|
[2007-09-21] |
Polska załoga Diverse Extreme Team Łukasz Komornicki - Rafał Marton na starcie Rajdu Maroka. |
|
Załoga Diverse Extreme Team Łukasz Komornicki i Rafał Marton wystartuje jako jedyna polska załoga samochodowa w Rajdzie Maroka. Jest to po Dakarze i Rajdzie Tunezji jeden z najbardziej znanych rajdów terenowych świata. To pustynny maraton, którego pomysłodawcą i głównym organizatorem był Cyril Neveu, triumfator pierwszego maratonu Paryż – Dakar. Pierwszy Rajd Maroka miał swoją inaugurację w 2000 roku. Polacy zostali ustawieni jako czternasta załoga na liście zgłoszeń tegorocznej edycji, przed Łukaszem Komornickim i Rafałem Martonem znaleźli się m.in. Paulo Nobre, Carlos Sainz i Giniel de Villiers z priorytetu FIA, a tuż za nimi legenda rajdów terenowych Kenjiro Shinozuka, zwycięzca Rajdu Dakar 1997 i triumfator Rajdu Italian Baja
z 1999 roku.
Rajd Maroka rozpocznie się 24 września br. odbiorem administracyjnym i technicznym w miejscowości Zagora, na południu
Maroka, skąd 25 września załogi wyruszą na trasę rajdu. Metę zaplanowano 30 września w Ouarzazate. Zawodnicy będą mieli do pokonania sześć odcinków specjalnych, z czego aż trzy liczące po ponad 300 kilometrów. Trasa będzie wynosiła w sumie 2299 kilometrów w tym 1730 kilometrów prób sportowych.
Dla polskiej załogi Diverse Extreme Team Komornicki – Marton będzie to już drugi start w Rajdzie Maroka.
W 2003 roku zajęli wysokie piąte miejsce w klasyfikacji generalnej.
„Marokańskie bezdroża są bardzo trudne. Trasy są niezwykle twarde i wyboiste, co wymaga doskonałego przygotowania technicznego pojazdów. Jakieś 60-70 proc. tych etapów powtarza się jednak rokrocznie podczas Dakaru. Stąd Rajd Maroka jest obsadzony przez najlepsze ekipy. Będziemy mieli silną konkurencję, co jednak w żaden sposób nas nie deprymuje. Wręcz przeciwnie – jesteśmy żądni walki i głodni kolejnego sukcesu!” - powiedział Łukasz Komornicki.
Swój udział w pustynnym rajdzie zapowiedział fabryczny zespół Volkswagena, zwycięzca dwóch poprzednich edycji rajdu. Obecny ma być także główny rywal Volkswagena podczas Dakaru 2007 – zespół Misubishi – z kierowcą francuskim Richardem Tardy. Na liście zgłoszeń widnieje wiele znakomitych nazwisk, m.in. Carlos Sousa czy Pascal Thomasse
w swoim buggy, które jest bardzo podobne konstrukcyjnie do samochodu używanego przez Polaków.
„Nasze buggy SMG, zostało zbudowane specjalnie pod kątem rajdów pustynnych, w pełni wykorzystując uwarunkowania regulaminowe. Charakteryzuje się zawieszeniem o długim skoku amortyzatorów oraz niższą o jedną czwartą wagą
od pojazdów napędzanych na cztery koła. Dzięki temu może zdecydowanie szybciej pokonywać nierówności
i nieprzewidziane skoki, które często zdarzają się na tego typu rajdach. Lekki przód, z uwagi na umieszczenie najcięższych podzespołów – silnika i skrzyni biegów – za plecami załogi, pozwala przemknąć po nierównościach, na których inne auta potrafią nawet urwać koła. Brak przedniego napędu może być jednak przeszkodą na bardzo sypkim podłożu” – mówi Rafał Marton.
Dla załogi Diverse Extreme Team start w Rajdzie Maroka będzie ostatnim etapem przygotowań do
Dakaru 2008. To kolejny start załogi w samochodzie typu buggy na piasku oraz ostatni sprawdzian funkcjonowania całego zespołu w warunkach pustynnych. Testy, które Polacy przeprowadzili w połowie marca we Włoszech oraz start
w Rajdzie Italian Baja a następnie w Rajdzie Tunezji, potwierdziły duży potencjał załogi i zgranie z nowym samochodem. Teraz przed nimi ostatnia próba sportowa na pustyni. Szybkość, wytrzymałość, niezawodność i zgranie załogi to niezbędne elementy dla osiągnięcia sukcesu w Rajdzie Dakar.
