Zmagania rajdowców na trasie Rajdu Transsyberia rozpoczną się 11 lipca i potrwają 2 tygodnie. Trasa liczy około 10 tysięcy km i będzie prowadzić z Moskwy do Ułan Bator. Rajd Transsyberia uchodzi za jedną z najbardziej spektakularnych imprez samochodowych na świecie. Do rywalizacji w nim zgłosiło się około 60 zespołów. Polskę reprezentować będzie załoga Diverse Extreme Team: Łukasz Komornicki (kierowca) i Rafał Marton (pilot) oraz Robert Szustkowski (kierowca) i Jarosław Kazberuk (pilot), którzy w Rajdzie Trannsyberia wystartują w Porsche Cayenne S Transsyberia.
Na starcie rajdu nie zabraknie takich sław jak Rene Metge, trzykrotny zwycięzca rajdu Dakar, Armin Schwarz, uznawany za najlepszego w historii niemieckiego kierowcę czy Marc Coma, triumfator Dakaru 2006 w kategorii motocykli. Rajd Transsyberia, jedna z najbardziej ekstremalnych imprez świata, wiedzie poprzez bardzo zróżnicowane, dzikie i niebezpieczne tereny. Od Moskwy poprzez podmokłe niziny Syberii, nieprzystępne Góry Ałtaj czy wydmy pustyni Gobi. Na każdym odcinku zawodnicy będą musieli udowadniać swoje kompetencje kierowców rajdowych, jak również wykazać się nie lada zdolnościami nawigacyjnymi.
Oprócz dziennych etapów, nawet o długości 970 kilometrów, pojawią się dodatkowe etapy specjalne, które decydować będą o wynikach. Właśnie wtedy, zawodnicy będą musieli pokazać na co ich stać i co potrafią, tak aby osiągnąć metę w Ułan Bator.
„Stawiamy sobie cel sportowy – osiągnięcie jak najlepszego wyniku” – mówi Łukasz Komornicki. To dla nas zupełnie nowe wyzwanie, i trochę namiastka odwołanego Rajdu Dakar, ponieważ Transsyberia swoją specyfiką przypomina ten rajd. Jest równie trudna, wymagająca i ma podobną długość. Czeka nas przeprawa przez dzikie Góry Ałtaj i głębokie syberyjskie rzeki” – dodaje kierowca Diverse Extreme Team. „Auto ma pojemność 4,8 litra
i moc 385 km. Jest więc dostosowane do pokonywania rzek, których na trasie nie brakuje” – dodaje Rafał Marton.
Dla Łukasza Komornickiego i Rafała Martona, jednej z najbardziej doświadczonych załóg cross-country w Polsce, nadszedł czas na nowe wzywania, dzikie góry, przeprawy przez rzeki, nieokiełznana natura – wszystko to na trasie Rajdu Transsyberia w nowym Porsche Cayenne. Od początku roku treningi załogi Diverse Extreme Team przebiegały z myślą o rajdzie Transsyberia. Już na starcie sezonu odbyły się testy we Włoszech oraz serie przygotowań w Krakowie.
„Do udziału w projekcie „TRANSSYBERIA” zostaliśmy zaproszeni przez Porsche Polska, pomysłodawcę tego przedsięwzięcia. W naszym zamyśle samochód przygotowywany przez STT powinien być konkurencyjny
w stosunku do wersji fabrycznej tego auta, abyśmy mogli powalczyć o czołową lokatę. Do tej pory mieliśmy doświadczenie z autami w specyfikacji T1 zbudowanymi specjalnie do rajdów cross-country” – mówi Łukasz Komornicki.
„To zupełnie inne pojazdy, całkowicie przebudowane i od początku przygotowywane do sportu,
a ostatnie SMG Buggy to skrajny prototyp. Porsche Cayenne S TRANSSYBERIA 2008 jest autem seryjnym, niewiele przerobionym, po prostu przystosowanym do rajdu. Wrażenia mamy zupełnie odmienne, Cayenne jest bardziej delikatny, wymaga dużo spokojniejszej i uważnej jazdy.” – mówił po testach Rafał Marton.
DANE TECHNICZNE:
PORSCHE CAYENNE W SPECYFIKACJI TRANSSYBERIA
WYMIARY: długość 4798 mm, szerokość 2200 mm, wysokość 1748 mm, rozstaw osi 2855 mm.
SILNIK: V8-benzyna poj.4.8cm³.
MOC: 385 KM (283 kW) przy 6200 obr/min, 500 Nm przy 3,500 rpm.
NAPĘD: AWD (38%:62%) zmienne przełożenie w mostach.
SKRZYNIA BIGÓW: 6-biegowa Tiptronic S.
ZAWIESZENIE: pneumatyczne, regulowana moc amortyzatora, zmodyfikowany próg sterujący, wzmocnione wahacze.
HAMULCE: przód 6-tłokowe, tył 4-tłokowe, tarcze: 350 mm przód, 330 mm tył.
