Na piątym etapie rajdu Tunezji El BORMA – NEKRIF doskonale spisała się polska załoga Łukasz Komornicki-Rafał Marton z Diverse Extreme Team, która uzyskała 5. czas odcinka, tracąc do zwycięzcy etapu i lidera klasyfikacji generalnej Jean-Louis Schlessera 18 min. 3 sek. W kategorii motocyklistów ponownie najszybszy był Marc Coma (KTM), Hiszpan tym samym utrzymał prowadzenie w klasyfikacji generalnej rajdu Tunezji. Polscy motocykliści zajęli: Marek Dąbrowski 7., a Jacek Czachor 8. miejsce (obaj KTM). W klasyfikacji generalnej plasują się odpowiednio na 9. i 10. pozycji.
Pomimo kłopotów technicznych w buggy SMG Łukasz Komornicki z Rafałem Martonem uzyskują doskonały piąty rezultat na jednym z najtrudniejszych odcinków specjalnych Rajdu Tunezji. Na metę odcinka El Borma-Nekrif buggy SMG Diverse Extreme Team wjechało z rozbitą przednią szybą i potrzaskaną przednią częścią nadwozia, lecz z doskonałym piątym czasem w klasyfikacji odcinka.
„Pierwsze 140 km, z w sumie 312 km odcinka, jechaliśmy po wydmach, potem były drogi szutrowe. Na początku i pod koniec odcinka była trudna nawigacja. Od początku mieliśmy bardzo szybkie tempo. Wyprzedaliśmy kolejnych konkurentów. Ale też od samego startu mieliśmy problem z elektroniką. Komputer wyświetlał błąd instalacji elektrycznej. Silnik przerywał na twardych, trzęsących partiach, co wskazywało na problem z jakimś stykiem. Pomimo tego postanowiliśmy jechać dalej. W ten sposób dojechaliśmy bardzo dobrym tempem do 290. kilometra. W tym momencie silnik zgasł. Zaczęliśmy szukać przyczyny awarii. Po kilku minutach dojechał do nas Philippe Gache, którego wyprzedziliśmy dziesięć kilometrów wcześniej. Poprosiliśmy go o wzięcie na hol naszego auta, a w międzyczasie zacząłem rozbierać instalację elektryczną. Kamienie spod kół jego buggy kompletnie rozbiły nam przód auta, szybę i światła. Po kilku minutach znalazłem przyczynę usterki – przerwane połączenie w głównym wyłączniku prądu. Udało mi się naprawić tę usterkę. Odpaliliśmy auto i ostatnie dziesięć kilometrów przejechaliśmy już o własnych siłach. Na mecie okazało się, że mamy piąty czas, a gdyby nie usterka, zajęlibyśmy drugie miejsce, około 3 minuty za Schlesserem. Jesteśmy jednak zadowoleni z tempa na dzisiejszym, bardzo trudnym odcinku. Nie popełniliśmy żadnych błędów – ani w prowadzeniu auta, ani nawigacyjnych” – powiedział pilot Rafał Marton pilot Diverse Extreme Team.
Doskonałe międzyczasy uzyskiwane dziś przez Polaków zaszokowały wszystkich uczestników rajdu. Wczorajsze doświadczenia płynące z pokonywania odcinka z wydmami z wykorzystaniem różnych technik jazdy, zaprocentowały. Po dodaniu do tego umiejętności nabytych na wcześniejszych, szybkich i technicznych odcinkach, wynik był bardzo dobry, nawet pomimo awarii. Piąty rezultat na odcinku pozwolił załodze przesunąć się na 20 miejsce w klasyfikacji generalnej rajdu.
„Dziś czuliśmy się już pewniej na wydmach. Przemyśleliśmy wczorajsze doświadczenia i bez problemu przejechaliśmy wydmy, które w pierwszej partii odcinka były równie wysokie, jak wczoraj. Niestety w końcówce odcinka musiałem zwolnić, bo każde mocniejsze naciśnięcie gazu powodowało przerywanie silnika, więc nie atakowałem już tak jak na początku. Potem nastąpiła awaria, która nas zatrzymała.” – powiedział Łukasz Komornicki kierowca Diverse Extreme Team.
Jutro na załogi czeka znów bardzo długi odcinek specjalny. Odcinek o nazwie Nekrif-Matmata, już siódmy na tym rajdzie, będzie liczył 273 km. Cały etap będzie miał w sumie 339 km. Będzie to odcinek szybki, na nawierzchni kamienistej.
„Przed jutrzejszym dniem nasz serwis dokona dokładnej inspekcji całej instalacji elektrycznej, z którą mieliśmy po raz kolejny problem. Na tym rajdzie auto cały czas podlega wstrząsom, które fatalnie wpływają na wszelkie połączenia elektryczne. Mam nadzieję jednak, że unikniemy dalszych awarii i postaramy się utrzymać prędkość do końca rajdu.” – dodaje Łukasz Komornicki.
Na dzisiejszym odcinku znów najszybszy był Schlesser, który o ponad 7 minut wyprzedził Nobre na BMW X3. Trzeci był Vigouroux, który do rana naprawiał auto po wczorajszej awarii. W klasyfikacji generalnej kolejność bez zmian – Schlesser prowadzi przed Lavieillem oraz Thomassem. Wiele załóg miało dziś mniejsze i większe problemy na trasie. Patissier złapała defekt. Gache przejechał część odcinka bez wspomagania kierownicy.
