Akcesoria i wyposażenie
australijskiej firmy ARB znajdziesz w ofercie naszego sklepu 4x4.


Tuleje zawieszenia


Bagażniki dachowe

[2007-03-13]
Załoga Komornicki-Marton rozpoczyna rywalizację w Pucharze Świata FIA.
 
Polska załoga Komornicki-Marton (Diverse Extreme Team) rozpoczyna rywalizację w Pucharze Świata FIA w rajdach terenowych. Cel Dakar 2008.

Łukasz Komornicki i Rafał Marton, to jedna z najbardziej doświadczonych załóg samochodowych w rajdach cross-country w Polsce. W 2004 roku ustanowili polski rekord na Dakarze w kategorii załóg samochodowych uzyskując 14. miejsce w klasyfikacji generalnej rajdu, uważanego za jedną z najtrudniejszych edycji w historii tej prestiżowej imprezy. Osiągnęli wynik, którego jak dotąd nie udało się pobić żadnej załodze samochodowej w kraju. W tym sezonie wracają na trasy maratonów w samochodzie SMG Buggy - reprezentując zespół Diverse Extreme Team. Celem jest udany start w Rajdzie Dakar 2008.

Rywalizację z czołowymi załogami świata rozpoczną podczas startu w pierwszej rundzie Pucharu Baja w rajdach terenowych - Rajdzie Italian Baja, który odbędzie się w dniach 15 - 18 marca br. z bazą w miejscowości Pordenone. Polska załoga startować będzie samochodem SMG Buggy, znanym dobrze z relacji telewizyjnych Rajdu Dakar. Jest to pojazd zbudowany specjalnie do jazdy terenowej przez francuską firmę SMG. Swą konstrukcją przypomina słynne Buggy Jean-Louis Schlessera, które ma na swym koncie zwycięstwa w tym spektakularnym maratonie. Załoga Diverse Extreme Team będzie miała mocnych konkurentów - na listę zgłoszeń tegorocznego Italian Baja trafiło 109 załóg, wśród nich legenda rajdów terenowych Kenjiro Shinozuka zwycięzca Dakaru z 1997 r. Czołową trójkę stanowią również kierowcy z listy priorytetowej FIA - Marc Blazquez (Nissan Navara), Jozef Sykora (Pajero T1) i Francesc Termens (Pajero DI-D T2).

"Start w pierwszej rundzie Pucharu Świata traktujemy raczej testowo, musimy poznać i sprawdzić możliwości naszego Buggy, głównym celem sezonu jest Rajd Dakar 2008. Przed Italian Baja mamy 8-godzinne spotkanie testowe. Będziemy uczyć się podstawowych rzeczy - obsługi hałd, zmiany koła. To dla mnie okazja do wyczucia auta. Jeżeli dobrze pójdzie we Włoszech, podczas kolejnej rundy w Tunezji chcielibyśmy powalczyć już o dobre miejsce. Mamy precyzyjnie zaplanowane starty i opracowany plan treningowy, pojedziemy na pewno w trzech rajdach. Obok Italian Baja będzie to Tunezja i Maroko. Myślimy jeszcze o jednej imprezie, tak żeby optymalnie przygotować się do rywalizacji w Dakarze." - powiedział Łukasz Komornicki.

Komornicki i Marton reprezentujący Diverse Extreme Team, po raz trzeci startują w Italian Baja. W 2003 roku dotarli do mety na 6. miejscu. Są doświadczoną załogą, która przecierała "polskie szlaki na Dakarze" tworząc pierwszy w Polsce profesjonalny zespół rajdowy - Orlen Team. Rywalizacja w Rajdzie Dakar 2008 zapowiada się więc interesująco. Oprócz Dakaru brali udział w blisko 20 najtrudniejszych imprezach świata, odnotowując na swoim koncie wiele sukcesów, m.in. drugie miejsce w tureckim Rajdzie Orientu 2003, trzecią pozycję w Deutschland Baja 2002 czy czwartą w Rajdzie Tunezji 2003. W sezonie 2003 Komornicki i Marton zajęli piąte miejsce w końcowej klasyfikacji Pucharu Świata FIA w rajdach cross - country, udowadniając przynależność do światowej czołówki w tej dyscyplinie sportu.

W tym sezonie będą startować w SMG Buggy, który jest zbudowany specjalnie do rajdów terenowych przez francuską firmę SMG. Pojazd napędzany jest potężnym 7-litrowym silnikiem V8 o mocy 340 KM, pochodzącym z Chevroleta Corvette, umieszczonym centralnie za plecami załogi. Nadwozie o konstrukcji przestrzennej ramy rurowej obudowane jest karoserią wykonaną z kevlaru i włókien węglowych. Napęd przenoszony jest przez sprzęgło trzytarczowe i wyczynową, 4-biegową, sekwencyjną skrzynię biegów na tylne koła. Zbiornik paliwa o specjalnej bezpiecznej konstrukcji ma pojemność 400 l. Pojazd waży 1580 kg. Mimo braku napędu na 4 koła samochody typu Buggy świetnie sobie radzą na niezwykle wymagających, morderczych trasach maratonów. Są znacznie lżejsze i szybsze od pojazdów czteronapędowych, doskonale wyważone, a umieszczony centralnie zespół napędowy i w pełni wyczynowe rozwiązania konstrukcyjne, stworzone specjalnie z myślą o rywalizacji w ekstremalnie trudnych warunkach, zapewniają znakomitą trakcję i prowadzenie samochodu.

"Start w Italian Baja traktujemy przede wszystkim jako test. Z Philippe Gache'm rozmawialiśmy od dłuższego czasu, a pertraktacje zostały sfinalizowane w styczniu na mecie w Dakarze. Zaczęło się od Jean-Louisa Schlessera, który zaprojektował SMG i sporo elementów Buggy pochodzi z jego firmy. Gdy jeździliśmy Pajero, próbowaliśmy dostać się do zespołu Schlessera. To właśnie Jean-Louis zaproponował nam Gache'a, i przekonał do buggy. W tym sezonie jedziemy również Rajd Tunezji i Maroka, a wszystko w ramach przygotowań do Dakaru 2008. Decyzja nie zapadła jeszcze na 100 procent, ale prawdopodobnie pozostaniemy w Buggy SMG". - powiedział Rafał Marton.

Polski duet od wielu miesięcy trenuje z myślą o udziale w tegorocznych rajdach. Łukasz, chociaż nie startował przez ostatnie dwa lata dba o formę jeżdżąc na rowerze, quadzie, gokardach i skuterach śnieżnych. W tym roku planuje również serię występów za kierownicą wyścigowego Porsche GT3 w długodystansowych mistrzostwach Polski wspólnie z Maciejem Stańco w ramach zespołu Fuchs Star-Moto RACING, licząc na oswojenie się z dużymi szybkościami i tylnym napędem. Rafał startował m. in. w styczniowym Rajdzie Dakar w załodze zespołu Diverse Extreme Team u boku Grzegorza Barana i rywalizował w wybranych rundach Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych, odnosząc kilka zwycięstw.

Program Rajdu Italian Baja
Czwartek, 15 marca
Odbiór administracyjny i badanie techniczne
Piątek, 16 marca
Start Super OS-u g. 17.00
Sobota, 17 marca
Start etapu 1 g. 7.30
Meta etapu 1 g. 20.30
Niedziela, 18 marca
Start etapu 2 g. 7.30
Meta etapu 2 g. 15.45

<< powrót


KOMENTARZE Tylko zalogowani użytkownicy mogą
rozpoczynać nową dyskusję.






X