Już sam wstęp 12. Edycji COVAL Pucharu Polski OFF-ROAD PL w nowej formule przyniósł sporo niespodzianek. A mowa oczywiście o Prologu, którego wyniki zadecydowały o kolejności startu do pierwszego z Odcinków Dziennych, który jutro będzie rozgrywany na nowodębskim poligonie od godziny 07:00 rano. Dłuższa jazda, trudny, mocno wysuszony, piaszczysty teren, dostarczyły sporo emocji nie tylko zawodnikom, ale także kibicom, ale od początku…
Prolog tegorocznej edycji COVAL Pucharu Polski OFF-ROAD PL ruszył o godzinie 17:00. Na starcie pojawiło się 38 załóg, które przygotowane były na dłuższą formułę wyścigu, po której tym razem nie było obecnego do tej pory Odcinka Nocnego. Upał i ekstremalnie wyschnięta trasa Prologu przysporzyły niektórym załogom sporo problemów.
Oczywiście nie zawiedli faworyci. W klasie Extreme najlepszy czas wywalczyła załoga Marcina Łukaszewskiego i Magdaleny Duhanik (02:06,53 min.), druga lokata należała do Artura Owczarka i Romana Popławskiego, którzy pokonali trasę Prologu w czasie 02:19,44. Na trzecim miejscu ulokowała się załoga Marcina Szewczuka i Mirosława Szewczuka z czasem 02:22,53. Ekipa RMF 4Racing Team (Robert Kufel/Dominik Samosiuk) zajęła 4. miejsce.
Poważną awarię auta zaliczyła załoga Zbigniewa Filipa i Jacka Krzywonosa. Zawodnicy musieli zepchnąć swoje auto poza trasę Prologu i uruchomili je dopiero tuż przed startem ostatniej załogi.
W klasie Adventure najszybsza była załoga Jacka Szczęcha i Tadeusza Michalca (02:25,12). Drugi czas „wykręcili” Jacek Majcher i Łukasz Majcher (02:25,30), którzy wystartowali z ostatniej pozycji z powodu wcześniejszej awarii auta i przestoju w bazie rajdu. Na trzeciej pozycji dojechali: Grzegorz Wieczorek i Filip Lichota, osiągając czas 02:27,08.
Załoga Pawła Maja i Janusza Kalety, która utknęła na jednym z zakrętów Prologu musiała skorzystać z pomocy Organizatora, a ekipa Łukasza Stokłosy i Marcina Sidorowicza zerwała taśmę, co uplasowało ją na ostatniej pozycji w klasyfikacji Prologu.
I odcinek dzienny
Po emocjonującym Prologu, na zawodników COVAL Pucharu Polski OFF-ROAD PL o świcie czekał pierwszy z dwóch Odcinków Dziennych. Upał i spowodowana nim susza na poligonie w Nowej Dębie, który słynie z ogromnych, piaszczystych terenów, zwiastowały szybką jazdę w tumanach kurzu, okraszoną licznymi próbami terenowymi. Jednak w tym roku woda nie była już tak głęboka, jak podczas poprzedniej edycji, a próby na odcinkach błotnistych nie groziły poważnym utknięciem w grząskim gruncie. Tu wyzwaniem były ogromne hałdy zapadającego się piachu, wysokie wzniesienia oraz trawersy.
Zawodnicy wystartowali o 07:00 rano, a zamknięcie mety I Odcinka przewidziano na godzinę 12:00. Załogi pokonywały urozmaiconą trasę, która zgodnie z nową formułą Rajdu, była bogatsza w szybsze odcinki. Podczas prób było sporo wyciągania na wysokich wzniesieniach, a mocno wyschnięty, grząski piach, wymagał dużych umiejętności technicznych oraz odpowiedniej taktyki w prowadzeniu i pilotowaniu auta. Zawodnicy niejednokrotnie zakopywali się na dłużej, tracąc przy tym cenne minuty. Ogromne znaczenie miało też przygotowanie auta, o czym dobitnie świadczyły liczne awarie.
W klasie Extreme bezkonkurencyjna okazała się załoga Marcina Łukaszewskiego i Magdaleny Duhanik. Ekipa pokonała całą trasę w imponująco krótkim czasie 1 godziny i 54 minut. Charakterystyczne było to, że wśród czołówki klasyfikacji Odcinka Dziennego, różnice czasowe między zawodnikami klasy Extreme były zaledwie kilkuminutowe, co w rajdach o charakterze przeprawowym nie jest często spotykanym zjawiskiem. Drugą lokatę z czasem 02:07:00 wywalczył team Artura Owczarka i Romana Popławskiego. Na trzeciej pozycji, dokładnie 10 minut później, zameldowała się załoga RMF 4Racing Team, czyli Robert Kufel i Dominik Samosiuk. Aż osiem załóg w klasie Extreme nie ukończyło Odcinka z powodu awarii aut.
