Akcesoria i wyposażenie
australijskiej firmy ARB znajdziesz w ofercie naszego sklepu 4x4.


Tuleje zawieszenia


Bagażniki dachowe

[2008-12-29]
Cztery Mitsubishi Racing Lancery wystartują w Dakarze 2009.
 
Impreza rozpocznie się w stolicy Argentyny Buenos Aires, w sobotę 3 stycznia, by następnie kawalkada zawodników skierowała się w stronę południowego Atlantyku i resortu Puerto Madrine. Następnie trasa powiedzie ich na zachód, poprzez szutrowe szlaki przecinające Andy.

W niedzielę, 10 stycznia, uczestnicy rajdu będą mieli jeden dzień odpoczynku, w historycznym, chilijskim porcie nad Pacyfikiem – Valparaiso. Druga połowa rajdu powiedzie ich na północ, przez pustynię Atacama, a następnie napowrót przez Andy, ku drugiemu co do wielkości miastu Argentyny – Cordobie. Rajd oficjalnie dobiegnie końca w niedzielę, 18 stycznia, po wielkim finale w Buenos Aires.

Całkowita długość trasy rajdu Dakar 2009 to 9574 km, z czego 5652 km podzielono na 14 odcinków specjalnych. Ich długość waha się od 215 do 666 km, przy czym aż cztery próby są dłuższe niż 500 km. Zawodnicy będą musieli także zmierzyć się z dużymi wysokościami, bowiem trasa biegnąca prze Andy osiąga wysokość ponad 300 m npm.

Zespół Repsol Mitsubishi Ralliart rozpocznie pełen sezon od debiutu w rajdzie Dakar 2009 czterech Racing Lancerów, napędzanych silnikami turbodiesel.

Obsada czterech rajdówek jest taka sama, jak w ciągu wszystkich rajdów cross-country od 2005 r. i zasiądą w nich: Luc Alphand i Gilles Picard, Hiroshi Masuoka i Pascal Maimon, Stephane Peterhansel i Jean Paul Cottret, oraz Joan „Nani” Roma i Lucas Cruz.

31 Rajd Dakar po raz pierwszy w historii rozegrany zostanie na terytorium Południowej Ameryki, gdzie kwartet Mitsubishi będzie starał się odnieść pierwsze dla swojej ekipy, zwycięstwo w samochodzie z silnikiem wysokoprężnym, ale również 13 triumf marki w tym, najsłynniejszym motoryzacyjnym maratonie świata.

Dominique Serieys (dyrektor zespołu):
„Mamy na swoim koncie długą listę zwycięstw w Dakarze i jesteśmy niepokonani od 2001 r. W południowej Ameryce będziemy bronić swojej pozycji. Po raz pierwszy wyruszymy na trasę całkowicie nowymi samochodami i staraliśmy się upewnić w ich skuteczności i niezawodności, tak, by nic nie zostało pozostawione przypadkowi. Racing Lancer wygrał już swój dziewiczy rajd w pierwszym podejściu, rywalizując z mocnymi konkurentami podczas październikowego Baja Portalegre 500 w Portugalii. To bez wątpienia było budujące, ale Dakar 2009 będzie zupełnie innym wyzwaniem. Mamy po swojej stronie jeden z najbardziej doświadczonych i zgranych zespołów ludzi, który niejednokrotnie dowiódł już swej klasy i zaangażowania. Nasi czterej kierowcy są szybcy, przygotowani i zmotywowani jak zawsze. Są silni fizycznie i mentalnie i jestem przekonany, że odegra to kluczową rolę, bowiem przyszłoroczny rajd będzie niesłychanie trudnym wyzwaniem”.

