Nowy Land Cruiser
„Generalnie rzecz biorąc, uzyskanie dobrych osiągów zarówno na szosie jak i w terenie uważane jest za rzecz trudną. Jednak w przypadku nowego Land Cruisera, zamiast połowicznej próby zaoferowania stosunku 50:50 pomiędzy możliwościami auta na drodze i w terenie, dołożyliśmy starań aby rozwinąć obie sfery i z powodzeniem udoskonaliliśmy obie pozornie sprzeczne ze sobą cechy jednocześnie”
Makoto Arimoto, Chief Engineer
W swych pracach rozwojowych Toyota nieustająco koncentruje się na specyficznych potrzebach klientów, oczekujących od swoich pojazdów perfekcyjnych osiągów podczas jazdy nawet w najtrudniejszych warunkach.
Land Cruiser - ikona rynku samochodów z napędem 4x4 - jest właśnie takim pojazdem. Łączy on w sobie sprawności terenowe z wybitnie satysfakcjonującymi wynikami na drodze i jeszcze wyższymi standardami jakości i komfortu. Żaden inny samochód z napędem 4x4 nie oferuje tak unikalnego połączenia wysokiej dynamiki podczas podróży na drodze z osiągami w terenie.
Dziedzicząc fundamentalne cechy charakterystyczne rodziny Land Cruiserów, Land Cruiser 150 ewoluował by spełnić stale rosnące oczekiwania kierowców. Oferuje wybitne osiągi i wyrafinowanie nawet na najtrudniejszych szlakach, torach i terenie na całym świecie, dzięki połączeniu trzech podstawowych cech:
-
Legendarnej jakości, trwałości i niezawodności QDR (Quality, Durability, Reliability) – bazując na swojej długiej historii i sprawdzonych przez rzesze kierowców cechach użytkowych, a także rozpoznawalnym, solidnym wzornictwie i wysokim poziomie bezpieczeństwa,
-
Niezrównanej równowadze pomiędzy możliwościami drogowymi i terenowymi – łącząc trwały, wyszukany zestaw silników z zaawansowanymi technologiami podwozia i wspomagania.
-
Wyrafinowanemu i wszechstronnemu wnętrzu – zapewniającemu pasażerom funkcjonalne i luksusowe warunki jazdy.
1.1 LAND CRUISER – LEGENDA TRWA
Z historią sięgającą wstecz ponad pół wieku, niezrównane osiągi i wytrzymałość Land Cruisera w terenie zapewniły mu reputację solidności i niezawodności.
W celu udowodnienia, że nowy Land Cruiser nie tylko spełnia, ale i przewyższa uznane standardy niezawodności i wytrzymałości, samochód został poddany intensywnym testom, zarówno na szosie jak i w terenie.
Natychmiastowo rozpoznawalny jako najnowsza generacja legendarnej terenówki Toyoty, rozmiary zewnętrzne Land Cruisera zostały jedynie minimalnie powiększone, tak aby utrzymać jego zwrotność w rozmaitych warunkach drogowych. Land Cruiser czerpie korzyści z licznych ulepszeń aerodynamicznych, które zmniejszyły współczynnik oporu powietrza Cd z 0.37 do 0.35.
Nowy Land Cruiser został wyposażony w jedne z najbardziej wszechstronnych i technicznie zaawansowanych aktywnych i pasywnych systemów bezpieczeństwa kiedykolwiek wprowadzonych przez Toyotę. Ma to na celu zapewnienie przyjemniejszej i jeszcze bardziej bezpieczniej jazdy w każdych warunkach. 1.1.1 HISTORIA
Historia Land Cruisera to prawie 60 lat wstecz, można więc twierdzić, że jest to historia samej Toyoty. Najlepszy na świecie samochód z napędem na cztery koła poprowadził ekspansję Toyoty od lat 50. i przeniósł ją na wszystkie siedem kontynentów – w tym na Antarktykę - i na nowe, nie odkryte jeszcze rynki. Będąc najlepiej sprzedającym się samochodem z napędem 4x4 na świecie, od dnia swojego debiutu Land Cruiser przyciągnął ponad 5 milionów klientów w 176 krajach. Liczba ta ma wzrosnąć do 188 krajów wraz z wprowadzeniem na rynek nowej generacji legendarnej terenówki Toyoty.
Opracowany na potrzeby wojska, Land Cruiser pierwszej generacji został nazwany BJ. Posiadał on 3,4-litrowy, sześciocylindrowy silnik spalinowy oraz płytę podłogową pochodząca od ciężarówki Toyoty.
W 1955 roku nowa wersja modelu BJ została nazwana Land Cruiser. Nazwa ta jest używana do dziś.
Wraz z rozpoczęciem eksportu na skalę światową oraz programem rozwoju w latach 50. i 60. Toyota odkryła, że wiele z funkcjonujących wówczas rynków było już spenetrowane przez amerykańskich i europejskich producentów samochodów, więc postanowiła skupić się na wschodzących rynkach Środkowego i Dalekiego Wchodu oraz Afryki Południowej.
Jednak w 1966 Toyota wyszła naprzeciw panującej na rynku amerykańskim modzie na bardziej wyrafinowane samochody 4x4, wypuszczając serię Station Wagon. Seria ta była oferowana równolegle z pierwotnym modelem terenowym.
W 1984 roku Toyota odczuła potrzebę stworzenia nowej serii, która łączyła cechy zwrotnej, bezkompromisowej, terenowej serii Heavy Duty oraz bardziej wyrafinowanej i wygodnej serii Station Wagon. Doprowadziło to do stworzenia serii Light Duty w 1985 roku. Seria ta była produkowana równolegle z pozostałymi dwiema liniami modeli: serią Heavy Duty oraz serią Station Wagon.
Kolejne generacje Light Duty oraz modele J90 i J120 z lat 1996 i 2002 skutecznie umacniały wysoką reputację Land Cruisera, dzięki niepowtarzalnej kombinacji wygody i wyrafinowania na szosie, niezrównanej sprawności w terenie oraz technologicznej innowacyjności. Dziś, wraz z wprowadzeniem na rynek czwartej generacji Land Cruisera serii Light Duty – modelu 150 - Toyota po raz kolejny podnosi poprzeczkę w zakresie jakości, wytrzymałości i technicznego wyrafinowania - cech, które od lat zapewniają sukces na całym świecie. 1.1.2 BADANIA ROZWOJOWE
Najlepiej na świecie sprzedający się samochód z napędem 4x4 - Land Cruiser, przyciągnął ponad 5 milionów klientów. W celu udowodnienia, że nowy model nie tylko spełnia, ale i przewyższa uznane standardy niezawodności i wytrzymałości, samochód został poddany intensywnym testom, zarówno na szosie jaki i w terenie.
Fabryka Toyoty w Tahara została wyposażona w tor wytrzymałościowy, specjalnie zaprojektowany na potrzeby jazdy terenowej. Zazwyczaj testy rozwojowe przewidują 15 000 km jeżdżenia po różnego rodzaju nawierzchniach, co symuluje ponad 50 000 km użytkowania. Jednak podczas prac nad nowym Land Cruiserem prototypy były prowadzone przez ponad 30 000 km po najbardziej wymagających terenach, symulując około 100 000 km codziennego użytkowania. Dodatkowo inżynierowie przeprowadzali kontrole co 3000 km szukając możliwości kolejnych ulepszeń.
Ponadto prototypy nowego Land Cruisera (zakamuflowane jako wcześniejszy model) były testowane przez 30 000 km w terenie, a później przez kolejne 70 000 km na niemodernizowanych drogach – co daje łącznie 100 000 km testów w realnym świecie.
W rezultacie wysokie standardy niezawodności i wytrzymałości Land Cruisera zostały jeszcze bardziej podniesione, zapewniając użytkownikom jeszcze większy spokój oraz absolutne zaufanie do zalet nowego Land Cruisera, niezależenie od środowiska pracy oraz miejsca na świecie. 1.1.3 DESIGN1.1.3.1 Stylistyka
Od razu rozpoznawalna jako najnowsza generacja legendarnej terenówki Toyoty, stylistyka nadwozia nowego Land Cruisera łączy estetykę pojazdu, który sprawdza się w każdym otoczeniu, z silnym wizerunkiem wytrzymałości i mocy, której się oczekuje od prawdziwej maszyny z napędem na cztery koła.