W klasie Adventure różnice w czasie pomiędzy zawodnikami, którzy zajęli pierwsze lokaty była nieco większa. Zwycięzcy zeszłorocznej edycji COVAL Pucharu Polski OFF-ROAD PL – załoga Szamszon/Krysa, dojechali do mety na pozycji lidera z czasem 2 h, 27 minut. 23 minuty później finiszowała załoga Majcher/Majcher. Ekipa, która przekroczyła linię mety jako trzecia (Iłowiecki/Iłowiecki), pokonała trasę w czasie 3 h, 15 minut.
Zawodnicy w klasie Adventure mogli mówić o prawdziwym pechu. Z powodu awarii, I Odcinka nie ukończyło aż 12. załóg.
W sobotę po I odcinku dziennym zawodnicy mieli do pokonania jeszcze dwa etapy – II Dzienny i Nocny. I właśnie te dwa etapy rywalizacji okazały się najtrudniejsze. Nie wszystkie załogi, które podczas I odcinka dziennego zaliczyły poważniejsze awarie, były w stanie startować w kolejnych Odcinkach I Rundy, tak więc rotacje na listach startowych, a następnie w tabelach wyników przedstawiały się coraz bardziej zaskakująco.
II Odcinek Dzienny
Zaskoczył wszystkich na początku diametralną zmianą sytuacji pogodowej. Co prawda zawodnicy życzyli sobie lekkiego deszczu, który byłby w stanie złagodzić upał i wpłynąć pozytywnie na mocno wysuszoną trasę, jednak ulewa, która zaczęła się tuż po zakończeniu I Odcinka Dziennego nie była tym, o czym wszyscy marzyli. Drastyczny spadek temperatury (o kilkanaście stopni) połączony z silnymi opadami nie pomagały w zapanowaniu nad samochodami na szybszych odcinkach. Przekonała się o tym między innymi rokująca na pierwsze miejsce w klasie Adventure załoga Szamszon/Krysa. Zawodnicy zaliczyli poważną „rolkę”, choć na szczęście bez większych uszczerbków na zdrowiu i usterek w aucie.
Kolejne pojazdy sukcesywnie odmawiały posłuszeństwa. W klasie Adventure aż 6 załóg nie ukończyło Odcinka, a 5 kolejnych nie było w stanie wystartować z powodu poważnych usterek we wcześniejszym etapie. Na pierwszej pozycji II Odcinek Dzienny ukończyła załoga Iłowiecki/Iłowiecki z czasem 03:04:00. Druga lokata należała do ekipy Stokłosa/Trzebny, a trzecie miejsce zajęła załoga Szamszon/Krysa.
W klasie Extreme bezkonkurencyjne okazały się załogi liderów. Pierwsze miejsce należało do Marcina Łukaszewskiego i Magdaleny Duhanik, drugie do Artura Owczarka i Romana Popławskiego, a trzecie do Roberta Kufla i Dominika Samosiuka. W tej klasie, 5 załóg musiało zrezygnować ze startu do Odcinka, a dwie ekipy z powodu awarii nie były w stanie go ukończyć.
Odcinek Nocny
W strugach deszczu i niskiej temperaturze zawodnicy wystartowali wieczorem do ostatniego – Odcinka Nocnego. Jednak awarie mocno przetrzebiły załogi. W klasie Extreme nie wystartowało aż 7 z 21 załóg, a III etapu nie ukończyło kolejnych 6 ekip, w tym załoga z czołówki – Owczarek/Popławski, która długo walczyła z poważną awarią na trasie. Pierwsza pozycja w klasyfikacji niezmiennie należała do załogi Marcina Łukaszewskiego i Magdaleny Duhanik. Na drugie miejsce wskoczył zespół RMF 4Racing Team (Kufel/Samosiuk), a trzecia lokata przypadła w udziale załodze Grela/Jaremek.
W klasie Adventure wystartowało zaledwie 6 ekip, z których Odcinek Nocny ukończyły tylko trzy! Pierwsza do mety dojechała załoga Iłowiecki/Iłowiecki, drugi był team Stokłosa/Trzebny, a trzeci – Szkop/Andrzejczak.
Na podstawie wyników z trzech Odcinków wyłoniono zwycięzców klasyfikacji generalnej I Rundy COVAL Pucharu Polski OFF-ROAD PL. Po wyczerpującej walce i nieoczekiwanych zwrotach akcji poznaliśmy wreszcie najlepsze załogi tegorocznej, bogatej w zmiany i niespodzianki edycji.