OPONY: specjalne opony off-road BF Goodrich 265/65R18 S.
NADWOZIE: drzwi i okna z polikarbonu, klatka bezpieczeństwa, 5-punktowe pasy bezpieczeństwa.
ZBIORNIK PALIWA: 100 litrów+50 litrowy dodatkowy zbiornik sportowy.
WAGA: 2220 kg.
System stabilizacji toru jazdy zmodyfikowany do potrzeb rajdu.
Fakty:
Start: Moskwa
– Rosja.
Cel: Ułan
Bator – Mongolia.
Pomiędzy: Ural,
Góry Ałtaj, pustynia Gobi - 7 200 km.
Etapy: 14
etapów z odcinkami specjalnymi.
Trasa: On-
i off-road.
Trudności: przejazd
przez rzeki, mokradła, pola kamienne, bruzdy, wydmy, śnieg i burze
piaskowe.
Od: 11
lipiec 2008.
Do: 25
lipiec 2008.
Uczestnicy: 60
zespołów.
Pochodzenie: 24 narodowości.
Pojazdy: Land
Rover, Mitsubishi, Nissan, Porsche, Puch, Suzuki, Toyota.
Off-roadowa
fascynacja: Rajd Transsyberia 2008
Dla
zagorzałych zwolenników przygód i widokowych szlaków
off-roadowych już 11 lipca 2008 roku rozpocznie sie Rajd
Transsyberia, który zakończy się 25 lipca. Przez całe dwa
tygodnie zawodnicy będą zmagać się na trasie od Moskwy poprzez
obszary Europy Wschodniej i Azji, kończąc w Ułan Bator
w
Mongolii. Doświadczony manager sportowy Richard Schalber, który
zaangażowany jest w organizację imprezy, to gwarancja dobrej
jakości.
Na
14 etapach Rajdu Transsyberia 2008, uczestnicy będą mieli możliwość
doświadczyć niezapomnianych chwil jadąc swoimi samochodami
terenowymi, SUV-ami i ciężarówkami. Droga tej sportowej
off-roadowej przygody wiedzie poprzez bardzo zróżnicowane i
na pewno nieprzyjazne tereny. Od Moskwy poprzez podmokłe niziny
Syberii, nieprzystępne Góry Ałtaj czy wydmy pustyni Gobi. Na
każdym odcinku zespoły będą musiały udowadniać swoje
kompetencje kierowców rajdowych, jak również zdolności
nawigacyjne.
Oprócz
dziennych etapów, nawet o długości 970 kilometrów
(609 mili), pojawią się dodatkowe etapy specjalne, które
decydować będą o wynikach. Właśnie wtedy uczestnicy muszą
pokazać, kim są i co potrafią ich pojazdy na szlakach
off-roadowych.
Tegoroczny
Rajd Transsyberia, juz po raz drugi organizowany jest pod patronatem
Richard’a Schalber’a. Ten motorowy sportowiec oraz były szef
zespołu BMW Paris-Dakar organizował poprzednio imprezy off-roadowe
tj. Transdanubia Ride czy Alto Turia Ride od 1993 roku. „Rajd
Transsyberia to dla uczestników niezwykłe doświadczenie
kombinacji sportu z przygodą. W porównaniu do innych rajdów,
tu liczy się najbardziej „duch zespołu i niezapomniana przygoda”- wyjaśnia Schalber.
Wszystkie
startujące pojazdy muszą być wyposażone zgodnie z wymaganymi
standardami. Dopuszczone
w pojeździe mogą być tylko zmiany
techniczne, które zostały zaakceptowane.
Etapy
Rajdu Transsyberia 2008:
Etap |
Data |
Trasa |
Długość |
Rejestracja |
10.07.2008 |
Moskwa |
- |
1. |
11.07.2008 |
Moskwa
– Vladimir |
231
km |
2. |
12.07.2008 |
Vladimir
– Kazan |
711
km |
3. |
13.07.2008 |
Kazan
– Ekaterienburg |
986
km |
4. |
14.07.2008 |
Ekaterienburg
– Tyumen |
483
km |
5. |
15.07.2008 |
Tyumen
– Omsk |
672
km |
6. |
16.07.2008 |
Omsk
– Nowosybirsk |
712
km |
7. |
17.07.2008 |
Nowosybirsk
– Kosh Agash |
890
km |
8. |
18.07.2008 |
Kosh
Agash – Olgiy |
221
km |
|
19.07.2008 |
Olgiy |
Dzień
wolny |
9. |
20.07.2008 |
Olgiy
– Mankhan |
429
km |
10. |
21.07.2008 |
Mankhan
– Darvi |
316
km |
11. |
22.07.2008 |
Darvi
– Altay |
358
km |
12. |
23.07.2008 |
Altay
– Bayankhor |
519
km |
13. |
24.07.2008 |
Bayankhor
– Mongol Els |
339
km |
14. |
25.07.2008 |
Mongol
Els – Ułan Bator |
368
km |
|
26.07.2008 |
Załadunek
pojazdów |
- |
|