Nowy, wielki przedni zderzak ze zintegrowanymi lampami przeciwmgielnymi wzmacnia szeroką, mocną postawę Land Cruisera oraz jego wiarygodność jako samochodu, który pokonuje wszelkie przeszkody. Jednocześnie ostro ścięta część dolna minimalizuje efekt przedniego zwisu przy kącie podejścia w trakcie jazdy w terenie. Przedni grill, o nowej strukturze z pionowymi belkami, w wersjach z wysokim poziomem wyposażenia, wyposażony w chromowane i srebrne elementy, otoczony jest dużymi, funkcjonalnymi kloszami lamp przednich, w których mieszczą się okrągłe światła długie i krótkie, a także w celu uzyskania lepszej bocznej widoczności rozciągnięte na boki kierunkowskazy.
Patrząc z profilu, podszybie przesunięte do przodu o 65 mm oraz podniesiona o 20 mm linia przewężenia wraz z uwydatnionymi, zintegrowanymi przednimi i tylnymi nadkolami wyprofilowanymi w stronę tyłu samochodu, kreują płynny i dynamiczny wygląd. Wrodzona zwrotność we wszystkich zwartych wymiarach Land Cruisera wzmocniona jest dodatkowo ostro ściętymi dolnymi częściami zderzaków, co wizualnie skraca zarówno przednie, jak i tylne długości zwisu.
Z tyłu, otoczone uwydatnionymi, kloszami lamp LED o wysokiej widoczności, tylne drzwi zawieszone na bocznych zawiasach są zagłębione w tylny zderzak, zapewniając praktyczny, płaski schodek (wyposażony w wytrzymałe pokrycie) do wewnętrznej części bagażowej. Tylne drzwi wyposażone są w zawieszony na górnych zawiasach szklany właz oraz zintegrowany z dachem spoiler, w którym zamontowana jest tylna wycieraczka oraz wysoko umieszczone LED-owe światło stopu.
Zarówno kierunkowskazy montowane w lusterkach bocznych, jak i tylne lampy wykorzystują system diod LED, zamiast standardowych lamp. Światła LED zapalają się szybciej niż standardowe żarówki, pozwalając kierowcom reagować szybciej na hamowanie pojazdu, jednocześnie zużywają o wiele mniej prądu.
Land Cruiser będzie dostępny z sześcioramiennymi felgami w rozmiarze 17” albo z pięcioramiennymi 18” w dziesięciu kolorach nadwozia, w tym siedmiu nowych dla tego modelu oraz w jednym nowo stworzonym kolorze - Deep Titianium 1.1.3.2 Aerodynamika
Z gładkim nadwoziem o minimalnych odstępach między elementami, nowy Land Cruiser czerpie korzyści z licznych ulepszeń aerodynamicznych, które obniżyły współczynnik oporu powietrza Cd z 0.37 do 0.35, dzięki temu poprawiła się ekonomia spalania.
Całkowita wysokość 5- i 3-drzwiowych modeli została obniżona o odpowiednio 20 i 30 mm. Przednie i tylne spoilery kierują powietrze pod nadwozie i odprowadzają powietrze od czubka dachu. Deflektory wewnątrz komory silnikowej korygują przepływ powietrza przechodzącego przez osłonę chłodnicy obniżając tym samym turbulencje. Przedni zderzak ma poszerzone rogi, tak aby odepchnąć ciąg powietrza od boków przednich opon, umożliwiając bardziej płynny przepływ powietrza do tyłu. Przednie i tylne błotniki dodatkowo kierują powietrze dookoła opon i wnęk kół minimalizując turbulencje.
Dodatkowo zastosowanie osłony wycieraczek w kształcie płetwy oraz schowanie dysz od spryskiwaczy obniżyło hałas wiatru oraz polepszyło aerodynamikę pojazdu. 1.1.3.3 Wymiary
Zewnętrzne gabaryty nadwozia nowego Land Cruisera zostały ograniczone do minimum, tak aby utrzymać jego wspaniałą zwrotność zarówno na szosie, jak i w terenie. Nowy model 5-drzwiowy jest dłuższy od swojego poprzednika jedynie o 45 mm i szerszy o 10 mm, zapewniając wyjątkową zwrotność oraz minimalny promień skrętu wynoszący 5,8 m.
Rozstaw osi oraz tylny zwis pozostają bez zmian, a nowy projekt przedniego zderzaka zapewnia, mimo wydłużenia przedniego zwisu o 45 mm, 32 stopniowy kąt natarcia. Kąt zejścia wynoszący 25 stopni (24 stopnie w wersji z elektronicznie sterowanym zawieszeniem pneumatycznym) oraz kąt rampowy wynoszący 22 stopnie zapewniają, że uznane umiejętności terenowe Land Cruisera nie uległy zmianie.
Model 3-drzwiowy jest o 85 mm dłuższy i o 10 mm szerszy od swojego poprzednika, a także ma o 45 mm zwiększony zwis przy identycznym rozstawieniu osi. Modele z oponą zapasową montowaną na tylnych drzwiach mają o 40 mm dłuższy zwis tylny. Tak jak w przypadku modeli 5-drzwiowych, kąty natarcia, zejścia oraz rampowy nie uległy zmianie.
Maska ma teraz podniesione przednie rogi, co pomaga kierowcy dokładnie zlokalizować przedni skraj pojazdu podczas manewrowania zarówno w ciasnych miejskich warunkach, jak i w bliskiej odległości od przeszkód w terenie.
Mimo minimalnego powiększenia rozmiarów zewnętrznych, w nowym Land Cruiserze znacznie poprawione zostały rozmiary kabiny, co zostało dokładnie opisane w rozdziale „Wnętrze”. 1.1.4 Bezpieczeństwo
Nowy Land Cruiser został wyposażony w najbardziej wszechstronne, technicznie zaawansowane zestawy aktywnych i pasywnych systemów bezpieczeństwa, dotychczas wprowadzonych przez Toyotę.
Postęp w technice i wyrafinowane elektroniczne systemy bezpieczeństwa w nowym Land Cruiserze zostały zaprojektowane tak aby poprawić wrażenia z jazdy, jednocześnie zapewniając wysoki poziom bezpieczeństwa; tak aby jazda stała się bardziej przyjemna i za razem bezpieczniejsza; tak aby umożliwić kierowcom dojechanie wszędzie, bezpiecznie i wygodnie odkrywając i ciesząc się możliwościami pojazdu. 1.1.4.1 Struktura nadwozia
Kolizje pomiędzy wysokim pojazdem, takim jak samochód z napędem 4x4, a samochodem osobowym często kończą się na tym, że wyższy samochód wjeżdża na samochód mniejszy, powodując znaczne uszkodzenia tego drugiego. Zgodnie z polityką Toyoty, systemy bezpieczeństwa obydwu pojazdów biorących udział w kolizji są wykorzystywane do maksimum ich potencjału.
W tym celu, rama przedniej strefy zgniotu nowego Land Cruisera została ustawiona na wysokości odpowiadającej wysokości przeciętnego samochodu osobowego. Rama i nadwozie zostały zaprojektowane tak, aby efektywnie kierować i chłonąć energię uderzenia, aby pomóc chronić wszystkich uczestników kolizji.
Zastosowano wiele rozwiązań prowadzących do kontrolowanej deformacji nadwozia w zderzeniu czołowym, przy jednoczesnym zachowaniu strukturalnej spójności i wysokiej wytrzymałości kabiny. Wzmocnienia słupka „A” mają wielowarstwową budowę między górną krawędzią ściany bocznej a maską, co zwiększa odporność na wypaczanie, ograniczając deformację nadwozia. Wzmocnienia dolnej części słupka drzwiowego także mają konstrukcję wielowarstwową.
Zachowanie pojazdu przy bocznych kolizjach zostało poprawione przez zastosowanie do wzmocnień przedniego słupka i górnej krawędzi ściany bocznej blachy stalowej o dużej wytrzymałości na rozciąganie. Wzmocnienia belki dachowej mają zamknięty przekrój górny i dolny, dzięki czemu zapewniają optymalną równowagę między wytrzymałością i innymi cechami oraz zmniejszają deformację kabiny. Ponadto w tym samym celu poprzeczki podłogi zostały optymalnie umiejscowione tak, by efektywnie rozprowadzać siłę uderzenia.
