|
[2009-11-23] |
20 lat Land Rover Discovery. |
|
LAND ROVER DISCOVERY : HISTORIA cz. I
W połowie lat 80-tych ubiegłego wieku w firmie Land Rover pojawił się pomysł stworzenia “młodszego brata” Range Rovera. Auto takie miało z powodzeniem przejąć segment rynku zwolniony przez ten flagowy model brytyjskiej firmy, stopniowo „kierujący się” w stronę pojazdów wyższej klasy. Projekt ten otrzymał roboczą nazwę “Project Jay”. W luźny sposób odwoływał się on do modelu Range Rover, zakładał jednak stworzenie auta z nową płytą podłogową, mogącego pomieścić do siedmiu osób oraz posiadającego diametralnie inne wnętrze. Projekt został zaaprobowany w sierpniu 1987 roku, a za cel postawiono sobie wprowadzenie auta na rynek w 1989 roku.
W trosce o to, by nowe auto odzwierciedlało aktualne trendy designu, przy opracowywaniu wnętrza samochodu firma Land Rover korzystała z pomocy różnych projektantów, w tym m. in. renomowanego Conrad Design Studio. Zadbano także o zapewnienie ekonomicznej alternatywy dla potężnego silnika V8 – auto dostępne było w różnych wersjach, w tym także z nową jednostką napędową diesel 2,5 l z turbosprężarką, chłodzeniem międzystopniowym (intercoolerem) oraz bezpośrednim wtryskiem paliwa - 200 TDi.
Owoc „Project Jay” – Land Rover Discovery – został zaprezentowany w swojej 3-drzwiowej wersji na targach motoryzacyjnych Frankfurt Motor Show we wrześniu 1989 roku. Wejście na rynek wersji 5-drzwiowej rok później oraz facelifting modelu w marcu 1994 roku pozwoliły Discovery znaleźć miejsce na rynku familijnych samochodów terenowych oraz osiągnąć ogromny sukces.
W 1995 roku po raz pierwszy w historii liczba wyprodukowanych przez Land Rover samochodów przekroczyła 100 tys. Najlepiej sprzedającym się modelem było Discovery. Wprowadzenie na rynek wersji ze znanym z samochodów osobowych Rover czterocylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 2.0 l pozwoliło firmie wyjść na przeciw europejskiej polityce podatkowej, zakładającej ulgi w przypadku aut o pojemności silnika poniżej 2,0 l. Oferta została także wzbogacona o Discovery z jednostką napędową V8 o pojemności 3,9 litra.
c.d.n….
CZY WIESZ, ŻE…
LAND ROVER DISCOVERY BYŁ PIERWSZYM SAMOCHODEM Z NAPĘDEM NA CZTERY KOŁA WYPOSAŻONYM W DWIE PODUSZKI POWIETRZNE?
- 1989 Discovery wchodzi na rynek (wersja 3-drzwiowa)
- 1990 Rozpoczęcie sprzedaży wersji 5-drzwiowej Discovery
- 1994 Facelifting Discovery
- 1994 Discovery wchodzi na rynek w USA
- 1998 Pojawienie się Discovery 2
- 2004 Prezentacja Discovery 3 oraz zdobycie przez niego nagrody Car of the Year magazynu “What Car?”
- 2005 Zdobycie I miejsca w Plebiscycie „najlepsze samochody roku 2005” w kategorii „Samochody terenowe” miesięcznika Auto Motor i Sport w Polsce
- 2006 Zdobycie I miejsca w Plebiscycie „najlepsze samochody roku 2006” w kategorii „Samochody terenowe” miesięcznika Auto Motor i Sport w Polsce
- 2009 Wejście na rynek Discovery 4
20 FAKTÓW Z ŻYCIORYSU LAND ROVER DISCOVERY
Fakt 1
Charakterystyczny design samochodów Discovery wypracowany został przez cztery generacje tych pojazdów.
Lekko podniesiony fragment dachu nowego Discovery 4 jest odniesieniem do klasycznego wzornictwa pierwszych samochodów tego modelu, w których tylna część dachu znajdowała się wyżej by zapewnić dostateczną ilość miejsca pasażerom siedzącym z tyłu.
Fakt 2
W ciągu dziewięciu lat produkcji modelu Discovery pierwszej generacji fabrykę opuściło 392,443 egzemplarzy, czyli średnio produkowano 43,604 egzemplarzy rocznie. W ciągu sześciu lat wyprodukowano 278,570 egzemplarzy drugiej generacji, ze średnią 46,428 egzemplarzy rocznie. Discovery 3 osiągnął liczbę 220,057 samochodów na przestrzeni pięciu lat (średnio 44,011 egzemplarzy rocznie). Po nim przyszła kolej na model roku 2010 - Discovery 4.
Fakt 3
Oszczędność paliwa zawsze była istotna dla projektantów silników diesel w modelach Discovery. System common rail trzeciej generacji pozwala najnowszemu silnikowi TDV6 o pojemności 3,0 litrów zwiększyć oszczędność paliwa o 9,7% w stosunku do poprzedniego silnika o mniejszej pojemności (cykl mieszany). Pionierski system bezpośredniego wtrysku paliwa, który pojawił się w silnikach TDi montowanych w samochodach Discovery pierwszej generacji, miał za zadanie zapewnić możliwie dużą w tej klasie aut oszczędność paliwa. W silnikach diesel TD5, które pojawiły się wraz z drugą generacją Discovery, analogiczne zadanie miało zastosowanie pompowtryskiwaczy (Electronic Unit Injectors).
Fakt 4
Pierwsze, 3-drzwiowe wersje Discovery pojawiły się w 1989 roku. Rok później do produkcji weszła rodzinna, 5-drzwiowa wersja pojazdu, zbudowana na tej samej płycie podłogowej. W czasie projektowania drugiej generacji Discovery stworzona została pełnowymiarowa makieta auta 3-drzwiowego, popyt na rynku wskazywał jednak na to, że to wersja 5-drzwiowa ma przed sobą przyszłość. W związku z tym 3-drzwiowa wersja Discovery 2 nigdy nie weszła do produkcji.
Fakt 5
Zapewnienie doskonałej widoczności dla kierowcy zawsze było jednym z założeń konstrukcyjnych modeli Discovery, także za sprawą wysoko umiejscowionego fotela kierowcy (tzw. „command driving”). W modelu Discovery 4 w czasie wykonywania manewrów kierowca widzi każdy, najmniejszy nawet, element auta – wszystko za sprawą systemu pięciu kamer. Obrazy z nich przesyłane są do zamontowanego w desce rozdzielczej ekranu i mogą działać przy prędkości do ok. 18 km/h.
c.d.n.
|
<< powrót |
|
|