Akcesoria i wyposażenie
australijskiej firmy ARB znajdziesz w ofercie naszego sklepu 4x4.


Tuleje zawieszenia


Bagażniki dachowe

[2010-06-07]
RANGE ROVER - ikona motoryzacji - kończy 40 lat!
 

Range Rover - Ikona motoryzacji - kończy 40 lat

  • 17 czerwca 2010 Range Rover obchodzi swoje 40 urodziny

  • Range Rover był pierwszym na świecie luksusowym samochodem z napędem 4x4 o pełnych możliwościach terenowych

  • Jak dotąd pojawiły się trzy generacje Range Rovera: oryginalna (Classic) w roku 1970, druga generacja (P38a) w roku 1994 i trzecia generacja (L322) w roku 2001

  • Samochody drugiej linii modelowej – Range Rover Sport – wypuszczonej na rynek w roku 2005, były w 2007 roku najlepiej sprzedającymi się modelami Land Rovera na całym świecie

  • Trzecia linia modelowa zostanie przedstawiona publiczności na Paryskiej Wystawie Motoryzacyjnej w roku 2010.

Land Rover posiada unikalną historię innowacji produktów. Ale, z historycznego punktu widzenia, Range Rover pozostaje prawdopodobnie najważniejszym samochodem, jaki kiedykolwiek wypuściliśmy na rynek. Jest on jednym z najważniejszych pojazdów w historii motoryzacji.”

Phil Popham, Dyrektor Zarządzający firmy Land Rover.

INFORMACJE OGÓLNE

17 czerwca 2010 Range Rover obchodzi swoje 40 urodziny. Będący jednym z najważniejszych pojazdów w historii motoryzacji Range Rover był pierwszym na świecie samochodem, który tak samo dobrze sprawował się na szosie, jak i w terenie. Był pierwszym na świecie luksusowym samochodem z napędem 4x4 o pełnych możliwościach terenowych. Był również kamieniem milowym w pracach rozwojowych nad samochodami typu SUV (samochód użytkowo-sportowy).

Jak dotąd pojawiły się trzy generacje Range Rover’a. Generacja oryginalna, znana jako Classic, weszła do sprzedaży w roku 1970 i była produkowana (z licznymi udoskonaleniami i w bardzo wielu wariantach) przez ponad 25 lat.

Samochód drugiej generacji, znany jako P38a, wszedł do sprzedaży w roku 1994, a w roku 2004 został zastąpiony przez obecny model. Trwający sukces Range Rovera sprawił, że i inni producenci samochodów luksusowych weszli na przeżywający boom rynek luksusowych SUV’ów. Najnowsza wersja cieszy się wyższą sprzedażą roczną, niż poprzednie modele i jest niezmienne popularna na całym świecie. Sprzedawany od Londynu po Los Angeles, od Sydney po Szanghaj, od Turynu po Tokio, Range Rover pozostaje ostatecznym wyborem klienta poszukującego luksusowego SUVa.

Range Rover to tak naprawdę cztery samochody w jednym” - mówi dyrektor zarządzający firmy Land Rover, Phil Popham. „To luksusowy samochód do codziennego użytku, pojazd rekreacyjny, który porusza się wszędzie: po autostradach i bezdrożach całego świata, samochód o wysokich osiągach do dalekich podróży i roboczy pojazd terenowy."

Range Rover zawsze przemawiał do zróżnicowanych grup klientów: od książąt po polityków, od gwiazd rocka po alpinistów, od piłkarzy po farmerów.

Druga linia modelowa – Range Rover Sport – wypuszczona na rynek w roku 2005, była przeznaczona dla klientów bardziej zorientowanych na osiągi sportowe i skoncentrowana na potrzebach kierowcy. Odniosła wielki sukces, a w roku 2007 była najlepiej sprzedającym się samochodem Land Rovera na świecie.

W dalszym okresie 2010 roku do rodziny Range Rover dołączy kolejny członek, poszerzając ofertę do trzech linii modelowych. Nowy samochód będzie mniejszy, lżejszy i mniej paliwożerny, co doskonale komponuje się z odpowiedzialnym podejściem marki Range Rover do środowiska naturalnego. Samochód ten nie będzie jednak ani trochę mniej luksusowy i wyjątkowy, niż pozostałe modele Range Rovera.