Deformacje nadwozia są ograniczone przez zastosowanie złożonej struktury wielu belek poprzecznych, aby rozprowadzić siłę uderzenia od środkowego słupka, oraz wspornika profilu progowego, aby rozprowadzić siłę uderzenia od zewnętrznego progu.
Ochrona pasażerów jest poprawiona dzięki zastosowaniu wyłożonych pianką paneli drzwiowych oraz wykończeń, co redukuje urazy miednicy przy uderzeniach bocznych. Ponadto zoptymalizowane profile drzwi posiadają podłokietniki o zapadającej się konstrukcji, co redukuje urazy brzucha. 1.1.4.2 Ochrona pieszych
Maska, osłona podszybia oraz przednie błotniki nowego Land Cruisera zostały zaprojektowane tak, aby pochłaniać jak najwięcej energii podczas zderzenia z pieszym.
Maska została wyposażona w żebrowanie wzmacniające o pochłaniającym energię wysokim profilu. Punkty uderzenia oraz pusta przestrzeń za wzmocnieniem zamka maski zapewniają obszerną strefę absorbującą.
Mocowania przednich błotników mają specjalne punkty zderzenia absorbujące energię uderzenia. Ponadto zawierają chłonący energię materiał i są skonstruowane tak, by się zsunąć w razie uderzenia głową, zmniejszając siłę uderzenia w pieszego. 1.1.4.3 Poduszki powietrzne i aktywne zagłówki
Nowy Land Cruiser wyposażony jest w co najmniej siedem poduszek powietrznych SRS, dwustopniową poduszkę kierowcy, nową poduszkę kolanową, poduszkę pasażera i przednie poduszki boczne, a także kurtyny powietrzne na całej długości, które zapewniają ochronę głowy siedzących zarówno w modelach z dwoma, jak i z trzema rzędami siedzeń w razie uderzeń bocznych.
Przednie siedzenia Land Cruisera wyposażone są w napinacze pasów oraz aktywne zagłówki, które pomagają zapobiec urazom kręgów szyjnych przy uderzeniu z tyłu. System wyposażony jest w nową strukturę oparcia oraz nowy projekt zagłówka, który został zaprojektowany tak, by pozostawał jak najbliżej głowy pasażera podczas normalnego użytkowania. W razie uderzenia z tyłu ciężar
ciała siedzącego przenoszony jest na oparcie, wyrzucając zagłówek w górę i do przodu tak, aby efektywnie wyeliminować lukę pomiędzy głową siedzącego, a zagłówkiem znacznie obniżając ryzyko uszkodzenia kręgów szyjnych z powodu nadmiernego ruchu głową. 1.1.4.4 Przedwypadkowy System Bezpieczeństwa
Nowy Land Cruiser wyposażony jest w wyrafinowany systemem ochrony przed uderzeniowej Pre-Crash Safety System (PCS), który pomaga zminimalizować uszkodzenia oraz obrażenia wynikające z kolizji. System PCS wyposażony jest w czujnik fal milimetrowych, który wykrywa przeszkody przed samochodem, nawet podczas pokonywania zakrętów. Poprzez liczne czujniki komputer przed uderzeniowy ustala z wyprzedzeniem, czy zbliżająca się kolizja jest nieunikniona.
Jeżeli występuje wysokie prawdopodobieństwo kolizji, system PCS ostrzega kierowcę zarówno poprzez sygnał dźwiękowy, jak i ostrzeżenie na wielofunkcyjnym wyświetlaczu. Jeżeli kierowca rozpoczyna hamowanie, PCS wspomaga kierowcę wzmacniając siłę hamowania za pomocą systemu przed uderzeniowego wspomagania hamowania (Pre-Crash Brake Assist). Jeżeli natomiast kierowca nie zareaguje, a kolizja jest nieunikniona, system automatycznie rozpocznie hamowanie redukując prędkość (Pre-Crash Brake) oraz napnie pasy bezpieczeństwa. 1.1.4.5 Aktywny tempomat z funkcją hamowania
Nowy Land Cruiser posiada także aktywny tempomat z funkcją hamowania (ACC). System ten ma dwa tryby: stałej prędkości oraz kontroli odległości między pojazdami. Tryb stałej prędkości działa tak, jak standardowe tempomaty. Tryb kontroli odległości między pojazdami dostosowuje prędkość Land Cruisera do prędkości pojazdu jadącego bezpośrednio przed nim i po zwolnieniu pasa przyspiesza do wcześniej ustawionej prędkości, przy czym tryb kontroli odległości między pojazdami jest w stanie odróżnić pojazdy bezpośrednio przed Land Cruiserem od pojazdów jadących na sąsiednim pasie.
Za pomocą przycisku na kierownicy, kierowca jest w stanie kontrolować odległość pomiędzy pojazdami. Ustawienia są wyświetlane na wielofunkcyjnym wyświetlaczu Land Cruisera znajdującym się na desce rozdzielczej. 1.1.4.6 Reflektory o wysokim natężeniu wyładowania i system doświetlania zakrętów
Światła krótkie mogą być wyposażone w reflektory ksenonowe o wysokim natężeniu wyładowania (HID), które emitują światło przypominające światło dzienne. Widoczność jest dodatkowo poprawiona dzięki szerszemu i dłuższemu snopowi światła. Dodatkowymi atutami są: niskie zużycie energii oraz długa żywotność żarówek.
W połączeniu z reflektorami HID nowy Land Cruiser wyposażony został w system doświetlania zakrętów (AFS), który ukierunkowuje przednie lampy zgodnie z kierunkiem skrętu oraz prędkością pojazdu, pomagając doświetlić zakręt, w który wchodzi kierowca. AFS jest także wyposażony w dynamiczny system auto poziomowania lamp, który utrzymuje prawidłowe oświetlenie drogi niezależnie od obciążenia samochodu i zmian w jego ustawieniu. Kombinacja tych dwóch funkcji pozwala osiągnąć optymalny rozkład światła w każdych warunkach. 1.1.4.7 Systemy Hamowania i Stabilizacji Pojazdu
System wspomagania hamowania nowego Land Cruisera wyposażony jest teraz w 388 mm wentylowane tarcze, poszerzone do 32 mm oraz nowe czterotłokowe zaciski o zwiększonym rozmiarze tłoków tak, aby zmaksymalizować siłę hamowania oraz wyeliminować zmniejszenie siły hamowania przy częstym używaniu hamulców. Tylne hamulce łączą 312 mm wentylowane tarcze z pływającymi zaciskami.
Nowy Land Cruiser wyposażony jest w pełen zestaw systemów hamowania, trakcji i stabilizacji dostępnych obecnie na rynku: ABS z systemem elektronicznego rozkładu siły hamowania (EBD) i systemem wspomagającym hamowanie (BA), a także system kontroli trakcji i system stabilizacji toru jazdy pojazdu (VSC). Dodatkowo podczas hamowania awaryjnego, światła stopu nowego Land Cruisera automatycznie migają ostrzegając pozostałych kierowców, zmniejszający tym samym ryzyko tylnych zderzeń.
Ponadto Land Cruiser jest wyposażony w szereg systemów hamowania przeznaczonych do poprawienia jego osiągów i łatwości użytkowania w terenie: Multi-terrain ABS, aktywna kontrola trakcji (A-TRC), system wspomagający pokonywanie wzniesień (HAC) oraz system wspomagający zjazd ze wzniesień (DAC). 1.1.4.7.1 Multi-terrain ABS
Poza standardowym systemem ABS, nowy Land Cruiser wyposażony jest w system Multi-terrain ABS, który zapewnia nieprawdopodobne zdolności hamowania w szerokiej gamie warunków terenowych, w tym na nieutwardzonych nawierzchniach takich jak piasek, szuter czy żwir.