Stephane Peterhansel:
„Jestem bardzo ciekawy co przyniesie nam Argentyna i Chile. Byłem w obu krajach wcześniej – w 2005 r. startowałem w Por Las Pampas Rally. To był bardzo długi i wymagający rajd, ale jednocześnie doskonały trening, bo teraz mamy jakieś wyobrażenie o tym, co na nas czeka w Dakarze 2009. Miałem zaszczyt prowadzić nowego Racing Lancera podczas jego debiutu w rajdzie Portalegre 500 w Portugalii, gdzie wygraliśmy. To bardzo krzepiący i umacniający nas wynik. Odbyliśmy mnóstwo testów nowym samochodem i nie było z nim żadnych kłopotów. Silnik Diesla jest mocniejszy i ma naturalnie większy moment obrotowy, zrobiliśmy duże postępy z nastawieniami zawieszenia. Mogę powiedzieć, że Racing Lancer jest jednym z najlepiej przygotowanych samochodów, jakimi miałem możliwość startować podczas mej współpracy z Mitsubishi. Jest bardzo wygodny i pewny w prowadzeniu, nawet na nierównych trasach i przy skokach”.

Luc Alphand:
„Mimo przeprowadzki do Ameryki Południowej, jestem pewien, że znajdziemy tam wszystkie te elementy, jakie pozwoliły nam wyrobić sobie tak silną reputację przez lata startów w Dakarze. Wiem, że styczniowy rajd będzie niesłychanie trudną imprezą w sportowym wymiarze, ale także ogromną przygodą. Nowy Racing Lancer to nasza bardzo silna broń. Większość 2008 r. spędziliśmy na pracy nad rozwojem tego pojazdu i przygotowaniu kompleksowego pakietu. Trwałość i niezawodność były również ważnymi elementami tych przygotowań. Mamy przed sobą jeszcze długą drogę, zanim osiągniemy kres możliwości tej konstrukcji, ale już mamy świetny samochód. Silnik Diesla jest bardzo mocny, a zawieszenie niesłychanie sprawne. Powiększony rozstaw osi pozwala na bardziej komfortową jazdę przy dużych prędkościach. Postaramy się utrzymywać jak najrówniejsze tempo, które będzie raczej ekstremalnie szybkie od startu do mety. Na trasie jest kilka bardzo długich etapów, które będą wymagały ogromnej koncentracji. Będzie to również duże wyzwanie dla psychiki zawodników. Zmieniać się będzie teren i warunki jazdy, różniąc się znacznie od tego, co mieliśmy w Afryce, ale nikt nie powinien nie doceniać wyzwania przed jakim staniemy”.
Hiroshi Masuoka:
„Racing Lancer z 3-litrowym turbodieslem V6 pod maską był przygotowany przez centrum badawczo rozwojowe Mitsubishi Motors w Okazaki, a ja brałem udział w tych pracach od samego początku. Silnik ma ogromny moment obrotowy, a sposób w jaki samochód przyspiesza jest zdumiewający. Jednocześnie auto jest bardzo oszczędne. Dzięki temu możemy tankować mniej paliwa, co oznacza mniejszą masę na odcinku. Przenosiny z Afryki do Ameryki Południowej są ogromną zmianą, zmieni się także atmosfera w porównaniu z poprzednimi Dakarami. Będziemy rywalizować w całkowicie nowych samochodach, na nieznanym terenie, ale czuję, że mogę walczyć o zwycięstwo. Postaram się jak najwięcej korzystać ze swego doświadczenia, które zgromadziłem od pierwszego startu w 1987 r. Jeśli uda mi się jechać bezbłędnie i czysto, unikając kłopotów, przyjdzie jak najlepszy rezultat”.