„Wyczynowa jazda terenowa wymaga wyczucia tempa, gdy można maksymalnie szybko pokonać trudności terenowe, przy jednoczesnym nie przekroczeniu granicy wytrzymałości podzespołów. W tym celu niezbędne jest oddanie tysięcy skoków
i przejechanie wielu nierówności, na różnej charakterystyce podłoża, przy ciągłej walce o sekundy. Takie warunki występują jedynie podczas startu w zawodach, to dla nas najcenniejsze doświadczenia” – dodaje Łukasz Komornicki.
Program Rajdu Maroka:
24 września - odbiór administracyjny i badania kontrolne – Zagora, Maroko
25 września – etap 1 – Zagora, Maroko
26 września – etap 2 – Zagora, Maroko
27 września – etap 3 – Zagora, Maroko
28 września – etap 4 – Zagora, Maroko
29 września – etap 5– Zagora, Maroko
30 września - etap 6 – Ouarzazate, Maroko
RAJD MAROKA 2007
Rajd Maroka jest rajdem terenowym, którego pomysłodawcą i pierwszym organizatorem był Cyril Neveu, triumfator pierwszego maratonu Paryż – Dakar. Pierwszy Rajd Maroka miał swoją inaugurację w 2000 roku. Organizacją całego rajdu zajmuje się firma NPO (Neveu Pelletier Organisation)
z siedzibą w Paryżu. W tym roku będzie to już 8. edycja rajdu, który cieszy się ogromną popularnością wśród sportowców, dając możliwość sprawdzenia załogom rajdowym swojej formy, jakości sprzętu
i odbycia „próby” przed głównym wydarzeniem sportowym dla rajdów terenowych, jakim będzie
w styczniu Rajd Dakar 2008.
W tym roku organizatorzy rajdu wprowadzili innowację: po raz pierwszy Rajd Maroka rozgrywany jest we wrześniu. Podyktowane jest to nie tylko napiętym terminem rajdów rozgrywanych wiosną, ale przede wszystkim temperaturą, która na przełomie maja i czerwca zwykle dawała się bardzo we znaki załogom biorącym udział w rajdzie.
Tegoroczna edycja Rajdu Maroka zgromadziła na starcie wielu uznanych i utytułowanych kierowców. Wśród nich należy wymienić Giniela De Villiers, Carlosa Sainza czy Carlosa Souse. Pierwszy z nich, Giniel de Villiers, reprezentujący RPA i team Volkswagena, dwukrotnie był triumfatorem Rajdu Maroka w 2003 i 2006 roku. Jak sam stwierdził, rajd ten pomaga mu w pełnym przygotowaniu do Rajdu Dakar, podczas którego w 2006 roku zajął świetne 2. miejsce.
Kierowca tak wspomina to wydarzenie:
"To był fantastyczny rajd i nie muszę wspominać, jak bardzo jestem zadowolony z drugiego miejsca! To doskonały wynik dla mnie i dla całego zespołu. Każdy w ekipie Volkswagena wykonał wspaniałą, wielką robotę. Rajd był okresem wykańczającym nas nerwowo aż do samego końca, bo wszystko mogło pójść inaczej. Zwycięstwo było możliwe, byliśmy tak blisko..."
Wielu kierowców, którzy jechali w Rajdzie Maroka i odniosło na nim sukces, z powodzeniem ścigało się potem w Rajdzie Dakar. Zwycięzca ostatniej edycji Dakaru, Stephen Peterhansel, był pierwszy na mecie Rajdu Maroka w 2004 roku, a legendarny już kierowca rajdów terenowych Jean Louis Schlesser, który Dakar 2007 zakończył na 3. miejscu, jest niekwestionowanym królem Rajdu Maroka. Trzykrotnie, w 2000, 2001 i 2002 roku, Schlesser stawał na najwyższym podium, nie dając szans innym kierowcom. Dla wspomnianych już Carlosa Sousa i Carlosa Sainza Rajd Maroka stał się nieodzownym sprawdzianem przed Dakarem.
Łukasz Komornicki wraz z Rafałem Martonem znają doskonale Rajd Maroka. Zajęli na nim w 2003 roku 5. miejsce, aby następnie rewelacyjnie pojechać w Dakarze 2004.