System zapobiega blokowaniu kół na utwardzonych nawierzchniach tak samo jak tradycyjne systemy ABS, jednak na nieutwardzonych nawierzchniach celowo pozwala kołom zablokować się do pewnego stopnia, po to by wkopały się w nawierzchnię zwiększając tym samym siłę hamowania. 1.1.4.7.2 Aktywna Kontrola Trakcji
Jeszcze bardziej wzbogacając technologię stałego napędu na cztery koła Land Cruisera, system aktywnej trakcji (A-TRC) steruje zarówno silnikiem, jak i hamulcami tak, aby odpowiednio przenieść obroty na wszystkie koła.
System nieustannie otrzymuje informacje o prędkości z każdego koła, pozwalając mu wykryć, które z kół straciły, a które utrzymują przyczepność. Hamując buksujące koła, kontrolując moc silnika i dystrybuując obroty na koła, które utrzymują przyczepność A-TRC automatycznie zapewnia maksymalną przyczepność w trudnym terenie oraz stabilne ruszanie i hamowanie, nawet na śliskich jezdniach i błotnych drogach. 1.1.4.7.3 Systemy Hill-start Assist Control i Down-hill Assist Control
Wersje Land Cruisera wyposażone w automatyczną skrzynię biegów, jako standardowe wyposażenie posiadają także system wspomagający pokonywanie podjazdów (HAC) oraz system wspomagający zjazd ze wzniesień (DAC).
HAC wykrywa czy pojazd ześlizguje się podczas ruszanie pod górę. Aby temu zapobiec HAC chwilowo hamuje cztery koła – nie dłużej niż przez pięć sekund – aby zredukować prędkość zsuwania się pojazdu. Przez kontrolowanie prędkości obrotowej każdego koła, HAC tymczasowo zatrzymuje ześlizgiwanie pozwalając kierowcy ruszenie bez utraty kontroli nad pojazdem.
DAC jest systemem kontroli hamowania, który automatycznie kontroluje prędkość pojazdu, zapobiegając jego ześlizgnięciu i utracie kontroli. System jest uruchamiany przez kierowcę i może zostać włączony po wybraniu trybu przekładni L4. Z systemu można korzystać przy prędkościach poniżej 25 km/h, bez użycia pedałów gazu i hamulca. Prędkość poruszania się do przodu jest utrzymywana w granicach 5-7 km/h, zaś prędkość cofania w granicach 3-5 km/h. 2.1 BEZKONKURENCYJNA RÓWNOWAGA POMIĘDZY OSIĄGAMI NA SZOSIE I W TERENIE
Z prawie 60 letnią historią i reputacją najmocniejszego, i najbardziej niezawodnego samochodu terenowego, nowa Toyota Land Cruiser nie ustępuje w umiejętnościach jazdy terenowej swoim poprzednikom. Współczesny Land Cruiser wprowadza także szereg innowacji technologicznych, które poprawiają użyteczność pojazdu w najbardziej wymagających warunkach terenowych.
Dla wielu kierowców Land Cruisera niezmiennie ważne są parametry związane z jazdą po szosie. Bardzo dobre osiągi oraz komfort jazdy połączony z wygodą prowadzenia samochodu, to wyjątkowa zdolność nowego Land Cruisera – niezawodny w terenie i jednocześnie dynamiczny na szosie. 2.1.1 JAZDA NA SZOSIE2.1.1.1 STABILNOŚĆ I WYGODA PROWADZENIA 2.1.1.1.1 Konstrukcja ramowa [Body-on-Frame]
W porównaniu do rozwiązań o samonośnym nadwoziu, skuteczność Land Cruisera w terenie może być przypisywana jego solidnej, bardzo wytrzymałej konstrukcji ramowej. Na tle poprzedniego modelu sztywność ramy została zwiększona o ok. 11 proc., a elementy mocujące nadwozie są wypełnione gumą izolującą. Dzięki konstrukcji ramowej w połączeniu z elementami izolującymi, znaczna część wibracji i dźwięków pochodzących z silnika, napędu oraz jezdni jest wytłumiona. Dzięki temu hałas, drgania i wibracje (NVH) nie przedostają się do kabiny. Zastosowanie w nadwoziu stali o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie łączy lekką konstrukcję z wyraźnym zwiększeniem sztywności nadwozia. 2.1.1.1.2 Zawieszenie
Niezależne,podwojne rozwidlone wahacze z przodu oraz czterodrążkowe, sztywne zawieszenie z tyłu zapewniają stabilność i precyzję prowadzenia oraz wygodę jazdy.
W zawieszeniu przednim został zachowany duży skok kół - fundamentalny dla wygody na szosie oraz skuteczności jazdy w terenie. Jednocześnie sprężyny i amortyzatory zostały zoptymalizowane dla nowej konstrukcji, a dodatkowo amortyzatory zostały powiększone. Ponadto wzmocniono dolne wahacze i przeguby, poprawiono tuleje oraz zmieniono kąt pochylenia sworznia zwrotnicy z 5 do 8 stopni w celu zwiększenia stabilności pojazdu.
W zoptymalizowanym zawieszeniu tylnym zmieniono sprężyny i tuleje, zwiększono amortyzatory oraz wzmocniono obudowę mostu napędowego. 2.1.1.1.3 Kinetic Dynamic Suspension System
Land Cruiser 150 może być wyposażony w nowy system Kinetic Dynamic Suspension System (KDSS) - układ zmiennej sztywności stabilizatorów. Jest to elektronicznie sterowany system hydrauliczny, który optymalizuje pracę przednich i tylnych stabilizatorów, poprawiając sprawność zarówno na szosie, jak i w terenie. Na szosie system nie tylko minimalizuje przechył nadwozia i poprawia precyzję sterowania, ale także amortyzuje nierówności jezdni.
Przednie i tylne stabilizatory posiadają własne cylindry hydrauliczne jednocześnie będąc ze sobą połączone. Każdy cylinder zawiera górną i dolną komorę. Przednia, górna komora jest połączona z tylną górną komorą, a przednia dolna komora jest połączona z tylną dolną za pomocą dwóch oddzielnych przewodów hydraulicznych. Każde połączenie hydrauliczne pomiędzy przednim i tylnym cylindrem jest wyposażone w akumulator ciśnienia.
Kiedy pojazd zaczyna się przechylać w zakręcie na gładkich nawierzchniach, zwiększone i w miarę równe obciążenie działa na przednie i tylne koła zewnętrzne - wtedy nawet standardowy układ hydrauliczny powoduje, że przechył nadwozia jest ograniczany. Inaczej jest na nawierzchniach trudnych, gdzie różnica obciążeń pomiędzy kołem przednim i tylnym jest większa. Zastosowany w Land Cruiserze elektroniczny system sterowania akumulatorami ciśnienia wspomaga pracę układu hydraulicznego niwelując występujące różnice obciążeń co w znaczący sposób przyczynia się do poprawienia komfortu jazdy. 2.1.1.1.4 Aktywne zawieszenie z systemem regulacji przechyłów
System Adaptive Variable Suspension (AVS), dostępny w najwyższych wersjach wyposażeniowych, pozwala kierowcy wybrać odpowiednie do warunków ustawienie amortyzatorów: tryb 'Normalny' - do codziennej jazdy, tryb 'Komfortowy' – dla zwiększonej wygody podczas długich tras oraz tryb 'Sport' – dla zwiększenia precyzji prowadzenia. AVS automatycznie dostosowuje działanie zawieszenia każdego z czterech kół niezależnie, monitorując dane z czujników, aby siła tłumienia każdego amortyzatora była optymalna dla warunków jazdy.
W zależności od sposobu prowadzenia, prędkości jazdy oraz rodzaju nawierzchni, AVS aktywuje amortyzatory z regulowaną siłą tłumienia wykorzystując szereg funkcji sterujących:
-
Sterowanie związane z prędkością pojazdu - wraz ze wzrostem prędkości AVS stopniowo zwiększa siłę tłumienia amortyzatorów. Poprawia to komfort jazdy przy niskich prędkościach oraz stabilność i precyzyjne prowadzenie przy wysokich prędkościach.
-
Sterowanie anti-dive - podczas hamowania zwiększa siłę tłumienia amortyzatorów przednich, redukując efekt 'nurkowania'.