Krótka Historia

  • 1966 Rozpoczęcie prac nad pierwszym prototypem Range Rovera, znanym jako „100-inch station wagon

  • 1970 Oryginalny dwudrzwiowy Range Rover – znany jako Classic – wchodzi do sprzedaży

  • 1971 Range Rover otrzymuje nagrodę RAC Dewar za wyróżniające się osiągnięcia techniczne

  • 1972 Range Rover jest pierwszym pojazdem, który pokonuje obszar Darien Gap podczas trans-amerykańskiej ekspedycji Armii Brytyjskiej

  • 1974 Range Rover pokonuje Saharę z zachodu na wschód w 100-dniowej ekspedycji o trasie 7.500 mil

  • 1977 Zmodyfikowany Range Rover zwycięża w klasie samochodów 4x4 w Maratonie Londyn-Sydney – wyczerpującym rajdzie na dystansie 30 tysięcy kilometrów (najdłuższym wyścigu na czas w historii)

  • 1979 Specjalnie zmodyfikowany Range Rover zwycięża w pierwszym rajdzie Paryż-Dakar (Range Rover zwycięża ponownie w roku 1981)

  • 1981 Pierwszy seryjny czterodrzwiowy Range Rover pojawia się obok pierwszego seryjnego Range Rovera limitowanej edycji „In Vogue”

  • 1982 Do oferty Range Rovera wchodzi wersja z automatyczną skrzynią biegów

  • 1983 Do oferty wchodzi Range Rover z 5-stopniową manualną skrzynia biegów

  • 1985 Range Rover „Bullet” z silnikiem wysokoprężnym bije 27 rekordów prędkości, w tym rekord jazdy 24-godzinnej ze średnią prędkością powyżej 100 mil na godzinę w klasie dieslowskiej

  • 1987 Inauguracja rynkowa Range Rovera w Ameryce Północnej

  • 1989 Range Rover jest pierwszym na świecie samochodem z napędem 4x4 wyposażonym w układ przeciwblokujący hamulców ABS

  • 1990 Na rynku pojawia się bardziej sportowa, limitowana wersja Range Rovera Limited Edition CSK – na cześć założyciela firmy Charlesa Spencera Kinga

  • 1992 Range Rover Classic jest pierwszym na świecie samochodem z napędem 4x4 wyposażonym w elektroniczny układ kontroli trakcji (ETC)

  • 1992 Na rynek wchodzi model o długim rozstawie osi Long-wheelbase LSE (w USA znany jako County LWB)

  • 1992 Wprowadzone zostaje automatyczne zawieszenia pneumatyczne – pierwsze rozwiązanie tego typu w samochodach z napędem 4x4

  • 1994 Do sprzedaży wchodzi Range Rover drugiej generacji (P38a)

  • 1996 Zakończenie produkcji modelu Range Rover Classic (ogółem sprzedano 317.615 egzemplarzy)

  • 1999 Limitowana wersja Limited Edition Range Rover Linley pojawia się na wystawie motoryzacyjnej w Londynie

  • 2001 Na rynek wchodzi całkowicie nowy model Range Rovera (L322)

  • 2002 Z fabryki w Sollihul wyjeżdża półmilionowy egzemplarz Range Rovera

  • 2005 Na rynek zostaje wypuszczona druga linia modelowa - Land Rover Sport

  • 2006 Wprowadzony zostaje system Terrain Response i wersja z silnikiem Diesla TDV8

  • 2009 Range Rover dostępny z całkowicie nowymi silnikami benzynowymi LR-V8 5.0 i 5.0 supercharged (z doładowaniem mechanicznym) i udoskonaleniami technologicznymi

  • 2010 Range Rover obchodzi 40 rocznicę powstania

  • 2010 Na Paryskiej Wystawie Motoryzacyjnej przedstawiony zostanie całkowicie nowy, kompaktowy Range Rover.

HISTORIA w szczegółach:

Źródłem inspiracji dla tworzenia nowego samochodu był szef działu projektów technicznych nowych samochodów Rover. Charles Spencer 'Spen' King pracował głównie nad samochodami Rover, nie nad Land Roverem, który był produkowany przez dział samochodów terenowych firmy Rover. Ale King miał Land Rovera we krwi. Jego wujami byli bracia Wilks – Spencer i Maurice – którzy razem założyli firmę Land Rover w roku 1948.

Idea polegała na połączeniu komfortu i możliwości szosowych samochodu osobowego Rover z możliwościami terenowymi Land Rovera” – mówi King. „Nikt inny tego wtedy nie robił. Wydawało się, że warto spróbować - Land Rover potrzebował nowego produktu.