Joan „Nani” Roma:
„Dakar 2009 zapowiada niesamowicie ostrą i zaciętą walkę o zwycięstwo. Lucas i ja staniemy naprzeciw bardzo silnej konkurencji, a dotyczy to także naszych zespołowych kolegów. Nie zmienia to faktu, że zawsze czuje się u nas bardzo silnego ducha zespołu. Wszystkie cztery załogi będą jechały by wygrać, ale wszyscy również wiemy, że nad nami jest priorytet Mitsubishi, co musi owocować zespołową pracą i wzajemnym wsparciem. Nasz team zasłużył na wszystko co najlepsze i bardzo ciężko przygotowywał się do tej imprezy, wykonując niesamowitą pracę nad Racing Lancerem w Japonii, Francji i podczas afrykańskich testów. Wierzę, że dysponujemy silnym i niezawodnym samochodem. Chociaż wygrywałem już Dakar jako kierowca motocykla, jestem jedynym kierowcą w ekipie, który nie dokonał tego na czterech kołach. Z pewnością chciałbym to szybko zmienić. Sądzę, że psychiczne przygotowanie będzie tu grało ogromną rolę, zwłaszcza na maratońskich odcinkach o długości 500 i 600 km, rozgrywanych tuż po sobie. Nie można tez zapominać o temperaturach, piasku i wysokościach. Ale zespół przygotował nas na te wszystkie trudy”.

Mitsubishi Racing Lancer
Dział sportowy Mitsubishi Motors oraz MMSP wspólnie opracowały konstrukcję Mitsubishi Racing Lancera, samochodu rajdowego przygotowanego zgodnie z regulacjami FIA, dotyczącymi aut klasy T1, wprowadzonymi w 2002 r. Najnowsza rajdówka cross-country została przygotowana w taki sposób, by spełniać również przepisy dotyczące pojazdów klasy super production, wchodzących w życie w 2010 r.
Prace nad przygotowaniem nowego silnika turbo-diesel rozpoczęto w kwietniu 2006 r., a następnie gotową jednostkę zamontowano w rajdowym Mitsubishi Pajero Evolution, by od kwietnia 2007 rozpocząć testy praktyczne. Pierwszy Racing Lancer został wyprodukowany w czerwcu 2008 r.

Samochód przeszedł pierwsze testy drogowe podczas tygodniowych sesji próbnych w Maroku i Hiszpanii, a także w typowych warunkach off-roadowych we Francji. Bazując na danych zebranych podczas pierwszych testów, przygotowano auto do dalszych prób odbywających się w Maroku, na przełomie sierpnia i września. Kolejne dwa tygodnie testów zorganizowano tam w październiku, tuż przed rozpoczynającym się wkrótce potem Baja Portalegre 500, gdzie zaplanowano rajdowy debiut nowej konstrukcji.

Konstrukcję Racing Lancera oparto o nową, przestrzenną ramę z rur stalowych. Starano się zminimalizować masę pojazdu, wykorzystując przy tym dodatkową przestrzeń, wygospodarowaną dzięki powiększeniu rozstawu osi – czego wymagają regulacje wchodzące w życie w 2010 r. Można było dzięki temu obniżyć położenie zbiornika paliwa, w konsekwencji obniżając środek ciężkości pojazdu. Poprawiło się dzięki temu prowadzenie auta. Zmieniono również punkty mocowania kół zapasowych, redukując siły inercyjne.

Dział projektowy Mitsubishi Motors był odpowiedzialny za stworzenie nadwozia, wykorzystującego panele z włókien węglowych i nawiązującego wyglądem do Mitsubishi Lancera Sportback. Ostateczny projekt został zatwierdzony po finalnych testach w tunelu aerodynamicznym.

3-litrowy diesel wyposażony jest w dwufazowe turbiny, ulokowane po obu stronach bloku. Różniące się między sobą wielkością turbiny pracują w zależności od prędkości obrotowej oraz obciążenia jednostki napędowej.

Maksymalny moment obrotowy wynosi 650 Nm, podczas gdy moc maksymalna to 280 KM. Obie te wartości są bazowe i powinny ulec poprawie, zgodnie z pracami rozwojowymi nad jednostką. System chłodzenia, wraz z chłodnicą powietrza doładowywanego ulokowany jest w tyle pojazdu i zasilany poprzez korytarz zakończony charakterystycznym wlotem powietrza, ulokowanym na dachu.