-
Sterowanie anti-squat - podczas przyspieszania zwiększa siłę tłumienia amortyzatorów tylnych, minimalizując efekt 'siadania' tyłu.
Po wybraniu tryb 'Sport' automatycznie zwiększa się różnica pomiędzy siłą tłumienia wewnętrznych i zewnętrznych amortyzatorów podczas pokonywania zakrętów, co w efekcie redukuje przechył pojazdu.
Dodatkowo, system Roll Posture Control, stanowiący element systemu AVS, pozwala osiągnąć ustawienie pojazdu odpowiadające odczuciom kierowcy. Dzięki regulacji siły tłumienia amortyzatorów, podczas skręcania zostaje zminimalizowana różnica faz przechyłu bocznego i wzdłużnego. 2.1.1.1.5 Elektronicznie Sterowane Tylne Zawieszenie Pneumatyczne
Współpracujące z systemem AVS, elektronicznie sterowane tylne zawieszenie pneumatyczne osiąga optymalne parametry, zapewniając stabilność i komfort jazdy, niezależnie od liczby pasażerów i wagi przewożonego bagażu. Dodatkowo system ten pochłania drgania o wysokiej częstotliwości, redukując wibracje związane z nawierzchnią (NVH).
System elektronicznie sterowanego tylnego zawieszenia pneumatycznego ma 5 funkcji sterujących:
-
Funkcja Auto Poziomowania - utrzymuje stałą wysokość tyłu, niezależnie od ilości pasażerów lub przewożonego bagażu.
-
Funkcja Kontroli Prześwitu - pozwala kierowcy na wybranie 'Wysokiego' , 'Średniego' bądź 'Niskiego' prześwitu.
-
Sterowanie związane z prędkością pojazdu - zapewnia optymalną stabilność oraz wygodę jazdy poprzez automatyczną zmianę prześwitu Land Cruisera z 'Wysokiego' lub 'Niskiego' na 'Normalny' po osiągnięciu określonej prędkości.
-
Sterowanie związane z wyłączeniem silnika – to funkcja aktywna przez określony czas po wyłączeniu silnika, zapobiegająca podnoszeniu się tyłu samochodu po opuszczeniu samochodu przez pasażerów.
-
Wyłącznik sterowania wysokością - wyłącza regulację wysokości, gdy pojazd jest podnoszony bądź holowany.
2.1.1.1.6 Inteligentne wspomaganie kierownicy
Nowy Land Cruiser korzysta z bardzo wytrzymałego systemu hydraulicznego wspomagania kierownicy stosowanego w poprzedniej generacji, jednak z różnymi ulepszeniami (zmiana przełożenia, zmienione tuleje). Ponadto dodano inteligentny systemem wspomagania kierownicy (VFC), który łączy bezpośrednią reakcję i wyczucie podczas szybszej jazdy z bez wysiłkową obsługą podczas parkowania. VFC posiada także unikalny tryb dedykowany do jazdy w terenie.
System VFC jest kolejnym etapem rozwoju tradycyjnego, zależnego od prędkości wspomagania kierownicy, który bierze pod uwagę czynniki takie jak prędkość pojazdu, kąt skrętu oraz szybkość wykonywanego manewru, aby zapewnić optymalną siłę wspomagania kierownicy.
Podczas jazdy po linii prostej, system VFC pozostaje w stanie gotowości, co redukuje energię czerpaną z silnika poprawiając zużycie paliwa. W trakcie pokonywania zakrętów lub manewrowania, VFC odpowiednio reguluje wydatek płynu hydraulicznego - przy niskich prędkościach, wydatek płynu jest zwiększany, ułatwiając skręcanie i umożliwiając bez wysiłkowe parkowanie i manewrowanie w mieście. Wraz ze zwiększeniem prędkości, wydatek płynu jest zmniejszany progresywnie, zapewniając nowemu Land Cruiserowi pewne i stabilne prowadzenie.
Przy ciągle zmieniającej się sile wspomagania kierownicy, ocena warunków terenowych jest utrudniona, VFC ma także tryb terenowy, automatycznie uruchamiany przy wybraniu ustawienia przełożenia L4. Tryb terenowy ustawia system tak, aby wydajność systemu VFC była stała, niezależnie od prędkości pojazdu, kąta skrętu i szybkości wykonywanych manewrów. Stała siła wspomagania pozwala kierowcy uzyskać lepsze wyczucie przyczepności kół. 2.1.1.2 WYCISZENIE
Poza znacznymi zaletami ramowej konstrukcji w zakresie drgań NVH, nowy Land Cruiser korzysta z szeregu rozwiązań mających na celu zminimalizowanie hałasu generowanego przez wiatr i jezdnię
Do wyciszenia maski zastosowana została komora wypełniona powietrzem, redukująca hałas silnika. Materiały izolujące dźwięk zostały zastosowane w słupkach A, B, C, i D oraz w progu drzwiowym i częściach czołowych, tak aby zminimalizować przenoszenie dźwięku przez kadłub nadwozia. Materiały tłumiące i izolujące dźwięk zostały zastosowane także w kabinie i obejmują dywaniki podłogi, wyciszenie deski rozdzielczej, wykończenia drzwi, tapicerkę sufitu oraz wykończenie boczne przedziału bagażowego.
Redukcja hałasu wiatru odbywa się dzięki zastosowaniu przedniej szyby tłumiącej dźwięki wyposażonej w wewnętrzną warstwę folii. Szpara pomiędzy przednią szybą, a dachem i rynienkami została zminimalizowana, redukując hałas wiatru. Przedni spoiler i osłony zostały zaprojektowane tak, aby wygładzać strumień powietrza pod przodem samochodu, znacznie redukując hałas wiatru podczas szybkiej jazdy.
2.1.2 JAZDA W TERENIE2.1.2.1 PRZEŚWIT I OCHRONA PODWOZIA
Samochód terenowy radzący sobie w naprawdę trudnych warunkach musi mieć duży prześwit. Jednak nie sprowadza się to tylko do odległości pomiędzy najniższym punktem pojazdu a ziemią, istotne są także trzy dodatkowe parametry takie jak- kąty natarcia, rampowy i zejścia.
Nowy Land Cruiser posiada minimalny prześwit wynoszący 220 mm. Kąt natarcia, który determinuje maksymalne nachylenie, pod które pojazd może podjechać bez zahaczenia dolną częścią przedniego zderzaka o ziemię, wynosi 32 stopnie. Kąt rampowy, mierzony od środka podwozia do punktów styczności przednich i tylnych kół, określający maksymalny nachylenie szczytu, który pojazd może pokonać bez styczności z podwoziem,wynosi 22 stopnie. Kąt zejścia, który determinuje maksymalne nachylenie, z którego pojazd może zjechać bez zahaczenia dolną częścią tylnego zderzaka o ziemię, wynosi 25 stopni (24 stopnie w modelach wyposażonych w tylne zawieszenie hydrauliczne).
Ponadto nowy Land Cruiser może być prowadzony przy maksymalnym przechyle bocznym wynoszącym 42 stopnie, ma zdolność pokonywania wzniesień o kącie nachylenia wynoszącym 42 stopnie, a jego maksymalna głębokość brodzenia wynosi 700 mm.
Nawet przy tak dużym prześwicie, może dojść do sytuacji, gdy podczas jazdy w terenie, podwozie Land Cruisera zahaczy o najtwardsze podłoże. Aby uniknąć uszkodzeń i zablokowania pojazdu, przedni jak i tylny zderzak oraz poprzeczne belki podwozia zostały tak zaprojektowane, aby z łatwością ślizgać się po przeszkodach. W wielu innych samochodach klasy SUV belki poprzeczne mają ostre krawędzie, co powoduje, że łatwo mogą zahaczyć o przeszkodę, zatrzymując pojazd, często też równocześnie go uszkadzając. Pochylone i ukośne belki poprzeczne podwozia nowego Land Cruisera mają kształt pozwalający wjechać i zjechać z takich przeszkód bez uszkodzeń. 2.1.2.1.1 Zawieszenie
Poprawione, przednie niezależne podwójne wahacze oraz czterodrążkowe zawieszenie ze stabilizatorem poprzecznym z tyłu, łączą w sobie siłę, niezawodność i trwałość oraz duży skok kół, niezbędny do uzyskania doskonałych osiągów w terenie. Lewa i prawa strona tylnego zawieszenia połączone są osią sztywną, dając większy prześwit i stabilność nadwozia niż w przypadku zawieszenia niezależnego. Działanie zawieszenia wraz z opcjonalnym systemem KDSS (Kinetic Dynamic Suspension System), zapewnia maksymalny kontakt wszystkich kół z podłożem nawet w najtrudniejszych warunkach terenowych. 2.1.2.1.2 System Kinetic Dynamic Suspension
System KDSS (Kinetic Dynamic Suspension System), którego działanie zostało opisane w części Jazda po Szosie, optymalizuje działanie przednich i tylnych stabilizatorów wspomagając również jazdę w terenie.
