Akcesoria i wyposażenie
australijskiej firmy ARB znajdziesz w ofercie naszego sklepu 4x4.


Tuleje zawieszenia


Bagażniki dachowe

[2009-12-17]
Zespół Toyota Terratrek Competition (TTC) już za kilkanaście dni stanie na starcie Rajdu Dakar 2010.
 

Już tylko 17 dni dzieli załogę TTC od startu w Rajdzie Dakar 2010, który odbędzie się w dniach 1-17 stycznia 2010 roku w Argentynie i Chile. Do udziału w tym najbardziej prestiżowym maratonie offroadowym polski team przygotowywał się cały rok, startując m.in. w rajdach serii Baja i w Silk Way Rally.

-Czekamy w napięciu i z nadzieją na styczniowy start w Buenos Aires – mówi Aleksander Sachanbiński, kierowca i lider teamu Toyota Terratrek Competition. - Cały rok pracowaliśmy na Dakar. Przesiedliśmy się z Land Rovera Tomcata do nowej Toyoty, wzięliśmy udział w prawie wszystkich rajdach z serii Baja, sprawdziliśmy się też na arcytrudnym wyścigu Silk Way, który pod względem trudności bardzo przypominał Dakar. Byliśmy zresztą jedyną polską załogą w tych arcytrudnych zawodach. Poprawiliśmy również logistykę i serwis techniczny, które w trakcie rajdu są równie ważne jak umiejętności i forma kierowcy oraz pilota. Można powiedzieć, że w każdym rajdzie uczyliśmy się nowego auta. Mimo to odnieśliśmy sukces, o jakim nawet nie marzyliśmy na początku tego roku: zajęliśmy czwarte miejsce w Pucharze Europy FIA w klasyfikacji T2. To bardzo dobrze świadczy o Land Cruiserach, w klasie T2 KDJ-120 są to pojazdy naprawdę topowe. Dlatego wydaje mi się, że im dłużej nim będziemy jeździć, tym lepsze wyniki będziemy osiągać. Nasze sukcesy to oczywiście wysiłek całego zespołu i silnego wsparcia technicznego ze strony Toyota Motor Poland.



Toyota Land Cruiser KDJ 120, którą pojedzie na Dakarze duet Sachanbiński - Rabiega, miała swoją polską premierę w maju br. Jest to pierwsza w naszym kraju rajdowa maszyna ze Złotym Paszportem Międzynarodowej Federacji Sportów Motorowych (FIA) w klasie T2 i jedyny Land Cruiser profesjonalnie przygotowany do długodystansowych rajdów offroadowych. Od początku załoga TTC może liczyć na ekspertów z Toyota Motor Poland, którzy służą ogromnym doświadczeniem nabytym podczas pracy z Landcruiserami.

-To dla nas nowe doświadczenie. Po raz pierwszy wspomagamy wiedzą i zapleczem technicznym tej klasy team terenowy. Rajd Dakar stawia przed nami bardzo wysoko umieszczoną poprzeczkę. Dlatego zaangażowaliśmy w proces przygotowawczy naszych najlepszych specjalistów z Akademii Toyoty- podkreśla Robert Mularczyk szefujący działowi PR Toyoty Motor Poland.- Ta współpraca niesie obustronne korzyści: my staramy się przekazać wiedzę zebraną w ciągu wielu lat pracy z modelem Land Cruiser 120 na poziomie Europy i świata, od naszych kolegów z Toyota Terratrek Competition dowiadujemy się natomiast o specyfice pracy poszczególnych podzespołów auta w trakcie przejazdów morderczych pustynnych odcinków specjalnych, gdy samochód poddawany jest maksymalnym obciążeniom.

Pod maską modelu KDJ 120 kryje się czterocylindrowy silnik diesla o mocy 225 KM i skokowej pojemności 3 litrów, który zapewnia odpowiednie osiągi w warunkach terenowych. Podstawową zaletą Toyot jest ich odporność na ekstremalnie trudne warunki. To samochody już seryjnie przystosowane do pokonywania wielu tysięcy kilometrów w terenie. W rajdowej odmianie wyposażone są w podwójne amortyzatory na koło, wzmocnione wszystkie istotne elementy zawieszenia oraz rozbudowany zestaw osłon podwozia. Stały napęd obu osi Torsena pomaga pokonać grząski lub sypki grunt i umożliwia szybka jazdę po szutrach. W Toyocie Land Cruiser KDJ 120 kierowca i pilot mogą czuć się bezpieczni – klatka bezpieczeństwa jest homologowana przez FIA.

-25 listopada Toyota oraz nasz serwisowy MAN zostały załadowane w Hawrze na statek płynący do Argentyny – mówi Piotr Domański, manager teamu TTC. - Odbiór pojazdów zaplanowany jest na 30 i 31 grudnia w Buenos Aires, tam też odbędą się szczegółowe badania techniczne od kątem zgodności Land Cruisera z przepisami obowiązującymi na Dakarze. Sylwestra spędzimy w parku serwisowym, przygotowując samochód do startu, który zaplanowano na 2 stycznia. Dzień wcześniej, w Nowy Rok, w Buenos Aires weźmiemy udział w uroczystości rozpoczęcia rajdu Dakar 2010.

W nadchodzącej edycji Dakaru na rajdowców czeka piętnaście etapów liczących w sumie 9 tys. kilometrów. Organizatorzy rajdu zadbali o to, aby trasa była jak najbardziej zróżnicowana. Załogi rajdowe wyruszą z Buenos Aires na wschód przejeżdżając twardymi trasami Niziny La Platy. Następnie zawodnicy zmierzą się ze stromymi podjazdami i krętymi odcinkami w masywie Andów.

