Zwycięzcy zakończonego niedawno Rajdu Baja Rosja (25-28.02.10) -
Krzysztof Hołowczyc oraz Jean-Marc Fortin zostali wykluczeni z
klasyfikacji tej imprezy. Zdaniem sędziów powodem wykluczenia była zbyt
duża średnica zwężki w układzie dolotowym silnika Nissana Navary załogi
ORLEN Team.
Podstawą do podjęcia takiej decyzji była opinia
przygotowana przez Departament Techniczny FIA w Genewie. Komisja
stwierdziła, badając element z auta polskiej ekipy, że przesłana przez
sędziów zwężka ma średnicę o pół milimetra większą niż dopuszczona do
użytku średnica 33 mm .
Jean-Marc Fortin, dyrektor zarządzający Overdrive Racing powiedział, iż
czuje się rozczarowany wynikiem pomiarów dokonanych i idącą za tym
decyzją organizatora rajdu. -Tę zwężkę zamówiliśmy tuż przed rajdem Baja Russia, u naszego
wieloletniego dostawcy, w firmie Piret S.A. Rozmawiałem z jej
szefostwem i oni są przekonani, że wykonana przez nich dla nas zwężka
miała właściwy rozmiar. Są absolutnie pewni swojej roboty i zapowiadają
odwołanie od decyzji komisji technicznej FIA. Gdy w trakcie badania
kontrolnego po mecie rajdu Rosjanie rozebrali nasz samochód na czynniki
pierwsze, sprawdzając detal po detalu i zakwestionowali średnicę
zwężki, poprosiłem, żeby wysłali ją do komisji technicznej do Genewy w
celu przeprowadzenia dokładnej ekspertyzy. Byłem absolutnie przekonany,
że badanie w FIA rozwieje wszelkie wątpliwości. Nie mam pojęcia, jak to
możliwe, aby renomowana firma, która dostarcza te elementy dla wielu
rajdowych zespołów, mogła pomylić się o 0,5 mm. Będziemy prosić FIA o
wydanie nam tej zwężki, by poddać ją wnikliwemu badaniu. Tymczasem
odebrano nam zwycięstwo w rajdzie, który ukończyliśmy z miażdżącą wręcz
przewagą nad załogami rosyjskimi. To dla naszego zespołu bardzo przykra
sytuacja, szczególnie, że dotyka ona bezpośrednio Krzysztofa, który
jest wielkim sportowcem i zawsze walczy zgodnie z zasadą fair play.
Krzysztof Hołowczyc: - Ta wiadomość jest dla mnie szalenie
bolesna. Jestem rozgoryczony i niezmiernie zawiedziony. To był bardzo
trudny rajd, który udało nam się przejechać szybko i niemal bezbłędnie.
Wykonałem kawał dobrej szoferskiej roboty, która teraz obrócona została
w niwecz. Decyzja organizatorów zmieniła smak zwycięstwa w gorycz
porażki. Nigdy w swojej wieloletniej karierze nie zniżałem się do
szukania sekund w jakichś nieregulaminowych rozwiązaniach. Jestem
profesjonalistą i współpracuję z profesjonalnymi zespołami, które są
odpowiedzialne za właściwe, zgodne z regulaminem przygotowanie sprzętu.
Mam pełne zaufanie do zespołu Overdrive, który od kilku lat
przygotowuje i obsługuje dla mnie samochody. Nigdy dotąd nie mieliśmy
jakichkolwiek problemów na badaniach kontrolnych. Nie mam pojęcia jak
to się stało, że zwężka w badaniu była o pół milimetra większa od
regulaminowej. To niewiarygodne i zaskakujące.
Zobacz także:
|