Rosnący rynek samochodów rekreacyjnych z napędem 4x4

W połowie lat 1960-tych, inżynierowie firmy Rover odwiedzili Amerykę, aby zorientować się, jak można podnieść sprzedaż samochodów firmy w USA. Tamtejsi dealerzy potwierdzili, że rynek samochodów rekreacyjnych z napędem 4x4 rośnie. Te samochody przemawiały do klientów podróżujących z przyczepą kempingową oraz wiodących życie na łonie natury, ale potrzebujących również pojazdu sprawnie poruszającego się po autostradach i w mieście.

Było wtedy kilka samochodów o dużej pojemności, wszystkie amerykańskie. Jeep Wagoneer, Ford Bronco oraz International Harvester Scout były przestronnymi, łatwymi w prowadzeniu samochodami typu station wagon (obszerne półciężarówki z nadwoziem kombi) z napędem na cztery koła zapewniającym pewien potencjał terenowy i potężnymi silnikami oferującymi rozsądne osiągi szosowe. W Europie nie było takiego samochodu. Inżynierowie Land Rovera poddali te amerykańskie samochody ocenie. Oferowały one interesujące połączenie możliwości. Ale w trudnym terenie nie mogły się równać Land Roverowi, a na twardej drodze nie oferowały komfortu i kultury jazdy samochodu osobowego.

Range Rover okazał się całkiem innym pojazdem. Celem było stworzenie samochodu terenowego oferującego komfort i możliwości szosowe samochodu osobowego. Naprawdę wierzyłem wtedy, że można zaoferować komfort znacznie większy, niż w Land Roverze, bez poświęcania jego możliwości terenowych", mówi King. „I wtedy pojawił się silnik V8 [zakupiony przez firmę Rover od General Motors]. Złożyliśmy części układanki w jedną całość - nikt nas nie powstrzymywał. Nasi amerykańscy importerzy informowali nas również, że rynek samochodów 4x4 będzie wielki."

Firma Land Rover wypuściła model Range Rover w Ameryce Północnej dopiero po 17 latach (w roku 1987), co było spowodowane początkowym sukcesem modelu w Europie. „Wejście na rynek amerykański po prostu nie było wtedy sprawą pilną. Obowiązujące tylko w USA nowe przepisy dotyczące bezpieczeństwa i emisji wymagałyby zbyt kosztownych prac inżynieryjnych” – dodaje King.

Model „100-inch station wagon”

Prace nad pierwszym prototypem Range Rovera, znanym wtedy jako '100-inch station wagon', rozpoczęły się w roku 1966. „Miał on być wysokiej klasy pojazdem rekreacyjnym, nie zaś prawdziwym samochodem luksusowym" mówi były inżynier projektu, Geof Miller. „Miał być również wyjątkowy pod względem technicznym. Spen był przekonany, że z przodu i z tyłu, nasz pojazd musi mieć sprężyny śrubowe, takie jak w samochodzie osobowym, zapewniające komfort podczas jazdy szosowej – a żaden inny samochód terenowy nie miał takich sprężyn. Potrzebował on również zawieszenia o bardzo długim skoku do wydajnego pokonywania terenu." Do nowinek technicznych należało też aluminiowe nadwozie (takie jak w Land Roverze), w całości aluminiowy silnik i hamulce tarczowe we wszystkich kołach.

W tamtym czasie Land Rover cieszył się rekordową popularnością. Wielu pracowników firmy Land Rover wątpiło w potrzebę produkowania takiego samochodu i kwestionowało zapotrzebowanie na niego. Należał do nich główny inżynier Land Rovera, Tom Barton, były inżynier kolejowy pełniący kluczową rolę w pracach rozwojowych nad pierwszym Land Roverem. Niezmiennie utrzymywał on, że najlepszym systemem zawieszenia dla pojazdu terenowego są resory piórowe, wykorzystywane przez niemal wszystkie ówczesne samochody z napędem 4x4 (kilka dużych amerykańskich samochodów z napędem 4x4 miało sprężyny śrubowe z przodu). Fakt, że siłą napędową idei nowego Range Rovera był dział samochodów osobowych firmy Rover, a nie dział Land Rover 4x4, sprawił, że Barton wraz z szeregiem twardogłowych z Land Rovera oddalili się od niej jeszcze bardziej.

