajdy Baja dostępne dla każdego. Tu 50 czy 70 kilometrów ma jeden OS, a nie cały rajd. Naprawdę można się wyszaleć. Strach przed  jazdą na roadbooka? Osy przygotowane, są tak, ze nawet początkujący pilot będzie miał problem ZGUBIĆ SIĘ na trasie. Opis roadbooka, oznaczenia i otaśmowanie trasy poprowadzą  jak po sznurku do mety, nie ma żadnej jazdy na azymuty, potrzebny będzie jednak metromierz.

Wymagania techniczne  to naprawdę minimum, które zapewni bezpieczeństwo zawodnikom. Na imprezach amatorskich pojawia się wiele samochodów, które bez przeszkód przejdą Badania Kontrolne podczas RPPST. Ale jeśli ktoś ma wątpliwości, obawy czy pytania, służę pomocą. Jedno jest pewne, Sędziowie Techniczni nie gryzą i jeśli samochód będzie miał jakieś braki, to poinformują o tym zawodnika i będzie musiał naprawić niedociągnięta na kolejną rundę, a jeśli masz wątpliwości to zawczasu możesz skonsultować się wysyłając maila na adres biuro@grupa4x4.pl lub wojtek.nowak@pzm.pl.

Koszty… Ktoś powiedział mi, ze to strasznie drogie. Tanie nie jest, ale czy hobby jakim jest off-road należy do najtańszych? Maksymalne wpisowe to 1500 pln plus opłata za GPS 200pln. Ok, ktoś powie, że za takie wpisowe to tyle co za cały sezon na cyklicznej imprezie amatorskiej. Tak, ale jeden rajd RPPST ma taką długość jak niemal cały sezon takich imprez. A porównując  to do innych imprez długodystansowych typu Transgothica czy MT… RPPST i tak wychodzi taniej, do tego jest to cały sezon i walka o tytuł.

Co musi posiadać Twój samochód?
 - Klatkę bezpieczeństwa(wg załącznika J lub zbliżona), wielopunktowe pasy bezpieczeństwa  (zalecane 3,5 cala), fotele kubełkowe, główny wyłącznik prądu dostępny zarówno z kabiny jak i z zewnątrz z prawej i lewej strony podszybia, siatkę zabezpieczającą w oknach. Dopuszcza się stosowanie seryjnego zbiornika paliwa, koła muszą być osłonięte (nadkola 120 stopni) + chlapacze

Poniżej, kilka często pojawiających się pytań i odpowiedzi. A szczegóły znajdziecie na www.grupa4x4.pl, sports.pl oraz na https://www.facebook.com/RPPST w razie dalszych pytań , piszcie : michal.fiejka@grupa4x4.pl

Kilka pytań i odpowiedzi:
 
1.Kto może wystartować w ramach RPPST?
Każdy kierowca posiadąjacy aktualne prawo jazdy. Puchar powstał z myślą o zawodnikach nie posiadających licencji sportu samochodowego. Jednak mogą wziąć w nim udział również zawodnicy z licencja w klasie Gość.

2.Czym można wystartować w RPPST?
Każdym zarejestrowanym i ubezpieczonym samochodem terenowym lub buggy ( z ważnym przeglądem) o napędzie 4x4 lub 2x4, który będzie przygotowany w odpowiedni sposób i będzie spełniał podstawowe parametry bezpieczeństwa określone w regulaminie.

3.Czy samochód musi mieć homologację?
NIE. Samochód nie musi mieć homologacji rajdowej.

4.Czy samochód może być konstrukcją typu SAM?
Tak. Może być to konstrukcja własna, byleby była dopuszczona do ruchu, posiadała aktualny przegląd i ubezpieczenie.

5.Czy pojazd musi mieć klatkę bezpieczeństwa?
Tak pojazd musi być wyposażony w klatkę bezpieczeństwa. Klatka ta powinna być wykonana zgodnie z załącznikiem „J”. Klatka nie musi posiadać Homologacji.

6.Wyposażenie bezpieczeństwa, czy musi być homologowane?
NIE. Wyposażenie to nie musi posiadać homologacji. Zaleca się by wielopunktowe pasy bezpieczeństwa, fotele, siatki w oknach, kaski, kombinezony posiadały homologację FIA jednak jej brak nie dyskwalifikuje.

7.Czy kierowca i pilot muszą być ubrani w kombinezony?
Tak. Załoga musi mieć na sobie jednoczęściowy kombinezon. Kombinezon powinien być wykonany z materiału trudnopalnego. Może być to kombinezon tzw. mechanika.  Kombinezon nie musi mieć homologacji FIA (choć ta jest zalecana).

8.Jakich kasków powinni używać zawodnicy?
Jak najlepszych. Kask to Wasze bezpieczeństwo i wygoda. Im lepszy kask tym mniej słychać otoczenie, a lepiej to co dyktuje pilot.  Do udziału w rajdzie zostaniecie dopuszczeni z kaskiem przeznaczonym do używania w sporcie samochodowym. Zaleca się by były to kaski z homologacją FIA jednak wystarczy by kask posiadał dopuszczenie do użytkowania/homologację „ECE”


Michał Fiejka
<< powrót
Dodaj do:





X