Podczas jazdy w trudnym terenie, powstają nierówne obciążenia kół przednich i tylnych. Powoduje to, że tłoki w cylindrach hydraulicznych przemieszczają się w przeciwnych kierunkach, co przeciwdziała oporowi stabilizatora, pozwalając na nieograniczone poruszanie się zawieszenia. Oznacza to, że stabilizatory są wirtualnie odłączone, a skok kół jest największy z możliwych, gwarantując, że wszystkie z czterech opon pozostaną w kontakcie z nawierzchnią, jeśli tylko to będzie możliwe. 2.1.2.1.3 Aktywne zawieszenie z systemem regulacji wysokości tylnej osi
Działanie systemu AVS dla warunków szosowych zostało opisane w części Jazda po Szosie. AVS, jak i system regulacji wysokości tylnej osi ma również specjalne, terenowe ustawienia, pozwalające Land Cruiserowi na jazdę we wszelkich warunkach terenowych.
Kiedy zostaje wybrany tryb L4, siła tłumienia amortyzatorów zostaje automatycznie zoptymalizowana tak, by odpowiadać prędkości pojazdu. Przy niskich prędkościach, siła tłumienia amortyzatorów jest zoptymalizowane do jazdy w najtrudniejszym terenie, zaś przy średnich prędkościach analogicznie dla normalnych warunków jazdy. Tym samym, ta wszechstronna kontrola pozwala na bezkompromisowe osiągi w terenie, przy minimalizacji skoków i szarpnięć nieuniknionych w trudnych warujkach.
Dodatkowo, podczas jazdy terenowej, zawór na hydraulicznym przewodzie łączącym prawą i lewą stronę niezależnego zawieszenia pneumatycznego pozostaje otwarty, zapewniając maksymalny skok kół i daje możliwość przejeżdżania przez duże przeszkody i poruszania się po najbardziej nierównym terenie. 2.1.2.2 STAŁA TRAKCJA
Wymagania dotyczące przyczepności, buksowania i obrotów systemu stałego napędu na cztery koła, różnią się znacznie w zależności od warunków terenowych. Miękki teren, taki jak piasek, wymaga przeniesienia możliwie największej mocy na podłoże w danych warunkach. Umożliwia to buksowanie, które pozwala wkopać się kołom i uzyskać lepszą przyczepność. Z kolei wolny przejazd przez kamienie lub śliskie nawierzchnie, wymagają precyzyjnej regulacji mocy przekazywanej do kół, tak, aby kontrolować buksowanie i zapewnić ciągły, stały poziom przyczepności. 2.1.2.2.1 Stały napęd na cztery koła i mechanizm różnicowy LSD Torsen
Stały napęd na cztery koła nowego Land Cruisera korzysta z centralnego mechanizmu różnicowego LSD Torsen(LSD). LSD Torsen używa oleju o niskiej lepkości, aby zredukować tarcie i zwiększyć oszczędność paliwa. Zmiana przełożeń realizowana jest za pomocą silnika elektrycznego, a wewnętrzna konstrukcja ma zmniejszone o ok. 30 % siły potrzebne do zmiany przełożeń, co dodatkowo poprawiło działanie mechanizmu w niskich temperaturach.
W normalnych warunkach drogowych moc jest przekazywana na przednie i tylne koła w stosunku 40:60 (przód/tył). Jednak LSD Torsen jest w stanie automatycznie zróżnicować stosunek przekazywanej mocy między przednie i tylne koła w przedziale od 50:50 do około 30:70, w celu uzyskania optymalnego rozdziału mocy w każdych warunkach.
System napędu na cztery koła obejmuje również nową konstrukcję tylnego mechanizmu różnicowego, który może przenieść moment obrotowy większy o 34 %. Mechanizm ten ma także blokadę niezbędną w warunkach terenowych.
Tradycyjna dźwignia zmiany biegów została zastąpiona łatwym w obsłudze przełącznikiem obrotowym umieszczonym przy przełącznikach blokowania centralnego i tylnego dyferencjału na konsoli centralnej. Przy użyciu obu przełączników można wybrać różne konfiguracje napędu - H4F, H4L, L4F i L4L tj. wysokim (H) i niskim (L) przełożeniem przy centralnym dyferencjale odblokowanym (F) albo zablokowanym (L). Możliwe jest także zablokowanie tylnego dyferencjału przy przemieszczaniu się po najbardziej ekstremalnych terenach. 2.1.2.2.2 Aktywna Kontrola Trakcji
System Aktywnej Kontroli Trakcji (A-TRC) steruje hamulcami oraz silnikiem dostarczając odpowiedni moment obrotowy do wszystkich czterech kół.
System otrzymuje stale informacje o prędkości każdego z kół, co pozwala wykryć, które z kół buksują, a które nie straciły przyczepności. Poprzez hamowanie buksujących kół, regulację mocy silnika oraz odpowiedniego rozkładu mocy pomiędzy koła, które nie utraciły przyczepności, A-TRAC automatycznie zapewnia maksymalną przyczepność w trudnym terenie, a także stabilne ruszanie i przyspieszanie nawet na śliskich jezdniach i błotnistych trasach. 2.1.2.2.3 Multi-terrain Select
Dostępny opcjonalnie w modelach z pięciostopniową automatyczną skrzynią biegów, będąc pochodną systemu A-TRAC, system Multi-terrain Select nowego Land Cruisera (MTS) jest niewątpliwą innowacją Toyoty. System automatycznie dostosowuje przyspieszenie pojazdu, jego siłę hamowania oraz systemy kontroli trakcji do określonych warunków drogowych, zapewniając kierowcy optymalną przyczepność i panowanie nad pojazdem w każdych warunkach.
Dostępny jest przez przycisk wielofunkcyjny umieszczony na kierownicy oraz na wyświetlaczu wielofunkcyjnym, MTS zapewnia kierowcom wybór czterech trybów terenowych: Błoto i Piasek, Kamienie, Muldy, Skały. Wybrany tryb jazdy widoczny jest na wyświetlaczu wielofunkcyjnym wraz z dodatkową informacją dotyczącą wymaganego przełożenia (H4 lub L4) w trybie napędu na 4 koła.
Podczas działania MTS system Multi-terrain Monitor automatycznie wyświetla widok z przodu pojazdu na 4,2” lub 7” wielofunkcyjnym wyświetlaczu (w zależności od modelu).
-
Po wybraniu przełożenia L4 bądź H4, tryb Błoto i Piasek zapewnia wysoki poziom buksowania kół, aby wkopać się w podłoże i zmaksymalizować przyczepność. System MTS minimalizuje selektywne wyhamowywanie umożliwiając osiągnięcie koniecznego buksowania. Funkcje te działają jednocześnie, aby zapobiec zakopaniu pojazdu w grząskim terenie
-
Tryb Luźne Kamienie (Szuter) – wraz z wybranym przełożeniem L4 dopuszcza pewien poziom poślizgu, aby utrzymywać obroty kół, korzysta także z większego stopnia selektywnego wyhamowywania aby sprawniej kontrolować buksowanie. Tryb ten jest wyjątkowo skuteczny w utrzymywaniu pojazdu w ruchu pojazdu podczas pokonywania wzniesień.
-
Tryb Twarde Kamienie, także używany w połączeniu z przełożeniem L4, minimalizuje buksowanie kół maksymalizując przyczepność, jednocześnie stosując silne selektywne hamowanie. Przy poziomie buksowania kontrolowanym niezależnie dla każdego koła, maksymalna przyczepność jest zapewniona nawet przy przejeżdżaniu nawet największych przeszkód.
