Już
tylko 17 dni dzieli załogę TTC od startu w Rajdzie Dakar 2010,
który odbędzie się w dniach 1-17 stycznia 2010 roku w Argentynie i
Chile. Do udziału w tym najbardziej prestiżowym maratonie
offroadowym polski team przygotowywał się cały rok, startując
m.in. w rajdach serii Baja i w Silk Way Rally.
-Czekamy
w napięciu i z nadzieją na styczniowy start w Buenos Aires –
mówi Aleksander
Sachanbiński, kierowca
i lider teamu Toyota Terratrek Competition.
- Cały
rok pracowaliśmy na Dakar. Przesiedliśmy
się z Land Rovera Tomcata do nowej Toyoty, wzięliśmy udział w
prawie wszystkich rajdach z serii Baja, sprawdziliśmy się też na
arcytrudnym wyścigu Silk Way, który pod względem trudności bardzo
przypominał Dakar. Byliśmy zresztą jedyną polską załogą w tych
arcytrudnych zawodach. Poprawiliśmy również logistykę i serwis
techniczny, które w trakcie rajdu są równie ważne jak
umiejętności i forma kierowcy oraz pilota. Można powiedzieć, że
w każdym rajdzie uczyliśmy się nowego auta. Mimo to odnieśliśmy
sukces, o jakim nawet nie marzyliśmy na początku tego roku:
zajęliśmy czwarte miejsce w Pucharze Europy FIA w klasyfikacji T2.
To bardzo dobrze świadczy o Land Cruiserach, w klasie T2 KDJ-120 są
to pojazdy naprawdę topowe. Dlatego wydaje mi się, że im dłużej
nim będziemy jeździć, tym lepsze wyniki będziemy osiągać. Nasze
sukcesy to oczywiście wysiłek całego zespołu i silnego wsparcia
technicznego ze strony Toyota Motor Poland.
Toyota
Land Cruiser KDJ 120, którą pojedzie na Dakarze duet Sachanbiński
- Rabiega, miała swoją polską premierę w maju br. Jest to
pierwsza w naszym kraju rajdowa maszyna ze Złotym Paszportem
Międzynarodowej Federacji Sportów Motorowych (FIA) w klasie T2 i
jedyny Land Cruiser profesjonalnie przygotowany do długodystansowych
rajdów offroadowych. Od początku załoga TTC może liczyć na
ekspertów z Toyota Motor Poland, którzy służą ogromnym
doświadczeniem nabytym podczas pracy z Landcruiserami.
-To dla
nas nowe doświadczenie. Po raz pierwszy wspomagamy wiedzą i
zapleczem technicznym tej klasy team terenowy. Rajd Dakar stawia
przed nami bardzo wysoko umieszczoną poprzeczkę. Dlatego
zaangażowaliśmy w proces przygotowawczy naszych najlepszych
specjalistów z Akademii Toyoty- podkreśla Robert
Mularczyk szefujący działowi PR Toyoty
Motor Poland.- Ta
współpraca niesie obustronne korzyści: my staramy się przekazać
wiedzę zebraną w ciągu wielu lat pracy z modelem Land Cruiser 120
na poziomie Europy i świata, od naszych kolegów z Toyota Terratrek
Competition dowiadujemy się natomiast o specyfice pracy
poszczególnych podzespołów auta w trakcie przejazdów morderczych
pustynnych odcinków specjalnych, gdy samochód poddawany jest
maksymalnym obciążeniom.
Pod
maską modelu KDJ 120 kryje się czterocylindrowy silnik diesla o
mocy 225 KM i skokowej pojemności 3 litrów, który zapewnia
odpowiednie osiągi w warunkach terenowych. Podstawową zaletą Toyot
jest ich odporność na ekstremalnie trudne warunki. To samochody już
seryjnie przystosowane do pokonywania wielu tysięcy kilometrów w
terenie. W rajdowej odmianie wyposażone są w podwójne
amortyzatory na koło, wzmocnione wszystkie istotne elementy
zawieszenia oraz rozbudowany zestaw osłon podwozia. Stały napęd
obu osi Torsena pomaga pokonać grząski lub sypki grunt i umożliwia
szybka jazdę po szutrach. W Toyocie Land Cruiser KDJ 120 kierowca i
pilot mogą czuć się bezpieczni – klatka bezpieczeństwa jest
homologowana przez FIA.
-25
listopada Toyota oraz nasz serwisowy MAN zostały załadowane w
Hawrze na statek płynący do Argentyny – mówi Piotr
Domański,
manager teamu TTC. - Odbiór
pojazdów zaplanowany jest na 30 i 31 grudnia w Buenos Aires, tam też
odbędą się szczegółowe badania techniczne od kątem zgodności
Land Cruisera z przepisami obowiązującymi na Dakarze. Sylwestra
spędzimy w parku serwisowym, przygotowując samochód do startu,
który zaplanowano na 2 stycznia. Dzień wcześniej, w Nowy Rok, w
Buenos Aires weźmiemy udział w uroczystości rozpoczęcia rajdu
Dakar 2010.
W
nadchodzącej edycji Dakaru na rajdowców czeka piętnaście etapów
liczących w sumie 9 tys. kilometrów. Organizatorzy rajdu zadbali o
to, aby trasa była jak najbardziej zróżnicowana. Załogi rajdowe
wyruszą z Buenos Aires na wschód przejeżdżając twardymi trasami
Niziny La Platy. Następnie zawodnicy zmierzą się ze stromymi
podjazdami i krętymi odcinkami w masywie Andów.