Land Rover w cenie osobowego Rovera”

Martwili się również handlowcy Land Rovera. „Jak można sprzedawać Land Rovera w cenie osobowego Rovera 2000? Właśnie takie mieli zmartwienie”, mówi Geoff Miller. „Nie wiedzieli dokładnie, jaki to był samochód, ani do kogo będzie on przemawiać. Nowy typ samochodu zawsze stanowi wyzwanie.”

Wg Spena Kinga klientami docelowymi byli „wyżsi oficerowie armii, kierownicy budów, bogaci farmerzy i tym podobni.” Ten samochód przemawiał nie tylko do tej grupy klientów, ale do wielu innych. „Mówiąc szczerze, przemawiał on do najróżniejszych grup, których nie braliśmy wcześniej pod uwagę”, dodaje Miller.

Przed wprowadzeniem samochodu do produkcji seryjnej w fabryce Solihull zbudowano zaledwie 10 prototypów. Wczesne prototypy nosiły emblemat „Velar” odnoszący się zarówno do hiszpańskiego „velar” (chronić, strzec), jak i do włoskiego „velare” (przykrywać, zasłaniać). Samą nazwę „Range Rover” stworzył stylista Tony Pool. Inne nazwy modelu, m. in. Panther i Leopard, zostały odrzucone.

Cztery samochody w jednym”

Range Rover został zaprezentowany w światowych mediach 17 czerwca 1970 roku (inauguracja prasowa obejmująca testy terenowe w kopalni cyny odbyła się w Kornwalii, w pobliżu miejscowości St Agnes). Pierwszy folder reklamowy Range Rovera mówił o „najwszechstronniejszym samochodzie na świecie” i „połączeniu komfortu osobowego Rovera z wytrzymałością i mobilnością Land Rovera z napędem na cztery koła”.

Range Rover to tak naprawdę cztery samochody w jednym” mówi dyrektor zarządzający firmy Land Rover, Phil Popham. „To luksusowy samochód do codziennego użytku, pojazd rekreacyjny, który porusza się wszędzie: po autostradach i bezdrożach całego świata, samochód o wysokich osiągach do dalekich podróży i roboczy pojazd terenowy."

To wszystko było w zasięgu Range Rovera. Żaden inny samochód na świecie nie oferował nawet w przybliżeniu takiego połączenia możliwości.

Grupa docelowa również została precyzyjnie wskazana podczas inauguracji samochodu. Według folderu, byli to: „Ludzie biznesu, zawodowcy, których ciągnie wielka przygoda, pragnący celowo zbudowanego samochodu zamiast zaadaptowanego „wynalazku”, potrzebujący prawdziwego pojazdu terenowego, a nie kompromisu.”

Samochód na wszystkie pory roku

W pakiecie prasowym samochód nosił nazwę Range Rover Station Wagon (chociaż określenie Station Wagon szybko porzucono). Miało on „czuć się równie dobrze na ranczo w Teksasie, jak na pasie szybkiego ruchu europejskiej autostrady.” Nazywano go również samochodem „na wszystkie pory roku” – i ten chwytliwy slogan do niego przylgnął.

Wczesne materiały marketingowe podkreślały znakomite przystosowanie samochodu do holowania: „Przyczepa towarowa, przyczepa kempingowa, przyczepa do transportu koni czy laweta z łodzią? Podłączaj i ruszaj w drogę! Range Rover to mocarny pojazd, który z łatwością poradzi sobie ze wszystkimi napięciami i naprężeniami, wątpliwościami i zmartwieniami związanymi z holowaniem.” Podkreślano też możliwości szosowe samochodu, unikalne wśród pojazdów z napędem 4x4: „na drogach głównych i autostradach Range Rover może poruszać się ze stałą prędkością do 90 mil na godzinę.”

Dużo mówiono też o jego zdolności do „pokonywania trudnego terenu w luksusie”: „trzeba na własnej skórze doświadczyć dreszczyku, jakiego dostarcza zjechanie z drogi prosto na wyboiste pole bez zmniejszenia prędkości i przy niewielkiej zmianie charakterystyki jezdnej samochodu, aby zdać sobie sprawę, że Range Rover jest samochodem bardzo wyjątkowym.”