Wyniki końcowe:
Klasa Adventure
Pozycja |
Nr st. |
Kierowca
/ Pilot |
Czas |
Czas odcinka |
INFO |
E1 |
E2 |
E3 |
suma |
1 |
206 |
Iłowiecki |
Iłowiecki |
03:15:00 |
03:15:00 |
|
77 |
94 |
100 |
271 |
2 |
210 |
Stokłosa |
Trzebny |
03:44:00 |
03:44:00 |
|
67 |
94 |
88 |
249 |
3 |
201 |
Szamszon |
Krysa |
02:27:00 |
02:27:00 |
|
100 |
77 |
50 |
227 |
4 |
222 |
Stokłosa |
Sidorowicz |
20:00:00 |
46:00:00 |
|
37 |
67 |
67 |
171 |
5 |
214 |
Szkop |
Andrzejczak |
02:00:00 |
28:00:00 |
|
28 |
58 |
77 |
163 |
6 |
215 |
Jankowska |
Najder |
08:00:00 |
34:00:00 |
|
22 |
50 |
58 |
130 |
7 |
205 |
Majcher |
Majcher |
02:50:00 |
02:50:00 |
|
88 |
32 |
0 |
120 |
8 |
208 |
Wieczorek |
Lichota |
16:00:00 |
42:00:00 |
|
46,5 |
43 |
0 |
89,5 |
9 |
209 |
Lupa |
Basaj |
03:51:00 |
03:51:00 |
|
58 |
28 |
0 |
86 |
10 |
211 |
Janiak |
Dorosiewicz |
16:00:00 |
42:00:00 |
|
46,5 |
25 |
0 |
71,5 |
11 |
217 |
Parol |
Barczyk |
00:00:00 |
26:00:00 |
|
32 |
37 |
0 |
69 |
12 |
204 |
Brochocki |
Magda |
14:00:00 |
40:00:00 |
|
19 |
23 |
0 |
42 |
13 |
207 |
Szczęch |
Michalec |
04:00:00 |
30:00:00 |
|
25 |
0 |
0 |
25 |
14 |
213 |
Waliszewski |
Rybicki |
04:00:00 |
30:00:00 |
|
23 |
0 |
0 |
23 |
15 |
220 |
Maj |
Kaleta |
10:00:00 |
36:00:00 |
|
21 |
0 |
0 |
21 |
16 |
212 |
Muzyka |
Lasota |
14:00:00 |
40:00:00 |
|
20 |
0 |
0 |
20 |
17 |
216 |
Kaczor |
Kaleta |
14:00:00 |
40:00:00 |
|
18 |
0 |
0 |
18 |
Klasa Extrem
Pozycja |
Nr st. |
Kierowca
/ Pilot |
Czas odcinka |
E1 |
E2 |
E3 |
suma |
1 |
102 |
Łukaszewski |
Duhanik |
01:54:00 |
100 |
100 |
100 |
300 |
2 |
101 |
Kufel |
Samosiuk |
02:09:00 |
77 |
77 |
88 |
242 |
3 |
122 |
Grela |
Jaremek |
02:22:00 |
67 |
67 |
77 |
211 |
4 |
111 |
Owczarek |
Popławski |
02:07:00 |
88 |
88 |
0 |
176 |
5 |
105 |
Bruski |
Dargacz |
03:03:00 |
43 |
43 |
58 |
144 |
6 |
107 |
Kot |
Dubiel |
38:48:00 |
21,5 |
37 |
67 |
125,5 |
7 |
113 |
Sikora |
Ćwiękała |
02:53:00 |
50 |
50 |
25 |
125 |
8 |
104 |
Kucharski |
Marczak |
03:09:00 |
34,5 |
32 |
50 |
116,5 |
9 |
112 |
Szewczuk |
Szewczuk |
02:34:00 |
58 |
21 |
30 |
109 |
10 |
115 |
Małolepszy |
Kożuch |
|
25 |
58 |
23 |
106 |
11 |
116 |
Ryń |
Kardasz |
03:09:00 |
34,5 |
28 |
30 |
92,5 |
12 |
109 |
Kaczorowski |
Paleczny |
05:43:00 |
23 |
25 |
37 |
85 |
13 |
108 |
Leski |
Rapkiewicz Dyl |
42:48:00 |
19,5 |
22 |
43 |
84,5 |
14 |
118 |
Filip |
Krzywonos |
03:33:00 |
28 |
23 |
22 |
73 |
15 |
117 |
Kręt |
Kręt |
38:48:00 |
21,5 |
19 |
0 |
40,5 |
16 |
114 |
Bielecki |
Więcek |
42:48:00 |
19,5 |
20 |
0 |
39,5 |
17 |
106 |
Gołębiowski |
Podolak |
20:48:00 |
18 |
0 |
0 |
18 |
18 |
119 |
Kowalski |
Dubiel |
26:48:00 |
17 |
0 |
0 |
17 |
19 |
127 |
Wilk |
Urban |
30:48:00 |
16 |
0 |
0 |
16 |
20 |
120 |
Szczygielski |
Zdziebłowski |
36:48:00 |
15 |
0 |
0 |
15 |
21 |
110 |
Lubicki |
Mrówka |
nieklas. |
0 |
0 |
0 |
0 |
I runda Coval Pucharu Polski OFF-ROAD PL 11-13 maja 2012 |
|
|
|
|
fot. Maciej Chełmicki |
|
|
|
-lista galerii- |
|