Największe
sportowe emocje zapewni trasa wiodąca przez piaszczysto–kamienistą
Pustynię Atakama, gdzie wyznaczono więcej odcinków specjalnych niż
w ubiegłej edycji Dakaru. Po ponownym przekroczeniu Andów załogi
przejadą przez Pampę, by zakończyć wyścig w Buenos Aires. Dakar
jest najważniejszą imprezą rajdową, skupiającą uwagę kibiców
z całego świata. W tym roku w rajdzie weźmie udział 500 pojazdów,
a zmagania sportowe śledzić będzie blisko 250 dziennikarzy. Według
szacunków organizatora, na trasie Dakaru pojawi się 3 mln
Argentyńczyków i pół miliona kibiców z Chile.
-
Trasa Dakaru jest bardzo wymagająca – mówi Arkadiusz
Rabiega,
pilot. -
Na OS-ach napotkamy praktycznie każdy rodzaj nawierzchni: twarde
podłoże na nizinach i w górach, kamieniste i wydmowe odcinki na
pustyni, bagna i zdradliwy miałki pył. Każda załoga wszystkie
inne zawody w ciągu roku traktuje jak trening przed Dakarem,
ponieważ na trasie tego rajdu można doświadczyć wszystkiego, co
składa się na pomniejsze zawody: droga, warunki atmosferyczne i
klimatyczne w terenie, ale także emocje i niespodzianki ze strony
sprzętu.
O
Toyota Terratrek Competition:
Team
rajdowy TTC tworzą: Aleksander
Sachanbiński– kierowca
rajdowy i twórca zespołu, uczestnik m.in. rajdów Drezno-Wrocław 2007 i
2008, Cross Country Rally - Vsetin 2007, Baja Slovakia 2007, Erg
Oriental 2008, Dakar 2009 i Italian Baja 2009, Baja Hungaria 2009,
Silk Way Rally, Baja Portalegre 2009, Baja Espana 2009 oraz
doświadczony pilot Arkadiusz
Rabiega,
uczestnik Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych 2007 i
2008 (gdzie zdobył dwukrotnie tytuł mistrza w klasie O2), pilot w
zawodach Erg Oriental 2008, Dakar 2009 i Italian Baja 2009, Baja
Hungaria 2009, Silk Way Rally, Baja Portalegre 2009, Baja Espana
2009. Załogę wspomagają mechanicy:
Arkadiusz Święcicki(specjalista elektryk i znawca silników) oraz Rafał
Matyszkiewicz (który odpowiada za zawieszenie, systemy hamulcowe i paliwowe).
Członkiem TCC jest również Piotr
Domański, team manager odpowiadający za logistykę i kontakty z organizatorami rajdów
oraz kierowca ciężarówki serwisowej
Duet
Sachanbiński – Rabiega jeździ Toyotą Land Cruiserem KDJ 120,
dostosowanym do specyfikacji rajdów maratońskich i pustynnych przez
Toyota France Competition. Mechanicy towarzyszą rajdowcom w
nowocześnie wyposażonej ciężarówce serwisowej MAN TGM 13-280
4X4.
W
2009 r. team TTC odniósł duży sukces, zajmując 4 pozycję w
zestawieniu Pucharu Europy FIA. Duet
Sachanbiński – Rabiega startował
w br. w kilku zawodach terenowych, m.in.: Italian Baja, Baja España
Aragon, Baja Portalegre oraz w wybranych rundach Rajdowych Mistrzostw
Polski Samochodów Terenowych.
We
wrześniu br. załoga Toyoty Terratrek Competition wystartowała w
należącym do Dakar Series rajdzie Silk Way Rally (Tatarstan,
Kazachstan, Turkmenistan). TTC był jedynym teamem z Polski biorącym
udział w tym prestiżowym maratonie.
Więcej
informacji o TTC: www.terratrek.pl
Toyota
Land Cruiser KDJ 120 – specyfikacja techniczna:
-
Silnik
- 3.0 D4-D diesel, moc 225 KM,
-
Skrzynia
biegów - M/T, 6 biegów,
-
Skrzynia
rozdzielcza - reduktor Toyota Torsen,
-
Napęd
- stały napęd obu osi z blokadą,
-
Przednia
oś z niezależnym zawieszeniem,
-
Tylna
sztywna oś z blokadą mechanizmu różnicowego,
-
Stabilizatory
z przodu i z tyłu,
-
Podwójne
amortyzatory Proflex,
-
Sprężyny
Proflex,
-
Układ
hamulcowy - dwuobwodowy, wspomagany,
|
-
Układ
kierowniczy - wspomagany hydraulicznie, przekładnia zębata,
-
Koła
- opony BFG AT Competition na obręczach aluminiowych Speedline,
-
Rozstaw
osi - 110 cali,
-
Pojemność
zbiornika paliwa – 350l,
-
Masa
własna - 1910 kg,
-
Prędkość
maksymalna - ok. 190 km/h,
-
Siedzenia
i pasy – Sparco,
-
Kierownica
– Oreca,
-
Homologowana
klatka bezpieczeństwa,
-
Homologacja T2
FIA.
|
Dakar 2010 –
terminy: |
|
|
Odprawa pojazdów w
porcie w Hawrze, |
|
Badania kontrolne w
Buenos Aires, |
|
Uroczyste
rozpoczęcie rajdu Dakar, |
|
Dakar Rally w
Argentynie i Chile, |
|
Dzień odpoczynku w
Antofagasta (Chile), |
|
Uroczyste
zakończenie rajdu w Buenos Aires. |
|