Roger Crathorne, późniejszy szef programu Land Rover Experience, był inżynierem uczestniczącym w pracach rozwojowych nad pierwszym modelem Range Rovera. „Pamiętam moją pierwszą jazdę prototypem na torze testowym MIRA w Anglii”. To by wspaniałe przeżycie. Pamiętam, że wyciągnąłem na torze 100 mil na godzinę. I pomyślałem sobie: „Ten pojazd jest nadzwyczajny – to wygodny, szybki, znakomity i przestronny samochód turystyczny.” Podobne wrażenie robiły jego możliwości terenowe – znacznie lepsze od możliwości jakiegokolwiek ówczesnego Land Rovera. A to z powodu artykulacji osi wynikającej z zastosowania sprężyn śrubowych. Skok zawieszenia był dwukrotnie większy, niż w normalnym Land Roverze, przez co Range Rover był bardziej komfortowy i miał większą zdolność pokonywania wyboistego trenu.

Pierwszy na świecie luksusowy samochód terenowy

Range Rover był pierwszym na świecie luksusowym samochodem o pełnych możliwościach terenowych. Ale, chociaż pierwszy Range Rover charakteryzował się luksusową charakterystyką jezdną samochodu osobowego i osiągami sedana z górnej półki, to z pewnością nie był wykończony jak samochód luksusowy. Otrzymał takie wykończenie kilka lat później.

Pierwszy Range Rover był samochodem o stosunkowo spartańskim wnętrzu, z winylową tapicerka foteli i winylowymi podkładkami podłogowymi, które łatwo było umyć przy użyciu węża ogrodowego. We wnętrzu nie było drewna, skóry ani nawet dywaników. „Z pewnością nie był to samochód luksusowy, przynajmniej na początku”, mówi Spen King. „Pod wieloma względami był on dość mocno podstawowy”.

Geof Miller dodaje: Proste, „podstawowe” wnętrze było ukłonem dla ludzi z Land Rovera (w przeciwieństwie do inżynierów z działu samochodów osobowych Rover), którzy chcieli, aby można je było myć wodą z węża. Sprzedaż była znakomita. Niemal natychmiast pojawiła się oferta czarnorynkowa, ponieważ popyt przewyższył podaż. Ale wiedzieliśmy, że tamto wnętrze było zbyt podstawowe. Niemal natychmiast podjęto działania mające na celu podniesienie specyfikacji samochodu, w tym ulepszenie jego wykończenia. Dość szybko pojawiły się dywaniki. Najpierw na tunelu wału napędowego, gdzie dodatkową korzyścią było przytłumienie hałasu układu napędowego. Strefa bagażnika – w prototypach były tam gołe blachy – została wkrótce pokryta tapicerką obejmującą również pokrywę schowka na narzędzia. Częściowo było to spowodowane informacjami napływającymi z Pałacu Buckingham. Narzędzia w bagażniku nie były wcześniej osłonięte i ktoś z Pałacu zauważył, że corgi z królewskiej psiarni mogłyby się o nie skaleczyć.”

Tylko dwoje drzwi

Oryginalny Range Rover miał tylko dwoje drzwi. Nie było też opcji automatycznej skrzyni biegów, choć jeden z wczesnych prototypów bazujących na modelu Land Rover posiadał trzystopniową skrzynię automatyczną Borg Warner. Geof Miller pozostał przy projekcie Range Rover po jego inauguracji rynkowej i szybko stwierdził, że konieczne jest nadwozie czterodrzwiowe. Osiemnaście miesięcy po wejściu modelu na rynek zbudowano prototyp w wersji czterodrzwiowej z klapą bagażnika. Jednak kierownictwo odstawiło go do lamusa. Seryjny model czterodrzwiowy wypuszczono na rynek dopiero w roku 1981. Automatyczna skrzynia biegów weszła do oferty, jako opcja w roku 1982. A oba te elementy były konieczne, aby samochód mógł odnieść sukces w USA, gdzie jego sprzedaż rozpoczęła się w roku 1987.

Model Classic – 25 lat w sprzedaży

Pierwszy Range Rover tak bardzo wyprzedzał swoje czasy, że pozostał w produkcji - i sprzedawał się dobrze - przez ponad 25 lat. Początkowo, w latach 70-tych, samochód zmieniał się bardzo nieznacznie. Było to ponure dziesięciolecie dla brytyjskiego przemysłu motoryzacyjnego: tydzień roboczy miał tylko trzy dni, a sytuacja polityczna była niespokojna. Pieniędzy na prace badawczo-rozwojowe było niewiele, ale przecież Range Rover sprzedawał się dobrze. Po co zmieniać coś dobrego? Pozbawiony gotówki koncern British Leyland, ówczesny właściciel Land Rovera, wydawał pieniądze przeznaczone na rozwój produktu na inne cele.