Największe sportowe emocje zapewni trasa wiodąca przez piaszczysto–kamienistą Pustynię Atakama, gdzie wyznaczono więcej odcinków specjalnych niż w ubiegłej edycji Dakaru. Po ponownym przekroczeniu Andów załogi przejadą przez Pampę, by zakończyć wyścig w Buenos Aires. Dakar jest najważniejszą imprezą rajdową, skupiającą uwagę kibiców z całego świata. W tym roku w rajdzie weźmie udział 500 pojazdów, a zmagania sportowe śledzić będzie blisko 250 dziennikarzy. Według szacunków organizatora, na trasie Dakaru pojawi się 3 mln Argentyńczyków i pół miliona kibiców z Chile.

- Trasa Dakaru jest bardzo wymagająca – mówi Arkadiusz Rabiega, pilot. - Na OS-ach napotkamy praktycznie każdy rodzaj nawierzchni: twarde podłoże na nizinach i w górach, kamieniste i wydmowe odcinki na pustyni, bagna i zdradliwy miałki pył. Każda załoga wszystkie inne zawody w ciągu roku traktuje jak trening przed Dakarem, ponieważ na trasie tego rajdu można doświadczyć wszystkiego, co składa się na pomniejsze zawody: droga, warunki atmosferyczne i klimatyczne w terenie, ale także emocje i niespodzianki ze strony sprzętu.

O Toyota Terratrek Competition:

Team rajdowy TTC tworzą: Aleksander Sachanbińskikierowca rajdowy i twórca zespołu, uczestnik m.in. rajdów Drezno-Wrocław 2007 i 2008, Cross Country Rally - Vsetin 2007, Baja Slovakia 2007, Erg Oriental 2008, Dakar 2009 i Italian Baja 2009, Baja Hungaria 2009, Silk Way Rally, Baja Portalegre 2009, Baja Espana 2009 oraz doświadczony pilot Arkadiusz Rabiega, uczestnik Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych 2007 i 2008 (gdzie zdobył dwukrotnie tytuł mistrza w klasie O2), pilot w zawodach Erg Oriental 2008, Dakar 2009 i Italian Baja 2009, Baja Hungaria 2009, Silk Way Rally, Baja Portalegre 2009, Baja Espana 2009. Załogę wspomagają mechanicy: Arkadiusz Święcicki(specjalista elektryk i znawca silników) oraz Rafał Matyszkiewicz (który odpowiada za zawieszenie, systemy hamulcowe i paliwowe). Członkiem TCC jest również Piotr Domański, team manager odpowiadający za logistykę i kontakty z organizatorami rajdów oraz kierowca ciężarówki serwisowej

Duet Sachanbiński – Rabiega jeździ Toyotą Land Cruiserem KDJ 120, dostosowanym do specyfikacji rajdów maratońskich i pustynnych przez Toyota France Competition. Mechanicy towarzyszą rajdowcom w nowocześnie wyposażonej ciężarówce serwisowej MAN TGM 13-280 4X4.

W 2009 r. team TTC odniósł duży sukces, zajmując 4 pozycję w zestawieniu Pucharu Europy FIA.  Duet Sachanbiński – Rabiega startował w br. w kilku zawodach terenowych, m.in.: Italian Baja, Baja España Aragon, Baja Portalegre oraz w wybranych rundach Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych.

We wrześniu br. załoga Toyoty Terratrek Competition wystartowała w należącym do Dakar Series rajdzie Silk Way Rally (Tatarstan, Kazachstan, Turkmenistan). TTC był jedynym teamem z Polski biorącym udział w tym prestiżowym maratonie.

Więcej informacji o TTC: www.terratrek.pl

Toyota Land Cruiser KDJ 120 – specyfikacja techniczna:

  • Silnik - 3.0 D4-D diesel, moc 225 KM,

  • Skrzynia biegów - M/T, 6 biegów,

  • Skrzynia rozdzielcza - reduktor Toyota Torsen,

  • Napęd - stały napęd obu osi z blokadą,

  • Przednia oś z niezależnym zawieszeniem,

  • Tylna sztywna oś z blokadą mechanizmu różnicowego,

  • Stabilizatory z przodu i z tyłu,

  • Podwójne amortyzatory Proflex,

  • Sprężyny Proflex,

  • Układ hamulcowy - dwuobwodowy, wspomagany,

  • Układ kierowniczy - wspomagany hydraulicznie, przekładnia zębata,

  • Koła - opony BFG AT Competition na obręczach aluminiowych Speedline,

  • Rozstaw osi - 110 cali,

  • Pojemność zbiornika paliwa – 350l,

  • Masa własna - 1910 kg,

  • Prędkość maksymalna - ok. 190 km/h,

  • Siedzenia i pasy – Sparco,

  • Kierownica – Oreca,

  • Homologowana klatka bezpieczeństwa,

  • Homologacja T2 FIA.


Dakar 2010 – terminy:


  • Koniec listopada 2009 r.
Odprawa pojazdów w porcie w Hawrze,
  • 30-31 grudnia 2010 r.
Badania kontrolne w Buenos Aires,
  • 1 stycznia 2010 r.
Uroczyste rozpoczęcie rajdu Dakar,
  • 2-16 stycznia 2010 r
Dakar Rally w Argentynie i Chile,
  • 9 stycznia 2010 r.
Dzień odpoczynku w Antofagasta (Chile),
  • 17 stycznia 2010 r.
Uroczyste zakończenie rajdu w Buenos Aires.





<< powrót


KOMENTARZE Tylko zalogowani użytkownicy mogą
rozpoczynać nową dyskusję.






X