-
Przy przełożeniu L4, priorytetem trybu Muldy jest utrzymanie przyczepności przy dopuszczeniu jedynie umiarkowanego poziomu buksowania kół, tak aby utrzymać wolną i stabilną prędkość pojazdu. W tym samym czasie system kontroli trakcji MTS stosuje umiarkowane selektywne hamowanie, utrzymując przyczepność. Tryb ten utrzymuje pojazd w ruchu nawet w najcięższym, nieregularnym trenie i jest polecany na WSZELKIE sytuacje, które nie odpowiadają pozostałym trybom MTS,
Kierowcy powinni wybrać tryb MTS na podstawie zaobserwowanego poziomu buksowania kół - jeżeli nadmierne buksowanie uniemożliwia pojazdowi osiągnięcie odpowiedniej przyczepności, powinno być wybrane bardziej agresywne ustawienie 'bliżej' trybu Kamienie. Odwrotnie, kiedy za mały poziom buksowania uniemożliwia pojazdowi uzyskanie odpowiedniej przyczepności, polecane jest mniej agresywne ustawienie 'bliżej' trybu Piasek i Błoto.
W każdym z trybów MTS, jeżeli pojazd ugrzęźnie, a koła kręcą się swobodnie, centralny dyferencjał może zostać zablokowany, aby zwiększyć przyczepność. Jeżeli koła nadal buksują nawet po zablokowaniu centralnego dyferencjału przy przełożeniu L4, można dodatkowo zablokować tylny dyferencjał, zapewniając maksymalną przyczepność. Jeżeli takie zabiegi nie pomogą, można użyć systemu Crawl Control by uwolnić samochód po ugrzęźnięciu. 2.1.2.2.4 Crawl Control
W ustawieniu przełożenia L4, dostępna jest dodatkowa funkcja Crawl Control, która może pomóc kierowcy powoli wjechać pod, zjechać z wzniesień oraz uwolnić pojazd po ugrzęźnięciu, bez potrzeby dotykania pedałów.
System Crawl Control obsługiwany jest przez przełącznik znajdujący się na konsoli centralnej i oferuje wybór pięciu ustawień prędkości. W trybie tym silnik i hamulce są sterowane automatycznie, aby utrzymać ustawioną prędkość. Skomplikowane operacje pedałami nie są potrzebne i pozwalają kierowcy skoncentrować się jedynie na kierowaniu.
Poza zwolnieniem kierowcy ze skomplikowanego operowania pedałami, niezbędnego by pokonać strome zjazdy i przemierzać trudny teren, system Crawl Control posiada szereg dodatkowych możliwości. Dzięki płynnej kontroli utrzymuje wolne i stałe tempo, co zapobiega buksowaniu lub zablokowaniu kół, redukuje też nagłe ruchy pojazdu w trudnym terenie i tym samym zabezpiecza nadwozie przed uszkodzeniem. Crawl Control pozwala także brodzić w wodzie utrzymując stałe, wolne tempo, co pomaga uniknąć zalania silnika oraz uszkodzenia pojazdu zatopionymi przedmiotami. System działa także na biegu wstecznym, pomagając kierowcy w pokonywaniu trudnego terenu nawet podczas cofania. 2.1.2.2.5 Multi-terrain ABS
Nowy Land Cruiser wyposażony jest w system Multi-terrain ABS, który został zoptymalizowany tak, aby zapewnić optymalną siłę hamownia w najróżniejszych warunkach terenowych, w tym na nieutwardzonych nawierzchniach, takich jak piasek, żwir i szuter.
System zapobiega blokowaniu kół na utwardzonych nawierzchniach tak samo, jak tradycyjne systemy ABS. Jednak na nieutwardzonych nawierzchniach celowo pozwala kołom zablokować się do pewnego stopnia, aby wkopały się w nawierzchnię zwiększając tym samym siłę hamowania.
2.1.2.2.6 Systemy Hill-start Assist Control and Down-hill Assist Control
Wersje Land Cruisera wyposażone w automatyczną skrzynię biegów, jako standardowe wyposażenie posiadają także system wspomagający pokonywanie podjazdów (HAC) oraz system wspomagający zjazd ze wzniesień (DAC).
HAC wykrywa czy pojazd ześlizguje się podczas ruszania pod górę. Aby temu zapobiec HAC chwilowo hamuje cztery koła – nie dłużej niż przez pięć sekund – aby zredukować prędkość zsuwania się pojazdu. Przez kontrolowanie prędkości obrotowej każdego koła HAC tymczasowo zatrzymuje ześlizgiwanie, pozwalając kierowcy na ruszenie bez utraty kontroli nad pojazdem.
DAC jest systemem kontroli hamowania, który automatycznie reguluje prędkość pojazdu, zapobiegając jego ześlizgnięciu i utracie kontroli. System jest uruchamiany przez kierowcę i może zostać włączony po wybraniu trybu przekładni L4. Z systemu można korzystać przy prędkościach poniżej 25 km/h, bez użycia pedałów gazu i hamulca. Prędkość poruszania się do przodu jest utrzymywana w granicach 5-7 km/h, zaś prędkość cofania w granicach 3-5 km/h. 2.1.2.3 INFORMACJE DLA KIEROWCY2.1.2.3.1 Multi-terrain Monitor
System Multi-terrain Monitor działa przy włączonym MTS i wyświetla widok z 4 kamer zewnętrznych na wielofunkcyjnym wyświetlaczu o rozmiarze 4,2” lub 7”. Niezależnie od kierunku jazdy system zapewnia kierowcom terenowym pełny obraz, w innych okolicznościach niewidocznego otoczenia, bezpośrednio przyległego do Land Cruisera.
Poza przednimi i tylnymi kamerami, system wyposażony jest także w kamery montowane w prawym i lewym bocznym lusterku, z możliwością wyświetlania przedniego bądź tylnego widoku bocznego. Tryb wyświetlania zmienia się zamontowanym na kierownicy wielofunkcyjnym przełącznikiem. Wraz z przełączeniem biegu na wsteczny, wyświetlacz automatycznie pokaże widok tylny.
Przednia kamera korzysta z szerokokątnego obiektywu tak, by pokazywać najszerszy widok na przód. Miejsca, które tradycyjnie pozostawały poza zasięgiem wzroku, tak jak bezpośrednio przed maską i do 50 cm od zderzaka, są widoczne.
Multi-terrain Monitor wyświetla zestaw dodatkowych informacji dotyczących widoku przedniego, obejmujący zakres widoku przedniej kamery i umiejscowienia przeszkód wykrytych przez ultradźwiękowy czujnik przeszkód. Dodatkowo są wyświetlane wskazówki, które przewidują tor przednich kół, pomagając kierowcy omijać przeszkody. Wewnętrzne i zewnętrzne krawędzie przewidywanego toru przednich kół są wyświetlane na czerwono (w odległości do 0.5 m) i na żółto (w odległości do 1 m) wskazując odległość od przodu pojazdu.
Boczne kamery pozwalają kierowcy zobaczyć obszar jednocześnie po prawej i lewej stronie, przy przednich bądź tylnych kołach, niezależnie od tego czy samochód porusza się do przodu czy do tyłu.
Dodatkowe informacje dotyczące widoku bocznego wyświetlane na Multi-terrain Monitor obejmują zakres widoku kamer, umiejscowienie przeszkód wykrytych przez ultradźwiękowy czujnik przeszkód oraz miejsca styku kół z nawierzchnią. Ponadto równoległe linie określające szerokość pojazdu wyświetlane są w odległości ok. 350 mm od boku Land Cruisera, a linie określające przód i tył wyświetlane są ok. 100 mm od przód i tyłu pojazdu, pomagając kierowcy ocenić odległości i precyzyjnie prowadzić pojazd, nawet gdy przeszkody znajdują się w bliskiej odległości.
Tylna kamera, aktywująca się przy włączonym biegu wstecznym, pokazuje informacje takie jak kamera z przodu oraz wyświetla pozycje przeszkód wykrytych przez czujnik.