W latach 80-tych tempo prac rozwojowych wzrosło, a wysiłki nastawione były głównie na podniesienie poziomu luksusu oferowanego przez samochód. Wykończenie kabiny było regularnie udoskonalane, a dzięki dywanikom, skórze, tapicerce i elementom drewnianym Range Rover – jako pierwszy samochód z napędem 4x4 stał się prawdziwą alternatywą dla luksusowych samochodów osobowych.

3,5-litrowy aluminiowy silnik V8 powiększono w roku 1989 do 3,9 litra, a w 1992 do 4,2 litra, co podniosło jego osiągi i kulturę pracy. Trzystopniowa automatyczna skrzynia biegów Chryslera – dostępna po raz pierwszy w roku 1982 – została w 1985 zastąpiona przez płynniej i wydajniej działającą czterostopniową skrzynię ZF, dzięki której samochód stał się jeszcze bardziej atrakcyjny.

Wersja o długim rozstawie osi – LSE – z elektronicznym zawieszeniem o regulowanej wysokości, weszła na rynek w roku 1992, na kilka lat przed inauguracją następnego modelu Range Rovera. Elektroniczne zawieszenie było również dostępne opcjonalnie w standardowym modelu o 100-calowym rozstawie osi.

Range Rover drugiej generacji - P38a

Kolejna generacja Range Rovera – obecnie często nazywana „P38a” (ponieważ została ona opracowana w budynku 38A kompleksu fabrycznego w Solihull) – oferowała wyższy poziom luksusu, możliwości szosowych i wszechstronności w terenie. Z godnie z materiałami prasowymi, konstrukcja ta była owocem ewolucji „zachowującym wiele kluczowych cech projektowych modelu Classic". Obfitość okładzin z drewna orzechowego i skórzanych obić tapicerskich podkreślała luksusowe referencje samochodu i jego dążenie do przyciągnięcia klientów poszukujących konwencjonalnych samochodów luksusowych.

Oferta silnikowa obejmowała 2,5-litrowy 6-cylindrowy turbodiesel BMW oraz 3,9 i 4,6-litrową wersję aluminiowego benzynowego Rovera V8, zapewniając znacznie lepsze osiągi od wysokoprężnej jednostki w modelu Classic. Samochód z silnikiem 4,6 litra rozwijał prędkość maksymalną 125 mil na godzinę i przyspieszał od 0-60 mil na godzinę w 9,3 sekundy, co czyni go jak dotąd najszybszym seryjnym Range Roverem.

Zawieszenie o regulowanej wysokości, które zadebiutowało u schyłku modelu Classic, poddane dalszym pracom rozwojowym z myślą o modelu P38a i zaoferowane w standardzie, zwiększyło zarówno komfort jazdy, jak i potencjał terenowy samochodu.

Range Rover trzeciej generacji – L322

Najnowszy Range Rover stanowił duży skok naprzód. Wszedł na rynek w roku 2001 i podniósł poziom w sektorze 4x4, zarówno w sferze luksusu, jak i możliwości szosowych oraz terenowych. Dyrektor Generalny firmy, Bob Dover nazwał go „samochodem o największych możliwościach na świecie, których zakres przekracza możliwości oferowane przez jakikolwiek samochód, który dotąd zbudowano”.

Do nowych cech należało sztywniejsze nadwozie skorupowe, które zastąpiło tradycyjną dla samochodów terenowych ramę drabinową i całkowicie niezależne zawieszenie z synchronizowanymi amortyzatorami pneumatycznymi. Dotychczas niemal wszystkie samochody terenowe miały sztywne osie, a wiele samochodów ma je również obecnie. Również wnętrze zasłynęło jako najdoskonalsze, jakie można znaleźć wśród samochodów osobowych.

Podczas ceremonii inauguracji rynkowej samochodu szef grupy Ford Premier Automotive Group (której częścią był wtedy Land Rover), Dr Wolfgang Reitzle, powiedział: „Nowy Range Rover jest prawdziwie wyjątkowy. Oferowana przez niego unikalna kombinacja zdolności do poruszania się w każdym terenie i luksusu oznacza, że jego najbliższymi rywalami nie są inne samochody z napędem 4x4, ale najbardziej luksusowe samochody osobowe świata."

<< powrót


KOMENTARZE Tylko zalogowani użytkownicy mogą
rozpoczynać nową dyskusję.






X