Jeżeli Rajd Maroka przynosi szczęście i jest dobrym prognostykiem przed Dakarem, to trzymajmy kciuki za ściganie się załogi Diverse Extreme Team po bezdrożach Maroka. Niech pojadą do... ostatniej kropli paliwa!
TRASA
6 etapów o łącznej długości 2299 km na terenie Maroka
1 730 km odcinków specjalnych i 569 km odcinków dojazdowych
1 - 4 etap: Zagora – Zagora
5 etap: Zagora – Ouarzazate
6 etap: Ouarzazate – Ouarzazate
najdłuższy etap: Zagora – Ouarzazate (etap 5) -> 546 km
najkrótszy etap: Zagora – Zagora (etap 1) -> 255 km
Ouarzazate – Ouarzazate (etap 6) -> 255 km
najdłuższy odcinek specjalny: Dune de Nakhla - Aéroport de Zagora (etap 3) -> 344 km
M’Hamid – Kourkouda (etap 5) -> 344 km
najkrótszy odcinek specjalny: Taghdout – Ouarzazate (etap 6) -> 222 km
ETAP 1
Wtorek, 25 września 2007
ZAGORA – ZAGORA 255 Km
Odcinek dojazdowy : Zagora - Zagora 2 km
Odcinek specjalny : Aéroport de Zagora - Dune de Nakhla 245 Km
Odcinek dojazdowy : Dune de Nakhla - Parc d’Assistance 8 Km
Rajd GUY HOQUET Maroc 2007 zacznie się na lotnisku w mieście Zagora. Pierwsze 50 kilometrów tej technicznej trasy biec będzie wzdłuż l’Oued Draa. Po opuszczeniu l’Oued i przekroczeniu krętej
i kamienistej przełęczy, zawodnicy wjadą na le Debel Bani Al. Foun Anagan. Na tym płaskowyżu droga ciągnąca się wzdłuż starożytnych grobowców będzie stosunkowo surowa i poprowadzi w kierunku l’Oued Araroum. Trasa bardziej wyjeżdżona (szybsza) zaprowadzi pojazdy na przełęcz usytuowaną na wysokości 1074 metrów. To jedyna droga, aby dotrzeć do imponującego krateru Tafenna. Wyjście leży na wschód pośród opuszczonych górniczych budynków. Trasa ciągnie się wzdłuż 100 km ogromnej doliny otoczonej przez dwie góry. Należy zachować szczególną ostrożność mijając zaludnione tereny. Stroma i urwista przełęcz jest jedynym miejscem, aby wydostać się z tego uskoku spomiędzy dwóch szczytów, będzie ostatnią trudnością napotkaną po drodze tego pierwszego dnia rajdu. Później zostanie tylko 45 km szybkiej drogi, aby dołączyć do końcowego punktu znajdującego się u stóp wydmy Nakhla, gdzie w 2006 roku był założony biwak (postój).
Opis odcinka specjalnego (SS):
-30 Km żwiru
-100 Km kamieni
-30 Km wybojów
-80 Km żwiru
ETAP 2
Środa, 26 września 2007
ZAGORA – ZAGORA 421 Km
Odcinek dojazdowy: Zagora -Ouled Driss 81 Km
Odcinek specjalny: Ouled Driss - Timettigue 327 Km
Odcinek dojazdowy: Timettigue - Parc d’Assistance 13 Km
Ta druga pętla Rajdu Maroka GUY HOQUET 2007 rozpocznie się przez połączenie 80 km wzdłuż Ouled Driss na południe od Zagory. Na pierwszych kilometrach piaszczysta trasa ciągnie się wzdłuż l’Oued Draa. Zawodnicy zjeżdżają na bezdroża w kierunku małych wydm, które mogą być nawet łagodne (delikatne, miękkie). Trzymając się mapy (przewodnika) i znaków drogowych, bez przeszkód przebrniemy przez wijące się trasy i gaje palmowe. Czujność będzie więc niezbędna z powodu obecności mieszkańców. Duża, szybka trasa pełna wariacji terenu zaprowadzi pojazdy ku kraterowi Tafenna. Będzie to część trasy z dnia poprzedniego, ale wyjście z tej kotliny skierowane będzie na wschód. Później kierowcy będą mogli rozwinąć prędkość na najszybszej 100 km trasie rajdu, która biegnie wśród bezdroży i roślinności. Następnie kręta droga prowadzi do miasta Oujrame, punktu pomocy i tankowania, skąd zmierza na południe, aby dołączyć do części górzystej, na której ważna będzie nawigacja z powodu braku oznaczeń na drodze. Do miasta Timettigue, czyli końca 2. etapu, doprowadzi najpierw mała, pełna niespodzianek część trasy przechodząca później w bardziej wyjeżdżony 25 km odcinek trasy z dnia poprzedniego.