Jeżeli Land Cruiser przyspieszy do 12 km/h lub więcej Multi-terrain Monitor pozostanie włączony przez około osiem sekund, a potem się wyłączy. Jeżeli pojazd w tym czasie zwolni do poniżej 12 km/h, wyświetlacz pozostanie włączony. 2.1.2.3.2 Tyre Angle Display
Jako dodatek do pokazywanego przewidywanego toru kół systemu Multi-terrain Monitor, samochód jest wyposażony w system pokazujący kąt skrętu kół (Tyre Angle Display). Po uruchomieniu systemu, na wielofunkcyjnym wyświetlaczu, w czasie rzeczywistym wyświetlane są informacje o kącie skrętu w przedziale 0 do 45 stopni. System ten jest również przydatny przy parkowaniu. 2.1.3 SILNIKI I PRZEKŁADNIE
Pięciodrzwiowe wersje nowej Toyoty Land Cruiser dostępne są w dwóch wersjach silnikowych - 3-litrowy turbodiesel lub 4-litrowy, benzynowy V6, natomiast wersje trzydrzwiowe dostępne są jedynie z 3-litrowym turbodieslem. Benzynowe V6 wyposażony jest w pięciostopniową, automatyczną sekwencyjną skrzynię biegów, a jednostka wysokoprężna może być wyposażona w manualną skrzynię sześciostopniową lub pięciostopniową automatyczną sekwencyjną.
2.1.3.1 3.0 litrowy D-4D
16-zaworowa, czterocylindrowa jednostka DOHC z technologią common rail osiąga moc 173 KM (127 kW) przy 3400 obr./min i maksymalny moment obrotowy 410 Nm w zakresie 1600-2800 obr./min. Rozpędza ona nowego Land Cruisera od 0 do 100 km/h w 11,7 sekund i pozwala osiągnąć maksymalną prędkość 175 km/h (5, A/T)
Wysokoprężny 3,0 litrowy silnik D-4D spełnia normy emisji EURO IV. Emisja CO2 została zredukowana z 224 g/km do najlepszych w klasie 214 g/km (5, A/T). Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 8.1L/100km (5, A/T). Wyniki te osiągnięto również dzięki wysokociśnieniowym wtryskiwaczom nowej generacji o dużej szybkości wtrysku.
Silnik wyposażony jest w dwa wałki równoważące, wbudowane w blok cylindrów i napędzane z układu rozrządu. Wałki równoważące obracają się z prędkością dwukrotnie szybszą od wału korbowego, w przeciwnych do siebie kierunkach i redukują wibracje silnika.
Przy niskim obciążeniu silnika wyłączane jest chłodzenie systemu recyrkulacji spalin (EGR), aby zapobiec nadmiernemu obniżeniu temperatury w komorze spalania. Zapewnia to optymalne działanie systemu EGR przy najniższych możliwych emisjach.
2.1.3.2 4.0 litrowy Dual VVT-i
Ulepszony, lekki, 24-zaworowy, z rozrządem napędzanym łańcuchem, silnik V6 DOHC o pojemności 3956 cm3, osiąga moc 282 KM (297 kW) przy 5600 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 385 Nm przy 5600 obr./min. Jednostka ta rozpędza Land Cruisera od 0 do 100 km/h w 9,2 sekundy i pozwala osiągnąć maksymalną prędkość 180 km/h.
Wysoce wyrafinowana 4,0-litrowa jednostka spełnia normy emisji EURO V. Pomimo wzrostu mocy o 13 %, emisja CO2 została ograniczona o 12%, z 291 do 256 g/km, a zużycie paliwa zostało obniżone o 13 % i wynosi 10,8 l/100 km w cyklu mieszanym.
Zastosowanie układu zmiany faz rozrządu (Dual VVT-i) zarówno dla wałka rozrządu zaworów dolotowych, jak i dla wałka rozrządu zaworów wydechowych znacznie poprawia osiągi silnika. Dual VVT-i pozwala na optymalizację faz otwarcia zaworów dolotowych i wydechowych, co poprawia charakterystykę momentu obrotowego dla niskich i wysokich obrotów silnika, jak również przyczynia się do obniżenia emisji szkodliwych spalin.
Rolkowe dźwigienki zaworowe zostały przystosowane do pracy z rozrządem napędzanym łańcuchem, natomiast hydrauliczne popychacze zaworów pozwalają obniżyć hałaśliwość jednostki napędowej i nie wymagają regulacji luzu zaworów przez cały okres eksploatacji pojazdu.
W silniku wprowadzono również szereg udoskonaleń mechanicznych i w systemach sterowania elektronicznego, które pozwoliły obniżyć obroty biegu jałowego gdy przepustnica jest całkowicie zamknięta, co z kolei zmniejsza zużycie paliwa.
W Land Cruiserze udoskonalono także układ wydechowy. System wtrysku powietrza wtórnego pozwala zredukować emisję szkodliwych produktów spalania do poziomu zgodnego z normami EURO V. 2.1.3.3 Pięciostopniowa Sekwencyjna Automatyczna Skrzynia Biegów
Dostępna dla obu silników, pięciobiegowa sekwencyjna automatyczna skrzynia biegów wyposażona jest w funkcje override, Flex Lock-up Control, inteligentnej zmiany biegów (AI)-SHIFT Control, oraz wskaźnik jazdy ekonomiczniej. Funkcje te zapewniają płynną zmianę przełożenia, niski poziom hałasu oraz oszczędność paliwa zarówno na szosie jak i w terenie.
Sekwencyjny tryb manualny aktywowany jest przez wybranie pozycji 'S' na dźwigni zmiany biegów. Kierowca ogranicza zakres przełożeń, wybierając do którego biegu przekładnia będzie zmieniać biegi. Numer wybranego biegu jest wyświetlany na desce rozdzielczej.
System Flex Lock-up Control zwiększa zakres pracy sprzęgła ryglowego dzięki precyzyjnej kontroli nad poślizgiem przekładni hydrokinetycznej i prowadzi do zmniejszenia zużycia paliwa. Podczas przyspieszania podział mocy pomiędzy część mechaniczną i hydrokinetyczną sprzęgła jest dostosowywany do aktualnych warunków jazdy i istotnie zwiększa efektywność przekazywania mocy. Podczas zwalniania sprzęgło ryglowe pracuje do możliwie najniższych obrotów silnika. Dzięki temu zwiększa się zakres obrotów, w którym dopływ paliwa do silnika jest odcięty, co z kolei zwiększa oszczędność paliwa.
Pięciostopniowa automatyczna sekwencyjna skrzynia biegów jest wyposażona w system inteligentnej zmiany biegów (AI)-SHIFT Control, który dopasowuje momenty zmiany biegów do warunków drogowych i stylu jazdy. Zastosowane rozwiązania poprawiają charakterystykę przekładni, zwłaszcza w warunkach podjazdów oraz zjazdów z wzniesień, odpowiednio zmieniając obroty silnika, przy których następuje redukcja lub zwiększenie biegu. Przy podjeżdżaniu unika się niepotrzebnej zmiany biegu na wyższy, a przy zjeżdżaniu hamowanie silnikiem jest bardziej efektywne.
Wersje nowego Land Cruisera z automatyczną skrzynią biegów są wyposażone we wskaźnik jazdy ekonomicznej, ułatwiający prowadzenie samochodu, gdy kierowcy zależy na oszczędzaniu paliwa. 2.1.3.4 Sześciostopniowa manualna skrzynia biegów
Samochód z 3-litrowym silnikiem D-4D może być także wyposażony w lekką kompaktową, sześciostopniową manualną skrzynię biegów. Przekładnia ta wyposażona jest w układ redukcji przełożenia wyjściowego oraz trój stożkowe synchronizatory, zmniejszające siłę potrzebną do zmiany biegów. Dźwignia zmiany biegów została przesunięta do tyłu na tunelu wału napędowego, dzięki czemu zmiana biegów jest łatwiejsza. Zastosowanie oleju o niskiej lepkości pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa. Manualna skrzynia biegów wyposażona jest także w kontrolkę zmiany biegów stanowiącą część obrotomierza, która zaleca zmianę biegu na wyższy bądź jego redukcję, aby jazda był ekonomiczna.
|