Silnik V6 współpracuje z sekwencyjną, manualną skrzynią biegów Ricardo, zaprojektowaną tak, by sprostać ogromnym obciążeniom generowanym przez jednostkę napędową. Stały napęd wszystkich kół Racing Lancera wykorzystuje te same dyferencjały, jakie stosowane były w Mitsubishi Pajero Evolution.

Zarówno przednie, jak i tylne wielowahaczowe zawieszenia mają zmienioną geometrię, wykorzystano w nich amortyzatory BOS z szerokim zakresem regulacji. Samochód wyposażony jest w nowe opony cross-country BFGoodrich, o zmniejszonych oporach toczenia, oraz obręcze ze stopów lekkich OZ.

Specyfikacja RACING LANCER
DŁUGOŚĆ CAŁKOWITA: 4475mm
SZEROKOŚĆ CAŁKOWITA: 1990mm
ROSTAW OSI: 2900mm

ROZSTAW KÓŁ PRZÓD: 1750mm
ROZSTAW KÓŁ TYŁ: 1750mm

MASA CAŁKOWITA: 1900kg

SILNIK: Turbo-diesel V6, 24 zawory, sucha miska olejowa

SYSTEM ZASILANIA: Common-rail z wysokim ciśnieniem wtrysku

POJEMNOŚĆ: 2997cc

MOC MAKSYMALNA: 206kw (280 PS), 650Nm (66.3 kgfm)

POJ. ZBIORNIKA PALIWA: 460L

UKŁAD NAPĘDOWY: Pięciobiegowa Ricardo-sekwencyjna

4WD
Stała blokada centralnego mechanizmu różnicowego

PRZEDNI DYFER.
Ricardo samoblokujący

TYLNY DYFER
Ricardo samoblokujący

ZAWIESZENIE - PRZÓD
Niezależne, z podwójnymi wahaczami i sprężynami śrubowymi

ZAWIESZENIE - TYŁ
Niezależne, z podwójnymi wahaczami i sprężynami śrubowymi i stabilizatorem

AMORTYZATORY
W pełni regulowane, BOS

UKŁ. KIER.
Zębatkowy ze wspomaganiem

SKOK KOŁA
250 mm przód i tył

HAMULCE
BREMBO przód i tył, tarcze wentylowane z 6-tłoczkowymi zaciskami

KOŁA
OZ aluminum

OPONY
BF Goodrich

INNE
Rurowa rama przestrzenna ze stali lotniczej, płyta podłogowa o strukturze plastra miodu, nadwozie z włókien węglowych.

Samochody wsparcia zespołowego – Pajero Sport
Zespół Repsol Mistubishi Ralliart będzie podczas tej imprezy wykorzystywać 15 samochodów zaplecza – siedem ciężarówek, pięć Pajero, jednego Outlandera i dwa Pajero Sport. Dakar 2009 będzie debiutem tego modelu podczas takiej imprezy. Pajero Sport napędzane jest silnikiem diesla 3,2 l. z systemem zasilania common-rail. Oba samochody są wyposażone w systemy bezpieczeństwa, w tym klatki antykapotażowe, oraz kubełkowe fotele OMP, amortyzatory BOS, opony BFGoodrich i dodatkowe zbiorniki paliwa o pojemności 120 l. We flocie Mitsubishi w Ameryce Południowej znalazł się także podobnie przygotowany Outlander, który został przygotowany jako pojazd wsparcia na Dakar 2008. Zadaniem pojazdów wsparcia będzie zapewnienie technicznego zaplecza dla rajdówek, oraz transport części zamiennych i zapasowych, narzędzi i elementów wyposażenia serwisu.

Zobacz także:
<< powrót


KOMENTARZE Tylko zalogowani użytkownicy mogą
rozpoczynać nową dyskusję.






X