Opis odcinka specjalnego (SS):
-20 Km piasku
-200 Km szutry
-40 Km kamieni
-70 Km żwiru
ETAP 3
Czwartek, 27 września 2007
ZAGORA – ZAGORA 354 Km
Odcinek dojazdowy: Zagora - Zagora 8 km
Odcinek specjalny: Dune de Nakhla - Aéroport de Zagora 344 Km
Odcinek dojazdowy: Aéroport de Zagora - Parc d’Assistance 2 Km
Podobnie jak pierwszego dnia, uczestnicy poznają Wydmy Nakhla, ale tym razem będzie to punkt startowy tej części rajdu. Z wyjątkiem 5 km biegu zjazdowego, pierwsze 80 km, aż do punktu pomocy
w mieście Oujrame, można przejechać bez większego problemu. Mijając Oujrame uczestnicy wjadą na 40 km odcinek drogi dnia poprzedniego, lecz w odwrotnym kierunku. Po opuszczeniu głównej trasy raz jeszcze szczególnie istotna będzie nawigacja po niewidocznej kamienistej drodze. Na dalszym odcinku trasa ponownie stopniowo stanie się lepiej widoczna i skieruje uczestników do kamienistego jedynego przejazdu, prowadzącego ich do panoramy marzeń usytuowanej pomiędzy dwoma monumentalnymi górskimi zboczami. Jeszcze raz prędkość powinna być kontrolowana (dostosowana do warunków). Później droga przejdzie w szot, a dalej nagle będzie bardzo szybka przez ok. 100 km. Po raz trzeci
i ostatni uczestnicy rajdu będą mogli przejechać przez krater Tafenna przed zjazdem do Oued Draa
i metą na lotnisku w miejscowości Zagora.
Opis odcinka specjalnego (SS):
-80 Km żwiru
-20 Km piasku
-200 Km żwiru/kamieni
-200 Km żwiru
ETAP 4
Piątek, 28 września 2007
ZAGORA– ZAGORA 413 Km
Odcinek dojazdowy: Zagora - M’Hamid 99 Km
Odcinek specjalny: M’Hamid - Tagounite 248 Km
Odcinek dojazdowy: Tagounite - Parc d’Assistance 66 Km
Ten etap będzie piaszczysty. Po starcie kierowcy pojadą 100 km na południe od Zagory w region M’Hamid. Przez pierwsze 30 km trasa prowadzi wśród roślinności, rozsianych kolein i wybojów i złożony z fesh fesh, które będą większym problemem dla tych jadących z tyłu. Na 43 km pojawi się zakręt na Erg de Chegaga, stanowiący prawdziwe wyzwanie dla uczestników rajdu, którzy nie będą mieli innego wyboru jak tylko rzucić się w ten ocean piasku. To ok. 35 km najwyższej klasy jazdy i nawigacji. Poprawnie wyregulowane ciśnienie opon może pomóc uniknąć problemów na piasku. Przy wyjeździe
z tej przepięknej piaszczystej pustyni trasa zaprowadzi nas do Jeziora Iriki. Należy zachować ostrożnośc, aby nie wpaść do jednej z pułapek, jakie kryje olbrzymi szott. Oznakowane drogi przez Cairn pozwolą dotrzeć i okrążyć szott Iriki. Następnie kierunek „poświęcone źródło” poprzez małe łagodne wydmy (miejsce idealne na stratę czasu). W końcu w kierunku Tagounite ostatnie 40 km typowej marokańskiej trasy.