Polscy motocykliści znów wysoko i znów nie bez przygód. Pecha dziś miał ponownie Czachor, któremu zdefektował odbiornik GPS. Od tego momentu obaj motocykliści jechali razem i na metę dojechali obok siebie. Dąbrowski zajął 7 miejsce, a Czachor 8. W klasyfikacji generalnej rajdu przesunęli się odpowiednio na 9. i 10 .miejsce. Czachor coraz bardziej zbliża się do Oscara Polli, zajmującego drugie miejsce w klasie.
Wyniki Etap V rajd Tunezji
Samochody
1
|
|
SCHLESSER Jean louis (F) DEBRON Arnaud (F)
|
SCHLESSER
|
T1 / 1
|
1.1.1 / 1
|
02h52'09
|
|
|
2
|
|
NOBRE Paulo (BR) PALMEIRO Filipe (P)
|
BMW
|
T1 / 2
|
1.2 / 1
|
02h59'26
|
00h07'17
|
|
3
|
|
VIGOUROUX Eric (F) WINOCQ Alexandre (F)
|
CHEVROLET
|
OP1 / 1
|
OP1 / 1
|
03h01'17
|
00h09'08
|
|
4
|
|
LAVIEILLE Christian (F) BORSOTTO Francois (F)
|
NISSAN
|
T1 / 3
|
1.1 / 1
|
03h06'18
|
00h14'09
|
|
5
|
|
KOMORNICKI Łukasz (PL) MARTON Rafal (PL)
|
SMG
|
T1 / 4
|
1.1.1 / 2
|
03h10'12
|
00h18'03
|
|
Motocykle
1
|
COMA Marc (E)
|
KTM
|
SP / 1
|
+450 / 1
|
03h07'54
|
|
|
2
|
CASTEU David (F)
|
KTM
|
SP / 2
|
+450 / 2
|
03h13'41
|
00h05'47
|
|
3
|
ANGERER Michael (A)
|
KTM
|
SP / 3
|
+450 / 3
|
03h20'29
|
00h12'35
|
|
4
|
MARCHINI Michel (F)
|
YAMAHA
|
SP / 4
|
450 / 1
|
03h22'28
|
00h14'34
|
|
5
|
VINTERS Janis (LV)
|
KTM
|
PR / 1
|
+450 / 1
|
03h25'20
|
00h17'26
|
|
7
|
DĄBROWSKI Marek (PL)
|
KTM
|
SP / 6
|
+450 / 5
|
03h31'52
|
00h23'58
|
|
8
|
CZACHOR Jacek (PL)
|
KTM
|
SP / 7
|
450 / 2
|
03h31'57
|
00h24'03
|
|
Klasyfikacja generalna rajdu Tunezji
Samochody
1
|
|
SCHLESSER Jean louis (F) DEBRON Arnaud (F)
|
SCHLESSER
|
T1 / 1
|
1.1.1 / 1
|
10h50'11
|
|
|
2
|
|
LAVIEILLE Christian (F) BORSOTTO Francois (F)
|
NISSAN
|
T1 / 2
|
1.1 / 1
|
11h23'04
|
00h32'53
|
|
3
|
|
THOMASSE Pascal (F) LARROQUE Pascal (F)
|
NISSAN
|
T1 / 3
|
1.1.1 / 2
|
12h15'59
|
01h25'48
|
|
4
|
|
PATISSIER Isabelle (F) DELLI ZOTTI Thierry (F)
|
SMG
|
T1 / 4
|
1.1.1 / 3
|
12h16'41
|
01h26'30
|
|
5
|
|
GACHE Philippe (F)
|
SMG
|
T1 / 5
|
1.1.1 / 4
|
12h26'19
|
01h36'08
|
|
20
|
|
KOMORNICKI Łukasz (PL) MARTON Rafał (PL)
|
SMG
|
T1 / 17
|
1.1.1 / 6
|
16h12'22
|
05h22'11
|
Motocykle
1
|
|
COMA Marc (E)
|
KTM
|
SP / 1
|
+450 / 1
|
11h25'42
|
|
|
2
|
|
CASTEU David (F)
|
KTM
|
SP / 2
|
+450 / 2
|
11h45'28
|
00h19'46
|
|
3
|
|
MARCHINI Michel (F)
|
YAMAHA
|
SP / 3
|
450 / 1
|
12h32'14
|
01h06'32
|
|
4
|
|
ANGERER Michael (A)
|
KTM
|
SP / 4
|
+450 / 3
|
12h51'12
|
01h25'30
|
00h05'00
|
5
|
|
FARRES Gerard (E)
|
KTM
|
SP / 5
|
+450 / 4
|
13h00'36
|
01h34'54
|
|
9
|
|
DĄBROWSKI Marek (PL)
|
KTM
|
SP / 7
|
+450 / 5
|
13h27'07
|
02h01'25
|
|
10
|
|
CZACHOR Jacek (PL)
|
KTM
|
SP / 8
|
450 / 3
|
13h28'24
|
02h02'42
|
|
|