Opis odcinka specjalnego (SS):
-40 Km fesh fesh
-60 Km piasku
-140 Km żwiru/kamieni
ETAP 5
Sobota, 29 września 2007
ZAGORA – OUARZAZATE 546 Km
Odcinek dojazdowy: Zagora - M’Hamid 99 Km
Odcinek specjalny: M’Hamid - Kourkouda 344 Km
Odcinek dojazdowy: Kourkouda - Parc d’Assistance 103 Km
Będzie to najdłuższy etap z całego rajdu (550 km do przejechania). Jeszcze raz uczestnicy będą startować z M’Hamid. Pierwsze 15 km to odcinek po małych wydmach z trasy dnia poprzedniego. Piloci będą musieli być czujni w związku z licznymi zbiegającymi się trasami w kierunku Erg de Chegaga. Piaszczysta droga wśród roślinności, rozciągająca się wzdłuż piaszczystej pustyni (po prawej stronie), doprowadzi uczestników do rzeki Iriki i dalej do fortu wojskowego Oued Sassi. Później trasa biegnie wzdłuż granicy z Algierią, byłą trasą Dakaru ciągnącą się wzdłuż Cairns, raz wyjeżdżoną, raz surową. Uczestnicy opuszczą tę trasę na 180 km, by stawić czoło bezdrożom, gdzie może się zdarzyć, że coś przyklei się do opon, zanim kierowcy włączą się w trasę w kierunku Tissint do punktu pomocy. Parę kilometrów asfaltu pomoże podgrzać nowe opony, aby móc podjąć walkę z krętą drogą w suchym korycie rzeki i na łagodnym 40 km odcinku. Będzie to czysta zabawa dla kierowców i ich maszyn (mile rozgrzanych) przed wspinaczką po kolejnych czterech górskich przełęczach, z których ostatnia znajduje się na wysokości 1730 m n.p.m. Tu niezbędne będą największe umiejętności aby pokonać niezaprzeczalnie najbardziej techniczną części tego rajdu. Ostatni zjazd będzie stromy i zaprowadzi uczestników na wielką równinę gdzie trasa stanie się szybka i wyjeżdżona aż do Kourkouda. Do przejechania pozostanie jeszcze łącznie 100 km, aby dotrzeć do basenów i wygodnych hoteli w Ouarzazate.
Opis odcinka specjalnego (SS):
-50 Km żwiru
-20 Km piasku
-140 Km kamieni
-5 Km asfaltu
-60 Km żwiru
-70 Km górskich przełęczy
ETAP 6
Niedziela, 30 września 2007
OUARZAZATE – OUARZAZATE 310 Km
Odcinek dojazdowy: Ouarzazate - Taghdout 80 Km
Odcinek specjalny: Taghdout - Ouarzazate 222 Km
Odcinek dojazdowy: Arrivée - Parc Fermé 8 Km
Ten ostatni odcinek specjalny będzie w 100% górzysty. Na tych twardych zboczach gór Atlas po raz ostatni wskazana będzie czujność oponami. Na początku wąska i techniczna, potem ciągnąca się po wielkiej równinie trasa sprawi, że kierowcy wreszcie uwolnią swe konie mechaniczne. Ale wkrótce szybko zaczną atakować górę Toudgine i trasa ponownie stanie się techniczna. W pobliżu miasta Tazenakht wymagana będzie nawigacja na najwyższym poziomie podczas wielokrotnej zmiany kierunków w piaszczystym Oued. Później czekają jeszcz dwie wspinaczki pod górę w tym jedna na wysokości 1500 m n.p.m. Wracając ku dolinie, uczestnicy ujrzą zapierający dech w piersiach widok jak z pocztówki, następnie zjadą do mety, która mieści się w sercu cudownej Oasis de Fint (gdzie regularnie kręci się hollywoodzkie superprodukcje).
SPRZĘT ZAŁOGI DIVERSE EXTREME TEAM W RAJDZIE MAROKA 2007
Samochód: SMG BUGGY
Dane techniczne:
1.Wymiary:
długość: 4420 mm,
szerokość: 2170 mm,
rozstaw osi: 3060 mm
2.Silnik: V8 – benzyna poj. 7000 cm
3.Skrzynia biegów: Mendeola – sekwencyjna 4-biegowa
4.Sprzęgło: trzytarczowe – AP Racing
5.Zawieszenie: niezależne – amortyzatory Fox
6.Hamulce: CNC – zaciski 6–tłokowe, tarcze 300 mm
7.Opony Baja:
Przód: 25 x 12 x 50 x 15,
Tył: 33x10x50x15
8.Nadwozie:
konstrukcja rurowa,
karoseria karbon–klevar,
silnik umieszczony centralnie
9.Zbiornik paliwa: 400 litrów FIA Norm
10.Waga: 1580 kg
|
<< powrót |
|
|